Perhekuva lastenelokuvissa

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista perhekuvaa esitetään lasten mediakulttuurissa, jonka merkitys lasten arjen oppimisympäristönä on kasvanut viimeisten vuosikymmenien ajan. Mediakulttuuri toimii yhtenä tekijänä lasten perhekäsitysten ja - kokemusten rakentumisessa, jotka puolest...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kahila, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45716
_version_ 1826225747294945280
author Kahila, Sanni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kahila, Sanni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kahila, Sanni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kahila, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista perhekuvaa esitetään lasten mediakulttuurissa, jonka merkitys lasten arjen oppimisympäristönä on kasvanut viimeisten vuosikymmenien ajan. Mediakulttuuri toimii yhtenä tekijänä lasten perhekäsitysten ja - kokemusten rakentumisessa, jotka puolestaan toimivat perustana sille, millaista perheelämää ja perhekuvaa lapset omalla toiminnallaan muiden tulkittavaksi luovat. Kuvaohjelmat ovat tutkimusten mukaan alle kouluikäisten lasten käytetyimpiä ja suosituimpia mediatuotteita, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa aineistona käytettiin lastenelokuvia. Lastenelokuvien perhekuvaa lähestyttiin kolmesta näkökulmasta: ensimmäiseksi selvitettiin elokuvissa esiintyneet perhemuodot, toiseksi tutkittiin, millaisina elokuvien perhesuhteita kuvattiin, ja kolmantena tarkasteltiin, millainen kuva perhe-elämästä elokuvista välittyi. Lähestymistavaltaan tutkimus oli laadullinen. Aineisto hankittiin videovuokraamo Video Filmtown Oy:n vuokratuimpien lastenelokuvien tilastojen perusteella. Aineisto koostui viidestä elokuvasta, joista kaksi kuuluivat samaan sarjaan. Lastenelokuvia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, jossa yhdistyi aineistolähtöinen ja teoriaohjaava menettelytapa. Perhe-elämän analyysin osana käytettiin myös temaattista analyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella aineiston lastenelokuvat olivat luokiteltavissa kahteen ryhmään: pienperhe- ja yhteisöelokuviin. Pienperhe-elokuvissa perheet muodostuivat pienistä kokoonpanoista yhden ja kahden sukupolven välillä, kun taas yhteisöelokuvissa perheet olivat suuria kokoonpanoja, joiden lähempiä perhesuhteita määritettiin vain muutamien samaan sukupolveen kuuluneiden henkilöiden välillä. Aineiston elokuvien perhekuvan yhteisinä keskeisinä piirteinä näyttäytyivät ensinnäkin perheen vähäisestä esittämisestä huolimatta perheen ja kodin tärkeys, josta kertoivat perheeseen liittynyt ihannointi ja kaipuu sekä perheen merkitys tuen, hoivan ja hellyyden lähteinä. Toiseksi perhekuvalle oli ominaista perhemuotojen, -suhteiden ja -elämän rajalliset ja osittain stereotyyppiset representaatiot, joista osa oli kuitenkin avoimia tulkinnoille. Tämä tutkimus toi esille, millaisia yhteiskunnallisia arvoja ja käsityksiä perheeseen liitetään lasten mediakulttuurissa, yhdessä lasten nykypäivän keskeisessä arjen oppimisympäristössä. Lastenelokuvien perhekuvan stereotyyppisyyden, rajallisuuden sekä tulkinnanvaraisuuden perusteella tutkimus myös kertoi medialukutaidon merkityksestä alle kouluikäisten lasten mediaympäristössä. Näin ollen tämän tutkimuksen valossa mediakasvatus pienten lasten elämässä, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessakin, näyttäytyy tärkeänä ja tarpeellisena.
first_indexed 2023-03-22T09:59:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4nnik\u00e4inen, Maritta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kahila, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-27T08:01:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-27T08:01:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472759", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45716", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista perhekuvaa esitet\u00e4\u00e4n lasten mediakulttuurissa,\r\njonka merkitys lasten arjen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 on kasvanut viimeisten\r\nvuosikymmenien ajan. Mediakulttuuri toimii yhten\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 lasten perhek\u00e4sitysten ja -\r\nkokemusten rakentumisessa, jotka puolestaan toimivat perustana sille, millaista perheel\u00e4m\u00e4\u00e4\r\nja perhekuvaa lapset omalla toiminnallaan muiden tulkittavaksi luovat. Kuvaohjelmat\r\novat tutkimusten mukaan alle kouluik\u00e4isten lasten k\u00e4ytetyimpi\u00e4 ja suosituimpia\r\nmediatuotteita, mink\u00e4 vuoksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineistona k\u00e4ytettiin lastenelokuvia.\r\nLastenelokuvien perhekuvaa l\u00e4hestyttiin kolmesta n\u00e4k\u00f6kulmasta: ensimm\u00e4iseksi selvitettiin\r\nelokuvissa esiintyneet perhemuodot, toiseksi tutkittiin, millaisina elokuvien perhesuhteita\r\nkuvattiin, ja kolmantena tarkasteltiin, millainen kuva perhe-el\u00e4m\u00e4st\u00e4 elokuvista\r\nv\u00e4littyi.\r\nL\u00e4hestymistavaltaan tutkimus oli laadullinen. Aineisto hankittiin videovuokraamo Video\r\nFilmtown Oy:n vuokratuimpien lastenelokuvien tilastojen perusteella. Aineisto\r\nkoostui viidest\u00e4 elokuvasta, joista kaksi kuuluivat samaan sarjaan. Lastenelokuvia analysoitiin\r\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin, jossa yhdistyi aineistol\u00e4ht\u00f6inen ja teoriaohjaava menettelytapa.\r\nPerhe-el\u00e4m\u00e4n analyysin osana k\u00e4ytettiin my\u00f6s temaattista analyysia.\r\nTutkimuksen tulosten perusteella aineiston lastenelokuvat olivat luokiteltavissa kahteen\r\nryhm\u00e4\u00e4n: pienperhe- ja yhteis\u00f6elokuviin. Pienperhe-elokuvissa perheet muodostuivat\r\npienist\u00e4 kokoonpanoista yhden ja kahden sukupolven v\u00e4lill\u00e4, kun taas yhteis\u00f6elokuvissa\r\nperheet olivat suuria kokoonpanoja, joiden l\u00e4hempi\u00e4 perhesuhteita m\u00e4\u00e4ritettiin vain\r\nmuutamien samaan sukupolveen kuuluneiden henkil\u00f6iden v\u00e4lill\u00e4. Aineiston elokuvien\r\nperhekuvan yhteisin\u00e4 keskeisin\u00e4 piirtein\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t ensinn\u00e4kin perheen v\u00e4h\u00e4isest\u00e4\r\nesitt\u00e4misest\u00e4 huolimatta perheen ja kodin t\u00e4rkeys, josta kertoivat perheeseen liittynyt\r\nihannointi ja kaipuu sek\u00e4 perheen merkitys tuen, hoivan ja hellyyden l\u00e4htein\u00e4. Toiseksi\r\nperhekuvalle oli ominaista perhemuotojen, -suhteiden ja -el\u00e4m\u00e4n rajalliset ja osittain\r\nstereotyyppiset representaatiot, joista osa oli kuitenkin avoimia tulkinnoille.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus toi esille, millaisia yhteiskunnallisia arvoja ja k\u00e4sityksi\u00e4 perheeseen liitet\u00e4\u00e4n\r\nlasten mediakulttuurissa, yhdess\u00e4 lasten nykyp\u00e4iv\u00e4n keskeisess\u00e4 arjen oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\r\nLastenelokuvien perhekuvan stereotyyppisyyden, rajallisuuden sek\u00e4\r\ntulkinnanvaraisuuden perusteella tutkimus my\u00f6s kertoi medialukutaidon merkityksest\u00e4\r\nalle kouluik\u00e4isten lasten mediaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen valossa mediakasvatus\r\npienten lasten el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessakin, n\u00e4ytt\u00e4ytyy\r\nt\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja tarpeellisena.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanni Kahila (sakaanti) on 2015-04-27 08:01:05.057914. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-27T08:01:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504271678.pdf: 843583 bytes, checksum: 0ff405c4ebbb3641b85f09c81485ff82 (MD5)\nlicense.html: 4780 bytes, checksum: 861d0ca6990fdbf998b10cc683673004 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-27T08:01:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504271678.pdf: 843583 bytes, checksum: 0ff405c4ebbb3641b85f09c81485ff82 (MD5)\nlicense.html: 4780 bytes, checksum: 861d0ca6990fdbf998b10cc683673004 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (92 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perhekuva lastenelokuvissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504271678", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-27T08:01:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhesuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perhe-el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenelokuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mediakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45716
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6974009c-6b77-4ef0-aea1-05b5535c7926\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504271678.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kahila, Sanni Perhekuva lastenelokuvissa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 perhe perhesuhteet perhe-elämä lastenkulttuuri lastenelokuvat mediakulttuuri representaatio
title Perhekuva lastenelokuvissa
title_full Perhekuva lastenelokuvissa
title_fullStr Perhekuva lastenelokuvissa Perhekuva lastenelokuvissa
title_full_unstemmed Perhekuva lastenelokuvissa Perhekuva lastenelokuvissa
title_short Perhekuva lastenelokuvissa
title_sort perhekuva lastenelokuvissa
title_txtP Perhekuva lastenelokuvissa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 perhe perhesuhteet perhe-elämä lastenkulttuuri lastenelokuvat mediakulttuuri representaatio
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lastenelokuvat lastenkulttuuri mediakulttuuri perhe perhe-elämä perhesuhteet representaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45716 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504271678
work_keys_str_mv AT kahilasanni perhekuvalastenelokuvissa