Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel

Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin ne käsittelevät kommunikatiivisen kompetenssin kolmea osa-aluetta: kielen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tahkola, Mirjami
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45794
_version_ 1826225749206499328
author Tahkola, Mirjami
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tahkola, Mirjami Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tahkola, Mirjami Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tahkola, Mirjami
datasource_str_mv jyx
description Tässä Pro Gradu – tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin ne käsittelevät kommunikatiivisen kompetenssin kolmea osa-aluetta: kielen rakennetta, käyttöä ja kommunikatiivisia strategioita. Lisäksi selvitettiin, miten saksan ja ruotsin oppikirjasarjojen suulliset tehtävät eroavat toisistaan tässä suhteessa. Tämä tutkimus on laadullinen oppikirjatutkimus, jota täydennetään määrällisellä metodilla ja jossa hyödynnetään teoriaohjaavaa analyysiä. Teoriaosuudessa käsittelin kommunikatiivisen kompetenssin historiaa ja malleja, minkä pohjalta syntyi käsitys sen osa-alueista ala-kategorioineen. Rakenteellisella osa-alueella tarkoitettiin esim. sanastoa ja syntaksia ja kielenkäytössä esiteltiin sen sosiaalista ja funktionaalista tasoa. Kommunikaatiostrategiat jaettiin verbaalisiin ja non-verbaalisiin strategioihin. Lisäksi esiteltiin oppikirjatutkimusta, teoriaohjaavaa analyysiä sekä laadullista ja määrällistä menetelmää. Analyysiosuudessa Kompass Deutsch- ja Nyckel- oppikirjasarjojen suullinen materiaali jaettiin ym. kommunikatiivisen kompetenssin osa-alueisiin ja edelleen näiden ala-kategorioihin. Tulokset suhteutettiin toisaalta aikaisemmassa suullisten harjoitusten oppikirjatutkimuksessa saatuihin tuloksiin, toisaalta OPS:iin (2004) ja luonnokseen sen uudistamisesta (2016). Tutkimuksesta selvisi, että Kompass Deutsch ja Nyckel eivät eronneet merkittävästi kommunikatiivisen kompetenssin käsittelyssä suullisissa harjoituksissa. Vastoin aikaisempaa tutkimusta kielenkäyttöä harjoiteltiin eniten. Aikaisemman tutkimuksen tavoin vähiten harjoiteltiin verbaalisia kommunikaatiostrategioita. Kielenkäyttöharjoitukset olivat enimmäkseen funktionaalisia, joissa puhuminen oli tuettua ja ilmaisut lyhyitä. Tulevaisuudessa A-kielen suullisissa harjoituksissa tulisi kiinnittää huomiota ääntämiseen, spontaaniin puhumiseen, ilmaisun kulttuuriseen sopivuuteen sekä verbaalisiin kommunikaatiostrategioihin. Ruotsin oppikirjoissa tulisi harjoitella lisäksi ruotsin eri murteita.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tahkola, Mirjami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-06T12:27:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-06T12:27:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473263", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45794", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 Pro Gradu \u2013 tutkielmassani tarkasteltiin kommunikatiivista kompetenssia suullisissa harjoituksissa A-saksan oppikirjasarjassa Kompass Deutsch ja A-ruotsin oppikirjasarjassa Nyckel. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ne k\u00e4sittelev\u00e4t kommunikatiivisen kompetenssin kolmea osa-aluetta: kielen rakennetta, k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja kommunikatiivisia strategioita. Lis\u00e4ksi selvitettiin, miten saksan ja ruotsin oppikirjasarjojen suulliset teht\u00e4v\u00e4t eroavat toisistaan t\u00e4ss\u00e4 suhteessa. T\u00e4m\u00e4 tutkimus on laadullinen oppikirjatutkimus, jota t\u00e4ydennet\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 metodilla ja jossa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n teoriaohjaavaa analyysi\u00e4.\r\n\r\nTeoriaosuudessa k\u00e4sittelin kommunikatiivisen kompetenssin historiaa ja malleja, mink\u00e4 pohjalta syntyi k\u00e4sitys sen osa-alueista ala-kategorioineen. Rakenteellisella osa-alueella tarkoitettiin esim. sanastoa ja syntaksia ja kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 esiteltiin sen sosiaalista ja funktionaalista tasoa. Kommunikaatiostrategiat jaettiin verbaalisiin ja non-verbaalisiin strategioihin. Lis\u00e4ksi esiteltiin oppikirjatutkimusta, teoriaohjaavaa analyysi\u00e4 sek\u00e4 laadullista ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 menetelm\u00e4\u00e4. Analyysiosuudessa Kompass Deutsch- ja Nyckel- oppikirjasarjojen suullinen materiaali jaettiin ym. kommunikatiivisen kompetenssin osa-alueisiin ja edelleen n\u00e4iden ala-kategorioihin. Tulokset suhteutettiin toisaalta aikaisemmassa suullisten harjoitusten oppikirjatutkimuksessa saatuihin tuloksiin, toisaalta OPS:iin (2004) ja luonnokseen sen uudistamisesta (2016). \r\n\r\nTutkimuksesta selvisi, ett\u00e4 Kompass Deutsch ja Nyckel eiv\u00e4t eronneet merkitt\u00e4v\u00e4sti kommunikatiivisen kompetenssin k\u00e4sittelyss\u00e4 suullisissa harjoituksissa. Vastoin aikaisempaa tutkimusta kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 harjoiteltiin eniten. Aikaisemman tutkimuksen tavoin v\u00e4hiten harjoiteltiin verbaalisia kommunikaatiostrategioita. Kielenk\u00e4ytt\u00f6harjoitukset olivat enimm\u00e4kseen funktionaalisia, joissa puhuminen oli tuettua ja ilmaisut lyhyit\u00e4. Tulevaisuudessa A-kielen suullisissa harjoituksissa tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota \u00e4\u00e4nt\u00e4miseen, spontaaniin puhumiseen, ilmaisun kulttuuriseen sopivuuteen sek\u00e4 verbaalisiin kommunikaatiostrategioihin. Ruotsin oppikirjoissa tulisi harjoitella lis\u00e4ksi ruotsin eri murteita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mirjami Tahkola (mieltahk) on 2015-05-06 12:27:32.949351. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-06T12:27:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505061750.pdf: 2497928 bytes, checksum: 49feb44ee12b7ea45aab7127ef163e7c (MD5)\r\nlicense.html: 4912 bytes, checksum: 1b256b91713fefe8fa842691730a9929 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-06T12:27:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505061750.pdf: 2497928 bytes, checksum: 49feb44ee12b7ea45aab7127ef163e7c (MD5)\r\nlicense.html: 4912 bytes, checksum: 1b256b91713fefe8fa842691730a9929 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (96 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kommunikatiivinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen harjoitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen menetelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mu\u0308ndliche U\u0308bungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505061750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-06T12:27:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielenk\u00e4ytt\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45794
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c7bf21b-0f32-43ed-90b4-5edd16ab5248\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505061750.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tahkola, Mirjami Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel kommunikatiivinen kompetenssi suullinen harjoitus oppikirjatutkimus laadullinen menetelmä Saksan kieli ja kulttuuri Ruotsin kieli German Language and Culture Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 308 306 oppikirjat saksan kieli ruotsin kieli harjoitukset kielenkäyttö suullinen kielitaito
title Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
title_alt Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
title_full Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
title_fullStr Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
title_full_unstemmed Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
title_short Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz'
title_sort mu ndliche u bungen in daf swaz lehrwerken unter dem aspekt kommunikative kompetenz eine lehrwerkuntersuchung der serien kompass deutsch und nyckel
title_sub Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
title_txtP Mündliche Übungen in DaF/SwaZ-Lehrwerken unter dem Aspekt 'kommunikative Kompetenz' : Eine Lehrwerkuntersuchung der Serien Kompass Deutsch und Nyckel
topic kommunikatiivinen kompetenssi suullinen harjoitus oppikirjatutkimus laadullinen menetelmä Saksan kieli ja kulttuuri Ruotsin kieli German Language and Culture Swedish Kvalitatiivinen tutkimus 308 306 oppikirjat saksan kieli ruotsin kieli harjoitukset kielenkäyttö suullinen kielitaito
topic_facet 306 308 German Language and Culture Kvalitatiivinen tutkimus Ruotsin kieli Saksan kieli ja kulttuuri Swedish harjoitukset kielenkäyttö kommunikatiivinen kompetenssi laadullinen menetelmä oppikirjat oppikirjatutkimus ruotsin kieli saksan kieli suullinen harjoitus suullinen kielitaito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45794 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505061750
work_keys_str_mv AT tahkolamirjami mundlicheubungenindafswazlehrwerkenunterdemaspektkommunikativekompetenzeinelehrwe