Metsän taikaa luonto esiopetuksen oppimisympäristönä

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten ajatuksia ja kokemuksia luonnosta oppimisympäristönä Lahelan tertun päiväkodin metsäryhmässä. Oppiminen on läsnä kaikkialla lasten elämässä ja sen kenttä tulisi nähdä laajemmin kuin vain perinteisenä luokkaopetuksena. Lisäksi tutkimuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Stjerna-Häkämies, Mia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45748
_version_ 1826225714973638656
author Stjerna-Häkämies, Mia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Stjerna-Häkämies, Mia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Stjerna-Häkämies, Mia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Stjerna-Häkämies, Mia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten ajatuksia ja kokemuksia luonnosta oppimisympäristönä Lahelan tertun päiväkodin metsäryhmässä. Oppiminen on läsnä kaikkialla lasten elämässä ja sen kenttä tulisi nähdä laajemmin kuin vain perinteisenä luokkaopetuksena. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lasten luontoherkkyys ilmenee päivittäisessä kontaktissa luontoympäristön kanssa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valikoitui etnografia ja aineisto kerättiin luontoympäristössä syksyllä 2014. Aineisto koostuu 22 metsäryhmän lapsen ottamasta 184 valokuvasta ja niiden pohjalta ryhmähaastattelussa muodostetuista valokuvatarinoista, lasten teemapohjaisista yksilöhaastatteluista sekä kenttäpäiväkirjan merkintöihin pohjautuvista 13 etnografisesta tarinasta. Tulosten analysoinnin apuna käytettiin aineistopohjaista sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että esiopetusikäiset lapset kokevat luontoympäristön monipuolisena ja rikkaana oppimisen kontekstina. Lapset arvostivat luontoympäristön tarjoamia mahdollisuuksia vertaisryhmätoimintaan, jossa he saivat reflektoida omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Lisäksi lapset pitivät tärkeinä luontoympäristössä monipuolisia toimintamahdollisuuksia, jotka he ottivat haltuun aktiivisen liikkumisen, leikkimisen sekä tutkivan työotteen avulla. Oppimisympäristönä luonto tuki monin eri tavoin lapsen kokonaisvaltaista, holistista kehitystä. Luontoympäristö edisti myös lasten ympäristöherkkyyttä ja viritti lapsissa voimakkaita emootioita, mielipahan ja mielihyvän kokemuksia. Tunnepohjaiset, omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin ja elämyksiin perustuvat tekijät, lisäävät lapsissa luonnon arvostamista ja niillä on suuri vaikutus ympäristövastuullisen käyttäytymiseen syntyyn. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että luontokonteksti tarjoaa lasta osallistavan oppimisympäristön, jossa lapsen taidot havainnoida luontoa voimistuvat. Lisäksi tulosten pohjalta voidaan korostaa lapsinäkökulman huomioinnin tärkeyttä ja merkityksellisyyttä tulevaisuuden oppimisympäristöjen kehittämistyössä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Stjerna-H\u00e4k\u00e4mies, Mia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-30T07:53:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-30T07:53:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473034", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45748", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten ajatuksia ja kokemuksia luonnosta oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 Lahelan tertun p\u00e4iv\u00e4kodin mets\u00e4ryhm\u00e4ss\u00e4. Oppiminen on l\u00e4sn\u00e4 kaikkialla lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja sen kentt\u00e4 tulisi n\u00e4hd\u00e4 laajemmin kuin vain perinteisen\u00e4 luokkaopetuksena. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lasten luontoherkkyys ilmenee p\u00e4ivitt\u00e4isess\u00e4 kontaktissa luontoymp\u00e4rist\u00f6n kanssa. \r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen eli kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimukselliseksi l\u00e4hestymistavaksi valikoitui etnografia ja aineisto ker\u00e4ttiin luontoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 syksyll\u00e4 2014. Aineisto koostuu 22 mets\u00e4ryhm\u00e4n lapsen ottamasta 184 valokuvasta ja niiden pohjalta ryhm\u00e4haastattelussa muodostetuista valokuvatarinoista, lasten teemapohjaisista yksil\u00f6haastatteluista sek\u00e4 kentt\u00e4p\u00e4iv\u00e4kirjan merkint\u00f6ihin pohjautuvista 13 etnografisesta tarinasta. Tulosten analysoinnin apuna k\u00e4ytettiin aineistopohjaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 esiopetusik\u00e4iset lapset kokevat luontoymp\u00e4rist\u00f6n monipuolisena ja rikkaana oppimisen kontekstina. Lapset arvostivat luontoymp\u00e4rist\u00f6n tarjoamia mahdollisuuksia vertaisryhm\u00e4toimintaan, jossa he saivat reflektoida omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Lis\u00e4ksi lapset pitiv\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 luontoymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 monipuolisia toimintamahdollisuuksia, jotka he ottivat haltuun aktiivisen liikkumisen, leikkimisen sek\u00e4 tutkivan ty\u00f6otteen avulla. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 luonto tuki monin eri tavoin lapsen kokonaisvaltaista, holistista kehityst\u00e4. Luontoymp\u00e4rist\u00f6 edisti my\u00f6s lasten ymp\u00e4rist\u00f6herkkyytt\u00e4 ja viritti lapsissa voimakkaita emootioita, mielipahan ja mielihyv\u00e4n kokemuksia. Tunnepohjaiset, omiin henkil\u00f6kohtaisiin kokemuksiin ja el\u00e4myksiin perustuvat tekij\u00e4t, lis\u00e4\u00e4v\u00e4t lapsissa luonnon arvostamista ja niill\u00e4 on suuri vaikutus ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen syntyyn. \r\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 luontokonteksti tarjoaa lasta osallistavan oppimisymp\u00e4rist\u00f6n, jossa lapsen taidot havainnoida luontoa voimistuvat. Lis\u00e4ksi tulosten pohjalta voidaan korostaa lapsin\u00e4k\u00f6kulman huomioinnin t\u00e4rkeytt\u00e4 ja merkityksellisyytt\u00e4 tulevaisuuden oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mia Stjerna-H\u00e4k\u00e4mies (michstje) on 2015-04-30 07:53:35.050583. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-30T07:53:35Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504301698.pdf: 2017172 bytes, checksum: 24fbed90beb9d5e7ab92928813dafb30 (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: a46d0d2a26139418f9d4746e19dea3da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-30T07:53:35Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504301698.pdf: 2017172 bytes, checksum: 24fbed90beb9d5e7ab92928813dafb30 (MD5)\r\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: a46d0d2a26139418f9d4746e19dea3da (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (91 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luontoherkkyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mets\u00e4n taikaa : luonto esiopetuksen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luonto esiopetuksen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504301698", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-30T07:53:36Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45748
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/96e8ff07-1691-49d0-a0e5-5cf2afaff1f8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504301698.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Stjerna-Häkämies, Mia Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä luontoherkkyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 oppimisympäristö luonto ympäristökasvatus kokemusoppiminen esiopetus varhaiskasvatus
title Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_alt Luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_full Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_fullStr Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_full_unstemmed Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_short Metsän taikaa
title_sort metsän taikaa luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_sub luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
title_txtP Metsän taikaa : luonto esiopetuksen oppimisympäristönä
topic luontoherkkyys Varhaiskasvatus Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus 104 oppimisympäristö luonto ympäristökasvatus kokemusoppiminen esiopetus varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Kvalitatiivinen tutkimus Varhaiskasvatus esiopetus kokemusoppiminen luonto luontoherkkyys oppimisympäristö varhaiskasvatus ympäristökasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45748 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504301698
work_keys_str_mv AT stjernahäkämiesmia metsäntaikaaluontoesiopetuksenoppimisympäristönä