"Kaikki kohtaamiset jättävät jäljen" erityisopettajien toimintatavat haastavissa vuorovaikutustilanteissa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät. Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Froidurot, Marie, Klemola, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45724
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haastavia vuorovaikutustilanteita opettajat kohtaavat arjessaan ja millaisia toimintatapoja he niissä käyttävät. Pyrkimyksenä oli saada tietoa siitä, millaisia ajatuksia ja tunteita haastavat tilanteet heissä herättivät ja mitkä tekijät vaikuttivat heidän toimintaansa niissä. Tutkittavia oli yhteensä yhdeksän erityisopettajaa Etelä- ja KeskiSuomesta. Tutkimusaineisto koostui opettajien kirjoitelmista, joissa he kuvasivat kohtaamiaan haastavia vuorovaikutustilanteita oppilaiden kanssa. Aineisto analysoitiin merkitysrakenteiden tulkintaan pyrkivällä sisällönanalyysilla. Opettajien kuvaamat haastavat tilanteet olivat moninaisia. Tilanteet koskivat oppilaan ulkoista ja sisäistä aggressiivisuutta sekä opettajan omaa hämmennystä tilanteenkulusta. Toimintatapoina tilanteissa opettajat käyttivät fyysisiä ja kielellisiä keinoja. Myös opettajan tukiverkoston käyttö oli tärkeää. Opettajat pyrkivät hyvään suhteeseen oppilaan kanssa sekä löytämään rakentavia ratkaisuja tilanteiden selvittämiseen. Opettajien toiminnan taustalla haastavissa vuorovaikutustilanteissa esiintyi heidän käyttöteoriansa ja ammattitaitonsa. Nämä ilmenivät oppilaantuntemuksena ja kasvatuksellisena otteena, vuorovaikutussuhteen korostamisena ja oppilaasta välittämisenä. Tulosten pohjalta rakentui päätelmä, kuinka tärkeää opettajien on pyrkiä löytämään oppilaan toiminnan taustalla olevia tekijöitä. Tavoitteena on ennaltaehkäistä haastavia tilanteita rakentamalla yhdessä oppilaan kanssa hänelle eheämpiä keinoja ilmaista itseään.