Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena

Oppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeä tekijä oppilaan koulussa viihtyvyydelle sekä opintomenestykselle. Appleton ym. (2006) kehittelivät mittarin mittaamaan oppilaan koulun kiinnittymisen kognitiivista ja psykologista tasoa kuudessa eri kategoriassa: opettaja-oppilas suhde, vertaisten tuki koulu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Holappa, Riitta Elina
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45825
_version_ 1826225772450283520
author Holappa, Riitta Elina
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Holappa, Riitta Elina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Holappa, Riitta Elina Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Tietotekniikan laitos Department of Mathematical Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Holappa, Riitta Elina
datasource_str_mv jyx
description Oppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeä tekijä oppilaan koulussa viihtyvyydelle sekä opintomenestykselle. Appleton ym. (2006) kehittelivät mittarin mittaamaan oppilaan koulun kiinnittymisen kognitiivista ja psykologista tasoa kuudessa eri kategoriassa: opettaja-oppilas suhde, vertaisten tuki koulukäynnille, kodin tuki koulunkäynnille, koulutyön merkitys ja hallinta, tulevaisuuden suunnitelmat sekä sisäinen motivaatio. SEI:n suomennettua versiota kutsutaan Oppilaan kouluun kiinnittymisen mittariksi (OKI). Tämä tutkielma tutkii, miten OKI:sta kehitetty Internetissä toimiva sovellus toimisi käytännössä ja olisiko siitä mahdollisesti hyötyä opettajille heidän työssään oppilaiden kanssa. Tutkimus suoritettiin testaamalla kehitettyä sovellusta (webOKI) luokissa oppilaiden kanssa, jonka jälkeen opettajat tutustuivat webOKI:n tuottamaan tietoon oppilaiden kouluun kiinnittymisen tasoista sekä vastasivat kyselyyn, joka kartoitti heidän käyttökokemustaan ja näkemystään webOKI:n hyödyistä opettajan työn tukena. Opettajien tekemän kyselyn tulokset on esitetty ja analysoitu tässä tutkielmassa ja tulosten perusteella on tehty johtopäätökset siitä, miten webOKI soveltuisi välineeksi opettajille sekä miten webOKI:a olisi syytä kehittää, jotta sitä voitaisiin käyttää laajemminkin kuin vain tämän tutkimuksen puitteissa. Student engagement is conductive to students’ well-being and improving the learning outcomes at school. Student Engagement Instrument (SEI) was created by Appleton et al. (2006) to give information about students’ cognitive and psychological engagement level as a whole and also categorize data of six different indicators (teacher–student relationships, control and relevance of schoolwork, peer support for learning, future aspirations and goals, family support for learning, and extrinsic motivation) of those two subtypes of engagement. Finnish version of SEI is called OKI. This thesis investigates if a web based application (webOKI) created from the OKI contributes teachers with their work with students. This was gained using webOKI in classrooms and having the teachers use the data provided by webOKI. Then a survey about the webOKI was sent to teachers. Survey contained questions about usability of the webOKI and also relevance of the data that webOKI provided. Results of that survey has been analyzed in this thesis. Outcomes are presented and conclusions made. Thesis also introduces the webOKI and how it was built and what kind of data it provides. There are also propositions how the webOKI could and should be developed further if it used more widely than just to fill requirements for this thesis.
first_indexed 2023-03-22T09:57:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekonoja, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Holappa, Riitta Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-09T10:35:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-09T10:35:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473588", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45825", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilaan kouluun kiinnittyminen on t\u00e4rke\u00e4 tekij\u00e4 oppilaan koulussa viihtyvyydelle sek\u00e4 opintomenestykselle. Appleton ym. (2006) kehitteliv\u00e4t mittarin mittaamaan oppilaan koulun kiinnittymisen kognitiivista ja psykologista tasoa kuudessa eri kategoriassa: opettaja-oppilas suhde, vertaisten tuki kouluk\u00e4ynnille, kodin tuki koulunk\u00e4ynnille, kouluty\u00f6n merkitys ja hallinta, tulevaisuuden suunnitelmat sek\u00e4 sis\u00e4inen motivaatio. SEI:n suomennettua versiota kutsutaan Oppilaan kouluun kiinnittymisen mittariksi (OKI). T\u00e4m\u00e4 tutkielma tutkii, miten OKI:sta kehitetty Internetiss\u00e4 toimiva sovellus toimisi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 ja olisiko siit\u00e4 mahdollisesti hy\u00f6ty\u00e4 opettajille heid\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n oppilaiden kanssa. Tutkimus suoritettiin testaamalla kehitetty\u00e4 sovellusta (webOKI) luokissa oppilaiden kanssa, jonka j\u00e4lkeen opettajat tutustuivat webOKI:n tuottamaan tietoon oppilaiden kouluun kiinnittymisen tasoista sek\u00e4 vastasivat kyselyyn, joka kartoitti heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6kokemustaan ja n\u00e4kemyst\u00e4\u00e4n webOKI:n hy\u00f6dyist\u00e4 opettajan ty\u00f6n tukena. Opettajien tekem\u00e4n kyselyn tulokset on esitetty ja analysoitu t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa ja tulosten perusteella on tehty johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset siit\u00e4, miten webOKI soveltuisi v\u00e4lineeksi opettajille sek\u00e4 miten webOKI:a olisi syyt\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4, jotta sit\u00e4 voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 laajemminkin kuin vain t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen puitteissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Student engagement is conductive to students\u2019 well-being and improving the learning outcomes at school. Student Engagement Instrument (SEI) was created by Appleton et al. (2006) to give information about students\u2019 cognitive and psychological engagement level as a whole and also categorize data of six different indicators (teacher\u2013student relationships, control and relevance of schoolwork, peer support for learning, future aspirations and goals, family support for learning, and extrinsic motivation) of those two subtypes of engagement. Finnish version of SEI is called OKI. This thesis investigates if a web based application (webOKI) created from the OKI contributes teachers with their work with students. This was gained using webOKI in classrooms and having the teachers use the data provided by webOKI. Then a survey about the webOKI was sent to teachers. Survey contained questions about usability of the webOKI and also relevance of the data that webOKI provided. Results of that survey has been analyzed in this thesis. Outcomes are presented and conclusions made. Thesis also introduces the webOKI and how it was built and what kind of data it provides. There are also propositions how the webOKI could and should be developed further if it used more widely than just to fill requirements for this thesis.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Riitta Holappa (reholapp) on 2015-05-09 10:35:57.936122. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-09T10:35:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505091778.pdf: 2052544 bytes, checksum: 7e5e7c82c0d0c721cadc940be7fa5dad (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: dbab8e59e827e748f5b4a54f0f569833 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-09T10:35:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505091778.pdf: 2052544 bytes, checksum: 7e5e7c82c0d0c721cadc940be7fa5dad (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: dbab8e59e827e748f5b4a54f0f569833 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "WebOki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan kouluun kiinnittymist\u00e4 mittaava web-sovellus opettajan ty\u00f6n tukena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505091778", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietotekniikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-09T10:35:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sovellukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45825
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:32Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/abb07d38-837e-4e73-ac33-6cdac4c56b0a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505091778.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Holappa, Riitta Elina Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena WebOki kouluun kiinnittyminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 sovellukset oppilaat koulu opettajat
title Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
title_full Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
title_fullStr Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
title_full_unstemmed Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
title_short Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
title_sort oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web sovellus opettajan työn tukena
title_txtP Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
topic WebOki kouluun kiinnittyminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 sovellukset oppilaat koulu opettajat
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka WebOki koulu kouluun kiinnittyminen opettajat oppilaat sovellukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45825 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505091778
work_keys_str_mv AT holappariittaelina oppilaankouluunkiinnittymistämittaavawebsovellusopettajantyöntukena