Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet

Kaksoisaxel on hyppy, joka murrosiän kasvuun ja kehitykseen liittyvien muutosten jälkeen erottaa SM-tason taitoluistelijat muista luistelijoista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä fyysis-motorisia ominaisuuksia ja taitoja tyttötaitoluistelijalta vaaditaan kaksoisaxelin oppimisee...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laksola, Niina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45753
_version_ 1826225775824601088
author Laksola, Niina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laksola, Niina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laksola, Niina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laksola, Niina
datasource_str_mv jyx
description Kaksoisaxel on hyppy, joka murrosiän kasvuun ja kehitykseen liittyvien muutosten jälkeen erottaa SM-tason taitoluistelijat muista luistelijoista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä fyysis-motorisia ominaisuuksia ja taitoja tyttötaitoluistelijalta vaaditaan kaksoisaxelin oppimiseen. Selvitän, millaisia eroja oli sekä fyysis-motorisissa ominaisuuksissa että hyppäämisen taidoissa kaksoisaxelin osaavilla ja sitä vasta harjoittelevilla. Tutkimuksessa pyrin kuuntelemaan myös luistelijoiden omia kokemuksia niistä asioista, jotka olivat heidän omasta mielestään edistäneet tai estäneet kaksoisaxelin oppimista. Valitsin tutkimukseeni ikäryhmän 14–15-vuotiaat tytöt sillä perusteella, että viimeistään siinä iässä erot taitojen oppimisessa alkavat näkyä. Halusin selvittää tutkimuksellani monipuolisen harjoittelun merkityksen, sekä pienestä pitäen aloitetun tavoitteellisen ja suunnitelmallisen harjoittelun merkitystä. Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa jokaisen luistelijan tuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin yksilöllisesti. Tutkimuksessa oli piirteitä sekä määrällisestä että laadullisesta tutkimustavasta, sillä fyysisten testien tulokset käsiteltiin numeerisesti ja lyhyen teemahaastattelun tulokset haastateltujen luistelijoiden omista oppimiskokemuksista analysoitiin laadullisen tarkastelun avulla sisällöllisesti. Fyysisiä ominaisuuksia ja motorisia taitotekijöitä tutkittiin hyppymattotesteillä (Newtest -kontaktimaton avulla), kuten kevennyshyppy, vapaahyppy ja yhden jalan vauhtihyppy. Hyppymattotestin tuloksia täydennettiin maalla tehtävillä lajiliikkeillä ja jäällä testaten kaksoisaxel-hyppy. Lyhyellä, noin 10 min kestävällä, henkilökohtaisella haastattelulla selvitettiin luistelijoiden omia kokemuksia hypyn oppimista edistäneistä ja haitanneista tekijöistä. Tämän tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena voidaan pitää sitä, että kahden eri ryhmän, kaksoisaxelin osaavien ja sitä harjoittelevien, välillä oli eroja sekä fyysis-motorisissa ominaisuuksissa että hyppäämisen taidoissa. Kontaktimattotesteissä kaksoisaxelin osaavilla oli keskimääräisesti neljä senttimetriä korkeammat ponnistusvoimatulokset kuin kaksoisaxelia harjoittelevilla. Yksilöllinen tarkastelu kuitenkin osoitti, että vielä kaksoisaxelia harjoittelevien joukossakin saavutettiin tuloksia, joiden perusteella heidän voisi odottaa pääsevän kaksoisaxelin onnistuneesti. Luistelijat mainitsivat kaksoisaxelin oppimista haitanneiksi tekijöiksi loukkaantumiset, ponnistusvoiman ja liu’un hyödyntämisen puutteet, liian pienet liikeradat, tekniikkavirheet sekä liikenopeuden riittämättömyyden. Tutkimuksellani haluan antaa taitoluisteluvalmentajille konkreettista tietoa ja näkökulmia suunnitella ja ohjata luistelijoita taitoluistelussa tärkeässä hyppyelementissä sekä hypyn edellyttämistä fyysis-motorisista ominaisuuksista. The double Axel is a jump which, after the changes connected with puberty, separates FClevel figure skaters from other figure skaters. The purpose of this study was to clarify what physical and motoric qualities and skills are required from girl figure skaters to learn the double Axel. The differences in both physical and motoric qualities and jumping skills between those who already jump the double Axel and those who still practice it will be clarified. In this study I also tried to find out the skaters own experiences of what they thought had enhanced their learning or prevented them from learning the double Axel. For the study I chose girls from the age group 14-15 years, since at this age differences in learning the skill begin to appear. I wanted to clarify the importance of diversified training as well as the meaning of purposeful and systematic training started at an early age. The study was a case study where every skater’s results were examined and analyzed individually. The study was made using both quantitative and qualitative research methods. Physical test results were processed numerically. The results from the short theme interviews with the skaters and their own experiences were analyzed with qualitative examination. Physical capabilities and motoric skill factors were examined with jumping mat tests (Newtest contact mat); such as relief jump, free jump and one-leg speed jump. The results of the jumping mat tests were completed with off-ice elements and the double Axel jump was tested on ice. The approximately 10 minutes’ personal interviews with the skaters clarified their own experiences as to the factors that advanced or hindered learning this jump. The main result of this study is that there were differences in physical and motoric qualities as well as in jumping skills between the group that could do the double Axel and the group that was still practicing it. In the contact mat test, the skaters who could do the double Axel had four centimeters higher effort force results compared to the practicing group. However, the individual examination showed that in the practicing group the skaters achieved results based on which it seems possible also for them to do the double Axel successfully. According to the skaters, the factors that hindered their learning of the double Axel are injuries, lack of force and slide utilization, too small trajectories, technical faults and insufficient movement speed. With this research I want to give figure skating coaches concrete information and views to plan and guide skaters with the important jump element in figure skating as well as give information on the physical and motoric qualities required for this jump.
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laksola, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-05-03T11:29:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-05-03T11:29:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473064", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45753", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaksoisaxel on hyppy, joka murrosi\u00e4n kasvuun ja kehitykseen liittyvien muutosten j\u00e4lkeen\r\nerottaa SM-tason taitoluistelijat muista luistelijoista. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli\r\nselvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 fyysis-motorisia ominaisuuksia ja taitoja tytt\u00f6taitoluistelijalta vaaditaan kaksoisaxelin\r\noppimiseen. Selvit\u00e4n, millaisia eroja oli sek\u00e4 fyysis-motorisissa ominaisuuksissa\r\nett\u00e4 hypp\u00e4\u00e4misen taidoissa kaksoisaxelin osaavilla ja sit\u00e4 vasta harjoittelevilla. Tutkimuksessa\r\npyrin kuuntelemaan my\u00f6s luistelijoiden omia kokemuksia niist\u00e4 asioista, jotka olivat heid\u00e4n\r\nomasta mielest\u00e4\u00e4n edist\u00e4neet tai est\u00e4neet kaksoisaxelin oppimista.\r\nValitsin tutkimukseeni ik\u00e4ryhm\u00e4n 14\u201315-vuotiaat tyt\u00f6t sill\u00e4 perusteella, ett\u00e4 viimeist\u00e4\u00e4n siin\u00e4\r\ni\u00e4ss\u00e4 erot taitojen oppimisessa alkavat n\u00e4ky\u00e4. Halusin selvitt\u00e4\u00e4 tutkimuksellani monipuolisen\r\nharjoittelun merkityksen, sek\u00e4 pienest\u00e4 pit\u00e4en aloitetun tavoitteellisen ja suunnitelmallisen\r\nharjoittelun merkityst\u00e4.\r\nTutkimus oli tapaustutkimus, jossa jokaisen luistelijan tuloksia tarkasteltiin ja analysoitiin\r\nyksil\u00f6llisesti. Tutkimuksessa oli piirteit\u00e4 sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 ett\u00e4 laadullisesta tutkimustavasta,\r\nsill\u00e4 fyysisten testien tulokset k\u00e4siteltiin numeerisesti ja lyhyen teemahaastattelun tulokset\r\nhaastateltujen luistelijoiden omista oppimiskokemuksista analysoitiin laadullisen tarkastelun\r\navulla sis\u00e4ll\u00f6llisesti. Fyysisi\u00e4 ominaisuuksia ja motorisia taitotekij\u00f6it\u00e4 tutkittiin hyppymattotesteill\u00e4\r\n(Newtest -kontaktimaton avulla), kuten kevennyshyppy, vapaahyppy ja yhden jalan\r\nvauhtihyppy. Hyppymattotestin tuloksia t\u00e4ydennettiin maalla teht\u00e4vill\u00e4 lajiliikkeill\u00e4 ja j\u00e4\u00e4ll\u00e4\r\ntestaten kaksoisaxel-hyppy. Lyhyell\u00e4, noin 10 min kest\u00e4v\u00e4ll\u00e4, henkil\u00f6kohtaisella haastattelulla\r\nselvitettiin luistelijoiden omia kokemuksia hypyn oppimista edist\u00e4neist\u00e4 ja haitanneista tekij\u00f6ist\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keskeisimp\u00e4n\u00e4 tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4, ett\u00e4 kahden eri ryhm\u00e4n, kaksoisaxelin\r\nosaavien ja sit\u00e4 harjoittelevien, v\u00e4lill\u00e4 oli eroja sek\u00e4 fyysis-motorisissa ominaisuuksissa\r\nett\u00e4 hypp\u00e4\u00e4misen taidoissa. Kontaktimattotesteiss\u00e4 kaksoisaxelin osaavilla oli keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti\r\nnelj\u00e4 senttimetri\u00e4 korkeammat ponnistusvoimatulokset kuin kaksoisaxelia harjoittelevilla.\r\nYksil\u00f6llinen tarkastelu kuitenkin osoitti, ett\u00e4 viel\u00e4 kaksoisaxelia harjoittelevien\r\njoukossakin saavutettiin tuloksia, joiden perusteella heid\u00e4n voisi odottaa p\u00e4\u00e4sev\u00e4n kaksoisaxelin\r\nonnistuneesti. Luistelijat mainitsivat kaksoisaxelin oppimista haitanneiksi tekij\u00f6iksi\r\nloukkaantumiset, ponnistusvoiman ja liu\u2019un hy\u00f6dynt\u00e4misen puutteet, liian pienet liikeradat,\r\ntekniikkavirheet sek\u00e4 liikenopeuden riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden.\r\nTutkimuksellani haluan antaa taitoluisteluvalmentajille konkreettista tietoa ja n\u00e4k\u00f6kulmia\r\nsuunnitella ja ohjata luistelijoita taitoluistelussa t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 hyppyelementiss\u00e4 sek\u00e4 hypyn\r\nedellytt\u00e4mist\u00e4 fyysis-motorisista ominaisuuksista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The double Axel is a jump which, after the changes connected with puberty, separates FClevel\r\nfigure skaters from other figure skaters. The purpose of this study was to clarify what\r\nphysical and motoric qualities and skills are required from girl figure skaters to learn the\r\ndouble Axel. The differences in both physical and motoric qualities and jumping skills\r\nbetween those who already jump the double Axel and those who still practice it will be\r\nclarified. In this study I also tried to find out the skaters own experiences of what they thought\r\nhad enhanced their learning or prevented them from learning the double Axel.\r\nFor the study I chose girls from the age group 14-15 years, since at this age differences in\r\nlearning the skill begin to appear. I wanted to clarify the importance of diversified training as\r\nwell as the meaning of purposeful and systematic training started at an early age.\r\nThe study was a case study where every skater\u2019s results were examined and analyzed\r\nindividually. The study was made using both quantitative and qualitative research methods.\r\nPhysical test results were processed numerically. The results from the short theme interviews\r\nwith the skaters and their own experiences were analyzed with qualitative examination.\r\nPhysical capabilities and motoric skill factors were examined with jumping mat tests (Newtest\r\ncontact mat); such as relief jump, free jump and one-leg speed jump. The results of the\r\njumping mat tests were completed with off-ice elements and the double Axel jump was tested\r\non ice. The approximately 10 minutes\u2019 personal interviews with the skaters clarified their own\r\nexperiences as to the factors that advanced or hindered learning this jump.\r\nThe main result of this study is that there were differences in physical and motoric qualities as\r\nwell as in jumping skills between the group that could do the double Axel and the group that\r\nwas still practicing it. In the contact mat test, the skaters who could do the double Axel had\r\nfour centimeters higher effort force results compared to the practicing group. However, the\r\nindividual examination showed that in the practicing group the skaters achieved results based\r\non which it seems possible also for them to do the double Axel successfully. According to the\r\nskaters, the factors that hindered their learning of the double Axel are injuries, lack of force\r\nand slide utilization, too small trajectories, technical faults and insufficient movement speed.\r\nWith this research I want to give figure skating coaches concrete information and views to\r\nplan and guide skaters with the important jump element in figure skating as well as give\r\ninformation on the physical and motoric qualities required for this jump.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niina Laksola (nilihela) on 2015-05-03 11:29:31.003361. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-05-03T11:29:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505031706.pdf: 1273051 bytes, checksum: 41d0068bba44ea8a0710998fd40a9543 (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 67a5672461ea88bceabf463d15e48d98 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-05-03T11:29:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201505031706.pdf: 1273051 bytes, checksum: 41d0068bba44ea8a0710998fd40a9543 (MD5)\nlicense.html: 4824 bytes, checksum: 67a5672461ea88bceabf463d15e48d98 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoisaxel", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yksinluistelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kaksoisaxel-hyppy ja siin\u00e4 vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201505031706", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-05-03T11:29:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taitoluistelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysiset ominaisuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lajitaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45753
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/95b2a335-e764-4da5-8f26-358d2bac7831\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201505031706.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laksola, Niina Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet kaksoisaxel yksinluistelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Tapaustutkimus 502 taitoluistelijat fyysiset ominaisuudet lajitaidot motoriikka
title Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
title_full Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
title_fullStr Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
title_full_unstemmed Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
title_short Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
title_sort kaksoisaxel hyppy ja siinä vaadittavat fyysis motoriset ominaisuudet
title_txtP Kaksoisaxel-hyppy ja siinä vaadittavat fyysis-motoriset ominaisuudet
topic kaksoisaxel yksinluistelu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Tapaustutkimus 502 taitoluistelijat fyysiset ominaisuudet lajitaidot motoriikka
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Tapaustutkimus fyysiset ominaisuudet kaksoisaxel lajitaidot motoriikka taitoluistelijat yksinluistelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45753 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505031706
work_keys_str_mv AT laksolaniina kaksoisaxelhyppyjasiinävaadittavatfyysismotorisetominaisuudet