Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas Le Petit Chaperon rouge

Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin opettamalla viidesluokkalaisia ranskan lukijoita Punahilkka-sadun avulla, pyrki selvittämään satujen käyttöä ranska vieraana kielenä -opetuksessa. Tarkoitus oli saada selville, mitä satujen avulla voi opettaa vieraasta kielestä ja miten oppilaat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hynynen, Nina
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45775
_version_ 1826225807365767168
author Hynynen, Nina
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hynynen, Nina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hynynen, Nina Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hynynen, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tämä kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin opettamalla viidesluokkalaisia ranskan lukijoita Punahilkka-sadun avulla, pyrki selvittämään satujen käyttöä ranska vieraana kielenä -opetuksessa. Tarkoitus oli saada selville, mitä satujen avulla voi opettaa vieraasta kielestä ja miten oppilaat suhtautuvat satujen käyttöön oppimateriaalina. Tähän tavoitteeseen päästiin tekemällä tutkimus mahdollisimman käytännönläheisesti eli opettamalla luokassa materiaalilla, jonka pohjalla oli satu. Tuntia tarkkailivat tarkkailulomakkeen avulla kaksi henkilöä, joista toinen oli opettaja ja toinen opettajaksi opiskeleva henkilö. Lisäksi oppilaille teetettiin oma kyselynsä heidän kokemuksistaan heti tunnin jälkeen mahdollisimman välittömän tuloksen saamiseksi. Tämä tutkimus on jaettu kolmeen osaan: yleisiin tietoihin saduista, niiden pedagogiseen käyttöön Suomessa ja Ranskassa, sekä itse tapaustutkimuksen käsittelyyn. Tutkimus osoitti, että saduille on yhä opetuksessa kysyntää ja oma paikkansa. Oppilaiden mukaan satujen käyttö tunnilla oli kivaa, innostavaa ja mukavaa vaihtelua. Sadut koettiin yleisesti ottaen erittäin positiivisena asiana. Eniten oppilaat kokivat oppineensa sanastoa sekä luetun- ja kuullunymmärtämistä. Satujen mahdollisuudet opetuksessa ovat lähes rajattomat. Lisätutkimus on silti tarpeen, että voisimme saada selville, millainen satujen inspiroiva materiaali olisi parasta vieraiden kielten opetuksessa ja millaisia eri tehtävätyyppejä oppilailla täten tulisi aiheeseen liittyen teetättää.
first_indexed 2015-05-05T20:05:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hynynen, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-05T18:38:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-05T18:38:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45775", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kvalitatiivinen tapaustutkimus, joka toteutettiin opettamalla viidesluokkalaisia ranskan lukijoita Punahilkka-sadun avulla, pyrki selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n satujen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ranska vieraana kielen\u00e4 -opetuksessa. Tarkoitus oli saada selville, mit\u00e4 satujen avulla voi opettaa vieraasta kielest\u00e4 ja miten oppilaat suhtautuvat satujen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oppimateriaalina. T\u00e4h\u00e4n tavoitteeseen p\u00e4\u00e4stiin tekem\u00e4ll\u00e4 tutkimus mahdollisimman k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisesti eli opettamalla luokassa materiaalilla, jonka pohjalla oli satu. Tuntia tarkkailivat tarkkailulomakkeen avulla kaksi henkil\u00f6\u00e4, joista toinen oli opettaja ja toinen opettajaksi opiskeleva henkil\u00f6. Lis\u00e4ksi oppilaille teetettiin oma kyselyns\u00e4 heid\u00e4n kokemuksistaan heti tunnin j\u00e4lkeen mahdollisimman v\u00e4litt\u00f6m\u00e4n tuloksen saamiseksi. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on jaettu kolmeen osaan: yleisiin tietoihin saduista, niiden pedagogiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n Suomessa ja Ranskassa, sek\u00e4 itse tapaustutkimuksen k\u00e4sittelyyn. \r\n\r\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 saduille on yh\u00e4 opetuksessa kysynt\u00e4\u00e4 ja oma paikkansa. Oppilaiden mukaan satujen k\u00e4ytt\u00f6 tunnilla oli kivaa, innostavaa ja mukavaa vaihtelua. Sadut koettiin yleisesti ottaen eritt\u00e4in positiivisena asiana. Eniten oppilaat kokivat oppineensa sanastoa sek\u00e4 luetun- ja kuullunymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Satujen mahdollisuudet opetuksessa ovat l\u00e4hes rajattomat. Lis\u00e4tutkimus on silti tarpeen, ett\u00e4 voisimme saada selville, millainen satujen inspiroiva materiaali olisi parasta vieraiden kielten opetuksessa ja millaisia eri teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 oppilailla t\u00e4ten tulisi aiheeseen liittyen teet\u00e4tt\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina Hynynen (nielmahy) on 2015-05-05 18:38:46.449464. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-05T18:38:46Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505051731.pdf: 231230 bytes, checksum: 7a2f4a578a8862bb716477c71a78a67e (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: b933dbdcccbb1dbf2d0c949897d5b924 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-05T18:38:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505051731.pdf: 231230 bytes, checksum: 7a2f4a578a8862bb716477c71a78a67e (MD5)\r\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: b933dbdcccbb1dbf2d0c949897d5b924 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "conte", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "enseignement", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fran\u00e7ais langue \u00e9trang\u00e8re", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Utilisation des contes dans l'enseignement du fran\u00e7ais langue \u00e9trang\u00e8re (FLE) \u00c9tude de cas : Le Petit Chaperon rouge", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505051731", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-05T18:38:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45775
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50b7a3cc-dbef-4d81-9cef-ce6fd898e8f2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505051731.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hynynen, Nina Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge conte enseignement français langue étrangère Romance philology Romaaninen filologia
title Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
title_full Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
title_fullStr Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
title_full_unstemmed Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
title_short Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas
title_sort utilisation des contes dans l enseignement du français langue étrangère fle étude de cas le petit chaperon rouge
title_sub Le Petit Chaperon rouge
title_txtP Utilisation des contes dans l'enseignement du français langue étrangère (FLE) Étude de cas : Le Petit Chaperon rouge
topic conte enseignement français langue étrangère Romance philology Romaaninen filologia
topic_facet Romaaninen filologia Romance philology conte enseignement français langue étrangère
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45775 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505051731
work_keys_str_mv AT hynynennina utilisationdescontesdanslenseignementdufrancaislangueetrangerefleetudedecaslepetitch