"Kaikki kohtaamiset jättävät jäljen" erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät. Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Froidurot, Marie, Klemola, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45724
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät. Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat heidän toimintaansa niissä. Tutkittavia oli yhteensä yhdeksän erityisopettajaa Etelä- ja KeskiSuomesta. Tutkimusaineisto koostui opettajien kirjoitelmista, joissa he kuvasivat kohtaamiaan haastavia vuorovaikutustilanteita oppilaiden kanssa. Aineisto analysoitiin merkitysrakenteiden tulkintaan pyrkivällä sisällönanalyysilla. Opettajien kuvaamat haastavat tilanteet olivat moninaisia. Tilanteet koskivat oppilaan ulkoista ja sisäistä aggressiivisuutta sekä opettajan omaa hämmennystä tilanteenkulusta. Toimintatapoina tilanteissa opettajat käyttivät fyysisiä ja kielellisiä keinoja. Myös opettajan tukiverkoston käyttö oli tärkeää. Opettajat pyrkivät hyvään suhteeseen oppilaan kanssa sekä löytämään rakentavia ratkaisuja tilanteiden selvittämiseen. Opettajien toiminnan taustalla haastavissa vuorovaikutustilanteissa esiintyi heidän käyttöteoriansa ja ammattitaitonsa. Nämä ilmenivät oppilaantuntemuksena ja kasvatuksellisena otteena, vuorovaikutussuhteen korostamisena ja oppilaasta välittämisenä. Tulosten pohjalta rakentui päätelmä, kuinka tärkeää opettajien on pyrkiä löytämään oppilaan toiminnan taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteena on ennaltaehkäistä haastavia tilanteita rakentamalla yhdessä oppilaan kanssa hänelle eheämpiä keinoja ilmaista itseään.