Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä lasten toiminnallisessa pienryhmässä. Pienryhmään kuului seitsemän (7) lasta ja sen toiminta perustui sovellettuun sosiodraamaan. Sosioemotionaalisten taitojen alueelta tarkasteltaviksi taidoiksi määrittyivät las...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kajander, Suvi, Veltheim, Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2012
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45802
_version_ 1828193133427425280
author Kajander, Suvi Veltheim, Katariina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kajander, Suvi Veltheim, Katariina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kajander, Suvi Veltheim, Katariina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kajander, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä lasten toiminnallisessa pienryhmässä. Pienryhmään kuului seitsemän (7) lasta ja sen toiminta perustui sovellettuun sosiodraamaan. Sosioemotionaalisten taitojen alueelta tarkasteltaviksi taidoiksi määrittyivät lasten kehitystarpeiden mukaan itsesäätely, tunteiden säätely, omien tunteiden tunnistaminen sekä empatiataito. Lisäksi selvitimme siirtyvätkö ryhmässä opitut taidot ryhmän ulkopuolelle kouluympäristöön ja miksi ryhmään osallistuneet lapset hyötyivät ryhmän toiminnasta eri tavoin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, joka sisälsi toimintatutkimuksen piirteitä. Osallistuimme pienryhmään apuohjaajina samanaikaisesti havainnoiden lasten toimintaa. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla ryhmän ohjaajaa jokaisen kokoontumiskerran jälkeen ja koko projektin loputtua sekä toimintaan osallistuneiden lasten luokanopettajia projektin jälkeen. Analysoimme litteroidun aineiston sisällönanalyysin keinoin ja tyypittelimme lasten prosessit neljäksi prosessityypiksi, joita ovat ”edistynyt” (1 lapsi), ”aaltoileva” (3 lasta), ”keskeneräinen” (2 lasta) sekä ”edistymätön” (1 lapsi) prosessi. Tutkimustulokset osoittivat, että lasten kehitys ryhmässä oli hyvin vaihtelevaa. Lähes kaikilla lapsilla oli havaittavissa sosioemotionaalisten taitojen oppimista pienryhmässä ja joillakin lapsista nämä myönteiset muutokset näkyivät luokanopettajien mukaan myös luokkatilanteissa ja välitunneilla. Tulokset osoittivat kuitenkin, että toiminnasta hyötyminen edellyttää kohtuullista sosioemotionaalisten taitojen lähtötasoa. Ryhmässä ainoa ”edistymättömän” prosessityypin lapsi tuli ryhmään sosioemotionaalisten taitojen kannalta kaikkein hankalimmasta lähtökohdasta. Eritasoiseen hyötymiseen vaikuttivat heidän lähtötilanteensa ohella ryhmän muut lapset, heidän kykynsä luottaa aikuiseen sekä ryhmässä saadut positiiviset kokemukset. Tutkimustuloksiamme on haastavaa yleistää, sillä jo tämän pienen ryhmän kohdalla huomasimme lasten kehityksen olevan hyvin yksilöllistä. Lisäksi lasten kehitykseen vaikuttavat monet niin ulkoiset kuin sisäisetkin seikat, kuten kotitausta, temperamentti ja sosiaaliset suhteet. Tulevina opettajina meidän oli kuitenkin tärkeää saada tietoa erilaisista sosioemotionaalisen kehityksen tukimuodoista, joista sovellettu sosiodraama voi olla yksi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kajander, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Veltheim, Katariina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-07T08:00:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-07T08:00:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2012", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1474091", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45802", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosioemotionaalisten taitojen\r\nkehittymist\u00e4 lasten toiminnallisessa pienryhm\u00e4ss\u00e4. Pienryhm\u00e4\u00e4n kuului\r\nseitsem\u00e4n (7) lasta ja sen toiminta perustui sovellettuun sosiodraamaan.\r\nSosioemotionaalisten taitojen alueelta tarkasteltaviksi taidoiksi m\u00e4\u00e4rittyiv\u00e4t\r\nlasten kehitystarpeiden mukaan itses\u00e4\u00e4tely, tunteiden s\u00e4\u00e4tely, omien tunteiden\r\ntunnistaminen sek\u00e4 empatiataito. Lis\u00e4ksi selvitimme siirtyv\u00e4tk\u00f6 ryhm\u00e4ss\u00e4\r\nopitut taidot ryhm\u00e4n ulkopuolelle kouluymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja miksi ryhm\u00e4\u00e4n\r\nosallistuneet lapset hy\u00f6tyiv\u00e4t ryhm\u00e4n toiminnasta eri tavoin.\r\nTutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, joka sis\u00e4lsi\r\ntoimintatutkimuksen piirteit\u00e4. Osallistuimme pienryhm\u00e4\u00e4n apuohjaajina\r\nsamanaikaisesti havainnoiden lasten toimintaa. Ker\u00e4simme tutkimusaineiston\r\nhaastattelemalla ryhm\u00e4n ohjaajaa jokaisen kokoontumiskerran j\u00e4lkeen ja koko\r\nprojektin loputtua sek\u00e4 toimintaan osallistuneiden lasten luokanopettajia\r\nprojektin j\u00e4lkeen. Analysoimme litteroidun aineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin\r\nja tyypittelimme lasten prosessit nelj\u00e4ksi prosessityypiksi, joita ovat\r\n\u201dedistynyt\u201d (1 lapsi), \u201daaltoileva\u201d (3 lasta), \u201dkeskener\u00e4inen\u201d (2 lasta) sek\u00e4\r\n\u201dedistym\u00e4t\u00f6n\u201d (1 lapsi) prosessi.\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 lasten kehitys ryhm\u00e4ss\u00e4 oli hyvin\r\nvaihtelevaa. L\u00e4hes kaikilla lapsilla oli havaittavissa sosioemotionaalisten\r\ntaitojen oppimista pienryhm\u00e4ss\u00e4 ja joillakin lapsista n\u00e4m\u00e4 my\u00f6nteiset\r\nmuutokset n\u00e4kyiv\u00e4t luokanopettajien mukaan my\u00f6s luokkatilanteissa ja\r\nv\u00e4litunneilla. Tulokset osoittivat kuitenkin, ett\u00e4 toiminnasta hy\u00f6tyminen\r\nedellytt\u00e4\u00e4 kohtuullista sosioemotionaalisten taitojen l\u00e4ht\u00f6tasoa. Ryhm\u00e4ss\u00e4\r\nainoa \u201dedistym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u201d prosessityypin lapsi tuli ryhm\u00e4\u00e4n\r\nsosioemotionaalisten taitojen kannalta kaikkein hankalimmasta l\u00e4ht\u00f6kohdasta.\r\nEritasoiseen hy\u00f6tymiseen vaikuttivat heid\u00e4n l\u00e4ht\u00f6tilanteensa ohella ryhm\u00e4n\r\nmuut lapset, heid\u00e4n kykyns\u00e4 luottaa aikuiseen sek\u00e4 ryhm\u00e4ss\u00e4 saadut\r\npositiiviset kokemukset.\r\nTutkimustuloksiamme on haastavaa yleist\u00e4\u00e4, sill\u00e4 jo t\u00e4m\u00e4n pienen\r\nryhm\u00e4n kohdalla huomasimme lasten kehityksen olevan hyvin yksil\u00f6llist\u00e4.\r\nLis\u00e4ksi lasten kehitykseen vaikuttavat monet niin ulkoiset kuin sis\u00e4isetkin\r\nseikat, kuten kotitausta, temperamentti ja sosiaaliset suhteet. Tulevina\r\nopettajina meid\u00e4n oli kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada tietoa erilaisista\r\nsosioemotionaalisen kehityksen tukimuodoista, joista sovellettu sosiodraama\r\nvoi olla yksi.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katariina Veltheim (hekavelt) on 2015-05-07 08:00:26.168524. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-07T08:00:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505071754.pdf: 734485 bytes, checksum: 973ea5361b2ccba0d91b710b36cf69dd (MD5)\r\nlicense.html: 5184 bytes, checksum: 0e0542b34f127bb076eb84d82c87cb29 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-07T08:00:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505071754.pdf: 734485 bytes, checksum: 973ea5361b2ccba0d91b710b36cf69dd (MD5)\r\nlicense.html: 5184 bytes, checksum: 0e0542b34f127bb076eb84d82c87cb29 (MD5)\r\n Previous issue date: 2012", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (103 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lasten toiminnallinen pienryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiodraama", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhm\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505071754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-07T08:00:27Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiodraama", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45802
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:38Z
main_date 2012-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2012
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fd870e7c-6c3a-4ff1-b36b-cb4d5678a1f3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505071754.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2012
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kajander, Suvi Veltheim, Katariina Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä Lasten toiminnallinen pienryhmä sosiodraama toimintatutkimus sisällönanalyysi sosioemotionaaliset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education Toimintatutkimus 103 lapset pienryhmät tunnetaidot itsesäätely
title Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
title_full Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
title_fullStr Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
title_full_unstemmed Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
title_short Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
title_sort sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
title_txtP Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen sosiodraamaan perustuvassa lasten toiminnallisessa pienryhmässä
topic Lasten toiminnallinen pienryhmä sosiodraama toimintatutkimus sisällönanalyysi sosioemotionaaliset taidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education Toimintatutkimus 103 lapset pienryhmät tunnetaidot itsesäätely
topic_facet 103 Lasten toiminnallinen pienryhmä Luokanopettajakoulutus Teacher Education Toimintatutkimus itsesäätely lapset pienryhmät sisällönanalyysi sosiodraama sosioemotionaaliset taidot toimintatutkimus tunnetaidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45802 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505071754
work_keys_str_mv AT kajandersuvi sosioemotionaalistentaitojentukeminensosiodraamaanperustuvassalastentoiminnallisess