Perhekuva lastenelokuvissa

Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista perhekuvaa esitetään lasten mediakulttuurissa, jonka merkitys lasten arjen oppimisympäristönä on kasvanut viimeisten vuosikymmenien ajan. Mediakulttuuri toimii yhtenä tekijänä lasten perhekäsitysten ja - kokemusten rakentumisessa, jotka puolest...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kahila, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45716
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista perhekuvaa esitetään lasten mediakulttuurissa, jonka merkitys lasten arjen oppimisympäristönä on kasvanut viimeisten vuosikymmenien ajan. Mediakulttuuri toimii yhtenä tekijänä lasten perhekäsitysten ja - kokemusten rakentumisessa, jotka puolestaan toimivat perustana sille, millaista perheelämää ja perhekuvaa lapset omalla toiminnallaan muiden tulkittavaksi luovat. Kuvaohjelmat ovat tutkimusten mukaan alle kouluikäisten lasten käytetyimpiä ja suosituimpia mediatuotteita, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa aineistona käytettiin lastenelokuvia. Lastenelokuvien perhekuvaa lähestyttiin kolmesta näkökulmasta: ensimmäiseksi selvitettiin elokuvissa esiintyneet perhemuodot, toiseksi tutkittiin, millaisina elokuvien perhesuhteita kuvattiin, ja kolmantena tarkasteltiin, millainen kuva perhe-elämästä elokuvista välittyi. Lähestymistavaltaan tutkimus oli laadullinen. Aineisto hankittiin videovuokraamo Video Filmtown Oy:n vuokratuimpien lastenelokuvien tilastojen perusteella. Aineisto koostui viidestä elokuvasta, joista kaksi kuuluivat samaan sarjaan. Lastenelokuvia analysoitiin sisällönanalyysin keinoin, jossa yhdistyi aineistolähtöinen ja teoriaohjaava menettelytapa. Perhe-elämän analyysin osana käytettiin myös temaattista analyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella aineiston lastenelokuvat olivat luokiteltavissa kahteen ryhmään: pienperhe- ja yhteisöelokuviin. Pienperhe-elokuvissa perheet muodostuivat pienistä kokoonpanoista yhden ja kahden sukupolven välillä, kun taas yhteisöelokuvissa perheet olivat suuria kokoonpanoja, joiden lähempiä perhesuhteita määritettiin vain muutamien samaan sukupolveen kuuluneiden henkilöiden välillä. Aineiston elokuvien perhekuvan yhteisinä keskeisinä piirteinä näyttäytyivät ensinnäkin perheen vähäisestä esittämisestä huolimatta perheen ja kodin tärkeys, josta kertoivat perheeseen liittynyt ihannointi ja kaipuu sekä perheen merkitys tuen, hoivan ja hellyyden lähteinä. Toiseksi perhekuvalle oli ominaista perhemuotojen, -suhteiden ja -elämän rajalliset ja osittain stereotyyppiset representaatiot, joista osa oli kuitenkin avoimia tulkinnoille. Tämä tutkimus toi esille, millaisia yhteiskunnallisia arvoja ja käsityksiä perheeseen liitetään lasten mediakulttuurissa, yhdessä lasten nykypäivän keskeisessä arjen oppimisympäristössä. Lastenelokuvien perhekuvan stereotyyppisyyden, rajallisuuden sekä tulkinnanvaraisuuden perusteella tutkimus myös kertoi medialukutaidon merkityksestä alle kouluikäisten lasten mediaympäristössä. Näin ollen tämän tutkimuksen valossa mediakasvatus pienten lasten elämässä, niin kotona kuin varhaiskasvatuksessakin, näyttäytyy tärkeänä ja tarpeellisena.