Business-to-business innovaatiotuotteen lanseerausviestintä case: NaturVention Oy

Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuoren yrityksen ensimmäisen tuotteen kaupallistamisprosessia ja siihen liittyvää viestintää. Valittu tutkimusaihe on nykypäivänä nouseva yhteisöviestinnän alalla, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän. Tulevaisuudessa aiheen tutkiminen kasvanee. Olemassa oleva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Larvus, Eero
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45703
Description
Summary:Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuoren yrityksen ensimmäisen tuotteen kaupallistamisprosessia ja siihen liittyvää viestintää. Valittu tutkimusaihe on nykypäivänä nouseva yhteisöviestinnän alalla, mutta sitä on tutkittu verrattain vähän. Tulevaisuudessa aiheen tutkiminen kasvanee. Olemassa olevaa nykyaikaista tutkimustietoa aiheesta ei ole paljoa, mikä edesauttoi aiheen valinnassa. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jossa haastateltiin kolmea alan tutkijaa, jotka ovat tehneet tutkimustyötä tai käytännön työtä tuotteiden kaupallistamisesta. Tutkielman käytännönosio tehtiin jyväskyläläisen terveysteknologiayrityksen tilauksesta, jossa yritykselle luotiin lanseerausviestintäsuunnitelma. Tuloksena saatiin, että viestintä on merkittävässä roolissa uusien yritysten ensimmäisten tuotteiden kaupallistamisprosessissa ja uuden yrityksen uskottavuuden ja tunnettuuden rakentamisessa. Viestintä tukee yrityksen liiketoimintaa niin sisäisesti kuin integroidun markkinointiviestinnän keinoin ulkoisesti sidosryhmiin. Kaupallistamisen viestintä voidaan jakaa eri osastoihin riippuen tuotekehityksen, kaupallistamisen ja tuotelanseerauksen vaiheista. Myös viestinnän mittaaminen nähdään tärkeänä osana kokonaisuutta. Mittaaminen unohdetaan organisaatioissa usein tai sen nähdään olevan liian vaikeaa. Viestintää voidaan mitata ja siihenkin annetaan esimerkkejä tutkimuksessa. Johtopäätöksinä todetaan, ettei viestintää voida unohtaa, kun uusia tuotteita viedään markkinoille. Yritys ei myöskään voi onnistua kaupallistamisessa, jos se ei saa tunnettuutta ja uskottavuutta osakseen.