Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion en jämförelse mellan Finland och Sverige

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa on globaalikasvatuksen osalta sekä kuinka globaalikasvatus ilmenee Suomen ja Ruotsin yläkoulun opetussuunnitelmissa. Tutkimus on rajattu koskemaan kolmea yläkoulun oppiainetta: maantietoa, englantia...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piispanen, Annina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45749
_version_ 1826225803884494848
author Piispanen, Annina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Piispanen, Annina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Piispanen, Annina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Piispanen, Annina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia eroja Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa on globaalikasvatuksen osalta sekä kuinka globaalikasvatus ilmenee Suomen ja Ruotsin yläkoulun opetussuunnitelmissa. Tutkimus on rajattu koskemaan kolmea yläkoulun oppiainetta: maantietoa, englantia ja uskontoa. Lisäksi selvitettiin, kuinka globaalikasvatuksen eri osa-alueet ilmenevät edellä mainittujen oppiaineiden opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa on käytetty aineistopohjaista analyysiä siten, että aineistosta, eli opetussuunnitelmista, on poimittu vain ne seikat jotka ovat oleellisia tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi. Opetussuunnitelmien sisällöistä löytyi huomattavan paljon yhtäläisyyksiä, joskin vertailua vaikeutti hieman opetussuunnitelmien erilainen kielellinen tyyli. Suomen opetussuunnitelmassa tavoitteet oli kuvailtu runsassanaisemmin. Eroja löytyi lähinnä painotuksissa opetussuunnitelmien välillä, esimerkiksi maantiedon kohdalla painotettiin Ruotsin opetussuunnitelmassa enemmän luonnonkatastrofeja ja niiden vaikutuksia, kun taas Suomen opetussuunnitelmassa keskityttiin kestävään kehitykseen. Globaalikasvatuksen eri osa-alueet ovat selkeästi nähtävissä Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa. Kaikkiin globaalikasvatuksen osa-alueisiin löytyi viittaus vähintään yhden oppiaineen osalta Suomen opetussuunnitelmasta, mutta Ruotsin suunnitelmasta ei löytynyt viittauksia mediakasvatukseen näiden kolmen oppiaineen osalta. Tutkimuksen tulosten pohjalta voisi toteuttaa jatkotutkimusta esimerkiksi tutkimalla kuinka opetussuunnitelmien tavoitteet käytännössä toteutuvat.
first_indexed 2015-04-30T20:04:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piispanen, Annina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-30T09:14:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-30T09:14:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia eroja Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa on globaalikasvatuksen osalta sek\u00e4 kuinka globaalikasvatus ilmenee Suomen ja Ruotsin yl\u00e4koulun opetussuunnitelmissa. Tutkimus on rajattu koskemaan kolmea yl\u00e4koulun oppiainetta: maantietoa, englantia ja uskontoa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, kuinka globaalikasvatuksen eri osa-alueet ilmenev\u00e4t edell\u00e4 mainittujen oppiaineiden opetussuunnitelmissa. Tutkimuksessa on k\u00e4ytetty aineistopohjaista analyysi\u00e4 siten, ett\u00e4 aineistosta, eli opetussuunnitelmista, on poimittu vain ne seikat jotka ovat oleellisia tutkimuskysymyksiin vastaamiseksi. \n Opetussuunnitelmien sis\u00e4ll\u00f6ist\u00e4 l\u00f6ytyi huomattavan paljon yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, joskin vertailua vaikeutti hieman opetussuunnitelmien erilainen kielellinen tyyli. Suomen opetussuunnitelmassa tavoitteet oli kuvailtu runsassanaisemmin. Eroja l\u00f6ytyi l\u00e4hinn\u00e4 painotuksissa opetussuunnitelmien v\u00e4lill\u00e4, esimerkiksi maantiedon kohdalla painotettiin Ruotsin opetussuunnitelmassa enemm\u00e4n luonnonkatastrofeja ja niiden vaikutuksia, kun taas Suomen opetussuunnitelmassa keskityttiin kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen.\n Globaalikasvatuksen eri osa-alueet ovat selke\u00e4sti n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 Suomen ja Ruotsin opetussuunnitelmissa. Kaikkiin globaalikasvatuksen osa-alueisiin l\u00f6ytyi viittaus v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yhden oppiaineen osalta Suomen opetussuunnitelmasta, mutta Ruotsin suunnitelmasta ei l\u00f6ytynyt viittauksia mediakasvatukseen n\u00e4iden kolmen oppiaineen osalta. \n Tutkimuksen tulosten pohjalta voisi toteuttaa jatkotutkimusta esimerkiksi tutkimalla kuinka opetussuunnitelmien tavoitteet k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 toteutuvat.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annina Piispanen (anempiis) on 2015-04-30 09:14:17.474391. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-30T09:14:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504301699.pdf: 388482 bytes, checksum: 6e62434664f1184e8d544ea54d00d7f1 (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 18e4c531489ed41efdfa04bf79ebb7c1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-30T09:14:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504301699.pdf: 388482 bytes, checksum: 6e62434664f1184e8d544ea54d00d7f1 (MD5)\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 18e4c531489ed41efdfa04bf79ebb7c1 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "globaalikasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansainv\u00e4lisyyskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Global fostran i l\u00e4roplanerna f\u00f6r geografi, engelska och religion : en j\u00e4mf\u00f6relse mellan Finland och Sverige", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504301699", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-30T09:14:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45749
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a41cf99e-1ed4-4b28-9fa3-a3883172f7e5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504301699.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piispanen, Annina Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige globaalikasvatus kestävä kehitys opetussuunnitelma kansainvälisyyskasvatus Swedish Ruotsin kieli
title Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
title_full Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
title_fullStr Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
title_full_unstemmed Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
title_short Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion
title_sort global fostran i läroplanerna för geografi engelska och religion en jämförelse mellan finland och sverige
title_sub en jämförelse mellan Finland och Sverige
title_txtP Global fostran i läroplanerna för geografi, engelska och religion : en jämförelse mellan Finland och Sverige
topic globaalikasvatus kestävä kehitys opetussuunnitelma kansainvälisyyskasvatus Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish globaalikasvatus kansainvälisyyskasvatus kestävä kehitys opetussuunnitelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45749 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504301699
work_keys_str_mv AT piispanenannina globalfostraniläroplanernaförgeografiengelskaochreligionenjämförelsemellanfinlan