Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?

Tiivistelmä Tervo Pirkko. ONKO FYYSISELLÄ MINÄKUVALLA YHTEYTTÄ PSYYKKISIIN PULMIIN? Erityispedagogiikan pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos. Ohjaaja: Hannu Savolainen Kevät-2015 66 sivua Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko fyysisellä minäkuvalla...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tervo, Pirkko
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45764
_version_ 1828193111308763136
author Tervo, Pirkko
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tervo, Pirkko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tervo, Pirkko Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tervo, Pirkko
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä Tervo Pirkko. ONKO FYYSISELLÄ MINÄKUVALLA YHTEYTTÄ PSYYKKISIIN PULMIIN? Erityispedagogiikan pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos. Ohjaaja: Hannu Savolainen Kevät-2015 66 sivua Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin ja onko tämä yhteys erilaista tytöillä ja pojilla. Fyysinen minäkuva jakautuu tässä tutkimuksessa kahteen osa-alueeseen, minäkuvaan koskien fyysistä ulkonäköä ja fyysisiä kykyjä. Psyykkisien pulmien indikaattorina käytettiin sekä opettajien että oppilaiden arviota. Tutkimuksessani on valmis aineisto (ISKE-verkosto) ja tämän tutkimuksen taustateoriana on Marshin minäkäsitysteoria. Tutkimuksen aineisto on kerätty viidennen luokan oppilailta, n = 588, joista opettajat arvioivat psyykkisiä pulmia osalla heistä (n= 273). Aineistoa on käsitelty tilastollisin menetelmin. Muuttujien välisiä yhteyksiä on tarkasteltu korrelaatiokertoimella ja regressioanalyysillä. Tulokset: Tulosten mukaan fyysinen ulkonäkö ja fyysiset kyvyt ovat tilastollisesti merkitsevässä yhteydessä sekä oppilaan että opettajan arvioimiin psyykkisiin pulmiin. Minäkuvan osa-alueiden ja psyykkisten pulmien välisessä yhteydessä havaittiin myös eroja tyttöjen ja poikien välillä. Pojilla fyysisen ulkonäön yhteys itsearvioituihin psyykkisiin pulmiin oli voimakkaampi kuin vastaava yhteys tytöillä, vaikka tytöilläkin juuri tämä yhteys oli voimakkain. Regressioanalyysin perusteella havaittiin erityisesti fyysisten kykyjen selittävän opettajan arvioimia psyykkisiä pulmia. Oppilaan arvioimissa psyykkisissä pulmissa vahvempi selittäjä oli fyysinen ulkonäkö. Erityisopetuksen ja sukupuolen kontrollointi ei kummassakaan tapauksessa muuttanut selitysastetta merkittävästi. Erityisopetus oli selvästi suurempi selittäjä opettajan arvioimiin psyykkisiin pulmiin ja selitti niitä tilastollisesti merkitsevästi. Sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkittävää osuutta psyykkisiin pulmiin. Abstract Tervo Pirkko. IS THE PHYSICAL SELF-CONCEPT CONNECTED WITH PSYCHOLOGICAL PROBLEMS? Special Education Master’s Thesis in University of Jyväskylä. Faculty of Pedagogy Supervisor Hannu Savolainen Spring 2015 66 pages The aim of this study is to find out whether the physical self-concept is connected with psychological problems and if the connection is different between boys and girls. In this study physical-self-concept is divided into two subareas, physical appearance and physical ability. Evaluations by both teachers and pupils were used as indicators of psychological problems. In this study material has been collected in (ISKE-project) from fifth graders (n=588), for some of which their teachers (n=273) assessed psychological problems. Background theory used is self-concept theory of Marsh. Data has been subjected to statistical analysis. Results indicated that physical appearance and physical abilities are statistically significantly connected with both pupils’ and teachers’ assessment of psychological problems. Gender differences were detected in the connection of areas of self-concept and psychological problems. The connection between physical appearance and psychological problems was stronger for boys than girls although the connection for girls was also strong. Regression analysis highlighted importance of physical abilities in teachers’ assessment. Physical appearance was stronger contributor for students’ assessment. Controlling for special education and gender did not significantly influence coefficient of determination. Special education was clearly more important determiner for teachers. Gender wasn’t statistically significant.
first_indexed 2023-03-22T09:57:57Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen,Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tervo, Pirkko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-04T14:48:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-04T14:48:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473141", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45764", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4\r\nTervo Pirkko. ONKO FYYSISELL\u00c4 MIN\u00c4KUVALLA YHTEYTT\u00c4 PSYYKKISIIN PULMIIN? \r\nErityispedagogiikan pro gradu tutkielma.\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos. \r\nOhjaaja: Hannu Savolainen \r\nKev\u00e4t-2015\r\n66 sivua\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus on selvitt\u00e4\u00e4, onko fyysisell\u00e4 min\u00e4kuvalla yhteytt\u00e4 psyykkisiin pulmiin ja onko t\u00e4m\u00e4 yhteys erilaista tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Fyysinen min\u00e4kuva jakautuu t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kahteen osa-alueeseen, min\u00e4kuvaan koskien fyysist\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 ja fyysisi\u00e4 kykyj\u00e4. Psyykkisien pulmien indikaattorina k\u00e4ytettiin sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 oppilaiden arviota. \r\nTutkimuksessani on valmis aineisto (ISKE-verkosto) ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen taustateoriana on Marshin min\u00e4k\u00e4sitysteoria. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty viidennen luokan oppilailta, n = 588, joista opettajat arvioivat psyykkisi\u00e4 pulmia osalla heist\u00e4 (n= 273). Aineistoa on k\u00e4sitelty tilastollisin menetelmin. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 on tarkasteltu korrelaatiokertoimella ja regressioanalyysill\u00e4. \r\nTulokset: Tulosten mukaan fyysinen ulkon\u00e4k\u00f6 ja fyysiset kyvyt ovat tilastollisesti merkitsev\u00e4ss\u00e4 yhteydess\u00e4 sek\u00e4 oppilaan ett\u00e4 opettajan arvioimiin psyykkisiin pulmiin. Min\u00e4kuvan osa-alueiden ja psyykkisten pulmien v\u00e4lisess\u00e4 yhteydess\u00e4 havaittiin my\u00f6s eroja tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4. Pojilla fyysisen ulkon\u00e4\u00f6n yhteys itsearvioituihin psyykkisiin pulmiin oli voimakkaampi kuin vastaava yhteys tyt\u00f6ill\u00e4, vaikka tyt\u00f6ill\u00e4kin juuri t\u00e4m\u00e4 yhteys oli voimakkain. Regressioanalyysin perusteella havaittiin erityisesti fyysisten kykyjen selitt\u00e4v\u00e4n opettajan arvioimia psyykkisi\u00e4 pulmia. Oppilaan arvioimissa psyykkisiss\u00e4 pulmissa vahvempi selitt\u00e4j\u00e4 oli fyysinen ulkon\u00e4k\u00f6. Erityisopetuksen ja sukupuolen kontrollointi ei kummassakaan tapauksessa muuttanut selitysastetta merkitt\u00e4v\u00e4sti. Erityisopetus oli selv\u00e4sti suurempi selitt\u00e4j\u00e4 opettajan arvioimiin psyykkisiin pulmiin ja selitti niit\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. Sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 osuutta psyykkisiin pulmiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Abstract\r\nTervo Pirkko. IS THE PHYSICAL SELF-CONCEPT CONNECTED WITH PSYCHOLOGICAL PROBLEMS? \r\nSpecial Education Master\u2019s Thesis in University of Jyv\u00e4skyl\u00e4.\r\nFaculty of Pedagogy \r\nSupervisor Hannu Savolainen\r\nSpring 2015\r\n66 pages\t\r\n\r\nThe aim of this study is to find out whether the physical self-concept is connected with psychological problems and if the connection is different between boys and girls. In this study physical-self-concept is divided into two subareas, physical appearance and physical ability. Evaluations by both teachers and pupils were used as indicators of psychological problems.\r\nIn this study material has been collected in (ISKE-project) from fifth graders (n=588), for some of which their teachers (n=273) assessed psychological problems. Background theory used is self-concept theory of Marsh. Data has been subjected to statistical analysis.\r\nResults indicated that physical appearance and physical abilities are statistically significantly connected with both pupils\u2019 and teachers\u2019 assessment of psychological problems. Gender differences were detected in the connection of areas of self-concept and psychological problems. The connection between physical appearance and psychological problems was stronger for boys than girls although the connection for girls was also strong. Regression analysis highlighted importance of physical abilities in teachers\u2019 assessment. Physical appearance was stronger contributor for students\u2019 assessment. Controlling for special education and gender did not significantly influence coefficient of determination. Special education was clearly more important determiner for teachers. Gender wasn\u2019t statistically significant.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pirkko Tervo (pitervo) on 2015-05-04 14:48:32.707355. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-04T14:48:33Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505041715.pdf: 816668 bytes, checksum: 5633ca58a916c905397372e0baa20789 (MD5)\r\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: a9c120729d3f1f81c4d8fc726389aed7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-04T14:48:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201505041715.pdf: 816668 bytes, checksum: 5633ca58a916c905397372e0baa20789 (MD5)\r\nlicense.html: 4813 bytes, checksum: a9c120729d3f1f81c4d8fc726389aed7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen ulkon\u00e4k\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysiset kyvyt", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "masennus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ahdistuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Onko fyysisell\u00e4 min\u00e4kuvalla yhteytt\u00e4 psyykkisiin pulmiin?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505041715", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-04T14:48:33Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ulkon\u00e4k\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "masennus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45764
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:25Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3ed5f9b-4717-40f3-b835-2d03620cfa15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505041715.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tervo, Pirkko Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin? minäkäsitys fyysinen ulkonäkö fyysiset kyvyt masennus ahdistuneisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 minäkuva ulkonäkö ahdistus oppilaat oppimisvaikeudet
title Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
title_full Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
title_fullStr Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin? Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
title_full_unstemmed Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin? Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
title_short Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
title_sort onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin
title_txtP Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
topic minäkäsitys fyysinen ulkonäkö fyysiset kyvyt masennus ahdistuneisuus Erityispedagogiikka Special Education 101 minäkuva ulkonäkö ahdistus oppilaat oppimisvaikeudet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education ahdistuneisuus ahdistus fyysinen ulkonäkö fyysiset kyvyt masennus minäkuva minäkäsitys oppilaat oppimisvaikeudet ulkonäkö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505041715
work_keys_str_mv AT tervopirkko onkofyysiselläminäkuvallayhteyttäpsyykkisiinpulmiin