Summary: | Työssäni tutkin taustamusiikkia erityisesti kahviloissa. Tarkoituksena oli löytää niitä
periaatteita, jotka määrittelevät kahviloiden taustamusiikin valintaa ja käyttötapoja.
Taustamusiikilla on todettu olevan vaikutuksia kuluttajiin ja teoriaosuudessa tarkastelin näitä
tutkimuksia. Nämä tutkimustulokset pohjatietona selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat kaupallisten
toimijoiden omiin taustamusiikkivalintoihin.
Tutkimus pohjautuu viiteen teemahaastatteluun, joissa haastatellaan viiden eri kahvilan
musiikista vastaavaa työntekijää. Haastatteluissa käydään läpi koko taustamusiikkiin liittyvä
tapahtumaketju, alkaen musiikin soittotapahtumasta ja kappalevalinnoista päätyen valittujen
käytäntöjen perusteluun. Tutkimus ei ota kantaa valitun musiikin toimivuuteen vaan keskittyy
löytämän syyt ja uskomukset musiikin käytön takaa.
Tulokset käydään läpi teemoitteluanalyysin avulla. Taustamusiikin valintaan löydettiin kuusi eri
teemaa: asiakkaat, henkilökohtaiset tekijät, musiikintarjoaja, taustatutkimus, kilpailu ja kahvilan
profiili. Musiikin soittoon vaikuttaviksi teemoiksi nousivat asiakastoiveet, laitteisto ja
vallitsevat tilannetekijät. Taustamusiikkitutkimusten tarjoamilla teorioilla on hyvin vähän
yhteyksiä käytäntöön kaupallisella tasolla, suurin vaikutus on oman asiakaskunnan tuntemisella
ja oman kahvilaympäristön sekä sen tyylin tiedostamisella.
|