Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier

Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi kieliopin ja sanaston opettamisen ja oppimisen varjoon. Analyysin pohjana toimii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Neuvonen, Sarianna
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45774
_version_ 1828193111323443200
author Neuvonen, Sarianna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Neuvonen, Sarianna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Neuvonen, Sarianna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Neuvonen, Sarianna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan tehtävien pragmaattinen sisältö. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka jää usein esimerkiksi kieliopin ja sanaston opettamisen ja oppimisen varjoon. Analyysin pohjana toimii Eurooppalainen viitekehys, jossa pragmaattinen kompetenssi on keskeisessä osassa kommunikatiivisen kompetenssin yhtenä osa-alueena. Tutkimuksen kohteeksi valikoituivat lukion oppikirjat ja pragmaattinen kompetenssi Eurooppalaisen viitekehyksen näkökulmasta, koska tulevaisuudessa kielten ylioppilaskirjoituksista saadaan perinteisen arvosanan lisäksi Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoihin linkittyvä arvosana. Oppilailla tulisi siis olla mahdollisuus harjoitella myös pragmaattisia taitoja hyvän arvosanan saavuttamiseksi. Ensimmäisessä osassa määritellään pragmatiikkaa siihen liittyvien käsitteiden kautta ja tarkastellaan miten pragmaattinen kompetenssi on määritelty Eurooppalaisessa viitekehyksessä ja muissa teorioissa. Lisäksi käsitellään pragmatiikan opettamiseen ja oppimiseen liittyviä kysymyksiä sekä tutustutaan alalla tehtyihin tutkimuksiin. Toisessa osassa tarkastellaan neljää Escalier- kirjasarjaan kuuluvaa oppikirjaa ja niiden tehtävien pragmaattista sisältöä erityisesti Eurooppalaisessa viitekehyksessä määriteltyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen näkökulmasta. Viitekehyksessä pragmaattinen kompetenssi on yksi kommunikatiivisen kompetenssin osa-alueista ja pragmaattinen kompetenssi jaetaan kolmeen kategoriaan: diskurssikompetenssi, funktionaalinen kompetenssi,ja skeemojen eli sosiaalisten vuorovaikutuskäytänteiden tuntemus ja kyky käyttää niitä. Lisäksi pragmaattisen kompetenssin osa-alueeksi lasketaan tässä tutkielmassa sosiolingvistinen kompetenssi, koska sosiolingvistiset tiedot ja taidot ovat tärkeä osa pragmatiikkaa. Tutkimustuloksista selviää, että oppikirjoissa on Eurooppalaisessa viitekehyksessä esitettyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen mukaisia tehtäviä, mutta niiden kokonaismäärä jää alhaiseksi verrattuna kirjasarjassa olevien tehtävien kokonaismäärään. Pragmaattiseksi luokiteltujen tehtävien sisältö on myös melko pinnallista ja aidosti pragmaattinen sisältö jää puuttumaan, joten on todennäköistä että oppilaiden pragmaattinen kompetenssi ei kehity mer-kittävästi kirjasarjan avulla.
first_indexed 2023-03-22T10:00:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Neuvonen, Sarianna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-05T16:21:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-05T16:21:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473195", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45774", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman kohteena on lukion ranskan opetukseen suunnatun Escalier -kirjasarjan teht\u00e4vien pragmaattinen sis\u00e4lt\u00f6. Tutkielman kohteeksi valikoitui pragmatiikka, koska se on kielitaidon osa-alue joka j\u00e4\u00e4 usein esimerkiksi kieliopin ja sanaston opettamisen ja oppimisen varjoon. Analyysin pohjana toimii Eurooppalainen viitekehys, jossa pragmaattinen kompetenssi on keskeisess\u00e4 osassa kommunikatiivisen kompetenssin yhten\u00e4 osa-alueena. Tutkimuksen kohteeksi valikoituivat lukion oppikirjat ja pragmaattinen kompetenssi Eurooppalaisen viitekehyksen n\u00e4k\u00f6kulmasta, koska tulevaisuudessa kielten ylioppilaskirjoituksista saadaan perinteisen arvosanan lis\u00e4ksi Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoihin linkittyv\u00e4 arvosana. Oppilailla tulisi siis olla mahdollisuus harjoitella my\u00f6s pragmaattisia taitoja hyv\u00e4n arvosanan saavuttamiseksi.\r\nEnsimm\u00e4isess\u00e4 osassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n pragmatiikkaa siihen liittyvien k\u00e4sitteiden kautta ja tarkastellaan miten pragmaattinen kompetenssi on m\u00e4\u00e4ritelty Eurooppalaisessa viitekehyksess\u00e4 ja muissa teorioissa. Lis\u00e4ksi k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n pragmatiikan opettamiseen ja oppimiseen liittyvi\u00e4 kysymyksi\u00e4 sek\u00e4 tutustutaan alalla tehtyihin tutkimuksiin. Toisessa osassa tarkastellaan nelj\u00e4\u00e4 Escalier- kirjasarjaan kuuluvaa oppikirjaa ja niiden teht\u00e4vien pragmaattista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 erityisesti Eurooppalaisessa viitekehyksess\u00e4 m\u00e4\u00e4riteltyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Viitekehyksess\u00e4 pragmaattinen kompetenssi on yksi kommunikatiivisen kompetenssin osa-alueista ja pragmaattinen kompetenssi jaetaan kolmeen kategoriaan: diskurssikompetenssi, funktionaalinen kompetenssi,ja skeemojen eli sosiaalisten vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nteiden tuntemus ja kyky k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niit\u00e4. Lis\u00e4ksi pragmaattisen kompetenssin osa-alueeksi lasketaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa sosiolingvistinen kompetenssi, koska sosiolingvistiset tiedot ja taidot ovat t\u00e4rke\u00e4 osa pragmatiikkaa.\r\nTutkimustuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppikirjoissa on Eurooppalaisessa viitekehyksess\u00e4 esitettyjen pragmaattisten tietojen ja taitojen mukaisia teht\u00e4vi\u00e4, mutta niiden kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4 j\u00e4\u00e4 alhaiseksi verrattuna kirjasarjassa olevien teht\u00e4vien kokonaism\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Pragmaattiseksi luokiteltujen teht\u00e4vien sis\u00e4lt\u00f6 on my\u00f6s melko pinnallista ja aidosti pragmaattinen sis\u00e4lt\u00f6 j\u00e4\u00e4 puuttumaan, joten on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 oppilaiden pragmaattinen kompetenssi ei kehity mer-kitt\u00e4v\u00e4sti kirjasarjan avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sarianna Neuvonen (saneuvon) on 2015-05-05 16:21:57.566210. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-05T16:21:58Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505051729.pdf: 2114242 bytes, checksum: 1920d7a59d53765fbcdc264139ed2c57 (MD5)\r\nlicense.html: 4914 bytes, checksum: dd63538bc4fa8ec4f66422ca267740f5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-05T16:21:58Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505051729.pdf: 2114242 bytes, checksum: 1920d7a59d53765fbcdc264139ed2c57 (MD5)\r\nlicense.html: 4914 bytes, checksum: dd63538bc4fa8ec4f66422ca267740f5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (74 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pragmatiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pragmaattinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Le contenu pragmatique des exercices dans la se\u0301rie de manuels Escalier", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505051729", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-05T16:21:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45774
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:28Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c7d351b5-ece1-45f5-b4e9-405e313d9df3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505051729.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Neuvonen, Sarianna Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier oppikirjat oppiminen pragmatiikka pragmaattinen kompetenssi Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli
title Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
title_full Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
title_fullStr Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
title_full_unstemmed Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
title_short Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
title_sort contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels escalier
title_txtP Le contenu pragmatique des exercices dans la série de manuels Escalier
topic oppikirjat oppiminen pragmatiikka pragmaattinen kompetenssi Romaaninen filologia Romance Philology 307 ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology oppikirjat oppiminen pragmaattinen kompetenssi pragmatiikka ranskan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45774 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505051729
work_keys_str_mv AT neuvonensarianna contenupragmatiquedesexercicesdanslaseriedemanuelsescalier AT neuvonensarianna lecontenupragmatiquedesexercicesdanslaseriedemanuelsescalier