"Ois hienoa jos kaikki ois sähköisessä muodossa" digital self-revising material for adult language learners

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. Aikuiskoulutusta on vasta viime vuosina alettu tutkia tarkemmin ja ole...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reini, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45826
Description
Summary:Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää onko aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille tarvetta. Tällä hetkellä edistyneemmille aikuisopiskelijoille ei ole olemassa itsekertausmateriaalia. Aikuiskoulutusta on vasta viime vuosina alettu tutkia tarkemmin ja olemassa oleva kirjallisuus aiheesta on hyvin yleisellä tasolla ja keskittyy lähinnä iän tuomiin haasteisiin opiskelussa sekä nuorten ja aikuisten eroavaisuuksien tarkasteluun oppimisen näkökulmasta. Aikuisten itsenäistä kielten opiskelua ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu. Jo olemassa olevat tutukimukset aiheesta ovat hyvin yleispiirteisiä sekä pysyttelevät usein teoreettisella tasolla. Tämän vuoksi tutkielma on ensimmäisiä, joka kohdistuu tarkemmin aikuisopiskelijoiden tarpeisiin sekä vaatimuksiin, kun kyseessä on itsenäinen kielen kertaus sekä opiskelu. Tutkielma perehtyy myös oppimateriaalin digitaalisuuden hyötyihin sekä haasteisiin. Digitaalisia oppimateriaaleja koskevia tutkimuksia on olemassa vasta muutamia, mutta yksikään niistä ei ole keskittynyt aikuisopiskelijoiden itsenäiseen kielenkertaukseen. Tutkielman aineistoina toimi viidelle aikuiselle tehdyt haastattelut. Aineiston analysoinnissa käytettiin kvalitatiivista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Jokainen haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen haastattelujen kesken etsittiin yhtenäisiä teemoja. Tämän avulla aineistosta saatiin tiivistettyä tutkimuksen kannalta olennaisimmat tiedot. Nämä aineistosta kootut yhteiset teemat koottiin vielä kuuteen eri ryhmään. Tämän lisäksi analyysissa verrattiin saatua aineistoa aiheesta olevaan kirjallisuuteen. Tutkielman tulokset osoittivat selvästi, että aikuisille kohdistetulle digitaaliselle itseopiskelumateriaalille on tarvetta. Aineiston avulla saatiin myös selville se, että materiaalin digitaalisuus toisi sille lisäarvoa, mikäli sisältö olisi laadukasta ja sen käytettävyys olisi hyvä. Tuloksista kävi myös ilmi, että aikuisopiskelijoilla oli toisistaan poikkeavia kielen osa-alueita, joita he halusivat kerrata. Kaikki aikuisopiskelijat kuitenkin ilmaisivat epävarmuutta omasta kielitaidostaan sekä kokemattomuutta kielen käytössä, mihin tulisikin jatkossa keskittyä materiaalin sisällön suunnittelussa. Tutkielman aineiston suppeuden vuoksi tuloksia ei voida yleistää koskemaan kaikkia aikuisopiskelijoita. Johtuen tutkielman laajuudesta, suurempi katanta aikuisopiskelijoista tai itseopiskelumateriaalin sisällön tarkempi selvitys ei ollut mahdollista. Tutkielmaa voisikin jatkaa laajemmalla otannalla aikuisopiskelijoita sekä lisäselvityksellä mahdollisen materiaalin sisällöstä.