Differentiation in CLIL methods and challenges

CLIL (Content and Language Integrated Learning) -opetus eli vieraskielinen opetus tähtää sujuvaan kommunikaatioon ja monipuoliseen kielenkäyttöön ja tuo mukanaan uudenlaisia haasteita eriyttämisen saralle. CLIL on kohtalaisen uusi metodi Suomessa, eikä yksittäisiä opetuksen osa-alueita kuten eriyttä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Raskala, Janita
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45696
_version_ 1826225807364718592
author Raskala, Janita
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Raskala, Janita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Raskala, Janita Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Raskala, Janita
datasource_str_mv jyx
description CLIL (Content and Language Integrated Learning) -opetus eli vieraskielinen opetus tähtää sujuvaan kommunikaatioon ja monipuoliseen kielenkäyttöön ja tuo mukanaan uudenlaisia haasteita eriyttämisen saralle. CLIL on kohtalaisen uusi metodi Suomessa, eikä yksittäisiä opetuksen osa-alueita kuten eriyttämistä ole tutkittu sen osalta kovinkaan laajalti. Eriyttäminen antaa jokaisella oppilaalle mahdollisuuden kehittyä omalla lähikehityksen vyöhykkeellään ja siksi eriyttämistä on tärkeää tutkia myös vieraan kielen kannalta CLIL-opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisissa tilanteissa ja mitä keinoja käyttäen alakoulutason CLIL-opettajat eriyttävät omassa opetuksessaan ja mitkä heidän mielestään ovat eriyttämisen suurimpia haasteita. Tutkimuksessa lähetettiin kyselylomake CLIL-opettajille eri puolella Suomea ja tarkasteltiin kahdeksan opettajan vastauksia. Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että eriyttäminen on osa jokapäiväistä opetusta, muttei suinkaan helppo osa. Eriyttämistilanteet koostuvat lähinnä kahdesta ääripäästä, joista toisessa oppilas tarvitsee lisätukea pystyäkseen käyttämään kielitaitoaan ja toisessa enemmän haasteita kehittääkseen kielitaitoaan pidemmälle. Opettajat mainitsivat käyttävänsä monimuotoisia eriyttämiskeinoja aina tukisanalistoista eritasoisiin aihepiireihin ja yksinkertaisista keskusteluista vaativampiin pohdintoihin, mutta pitivät ajanpuutetta ja sopivien materiaalien vähyyttä suurimpina haasteina eriyttäessään CLIL-opetuksessa. He kokivat myös joutuvansa ajoittain tilanteisiin, jossa keinot eriyttämiseen loppuvat ja oppilaiden tarve räätälöityyn opetukseen jää taka-alalle. Tutkimus osoittaa selkeän tarpeen lisätutkimukselle ja eriyttämisen keinojen sekä vieraskielisten oppimateriaalien lisäämiselle CLIL-opetukseen.
first_indexed 2015-04-22T20:01:25Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Helena H\u00f6yl\u00e4", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raskala, Janita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-22T12:27:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-22T12:27:43Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45696", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "CLIL (Content and Language Integrated Learning) -opetus eli vieraskielinen opetus t\u00e4ht\u00e4\u00e4 sujuvaan kommunikaatioon ja monipuoliseen kielenk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n ja tuo mukanaan uudenlaisia haasteita eriytt\u00e4misen saralle. CLIL on kohtalaisen uusi metodi Suomessa, eik\u00e4 yksitt\u00e4isi\u00e4 opetuksen osa-alueita kuten eriytt\u00e4mist\u00e4 ole tutkittu sen osalta kovinkaan laajalti. Eriytt\u00e4minen antaa jokaisella oppilaalle mahdollisuuden kehitty\u00e4 omalla l\u00e4hikehityksen vy\u00f6hykkeell\u00e4\u00e4n ja siksi eriytt\u00e4mist\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia my\u00f6s vieraan kielen kannalta CLIL-opetuksessa. \r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisissa tilanteissa ja mit\u00e4 keinoja k\u00e4ytt\u00e4en alakoulutason CLIL-opettajat eriytt\u00e4v\u00e4t omassa opetuksessaan ja mitk\u00e4 heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n ovat eriytt\u00e4misen suurimpia haasteita. Tutkimuksessa l\u00e4hetettiin kyselylomake CLIL-opettajille eri puolella Suomea ja tarkasteltiin kahdeksan opettajan vastauksia. \r\nOpettajat olivat yht\u00e4 mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 eriytt\u00e4minen on osa jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 opetusta, muttei suinkaan helppo osa. Eriytt\u00e4mistilanteet koostuvat l\u00e4hinn\u00e4 kahdesta \u00e4\u00e4rip\u00e4\u00e4st\u00e4, joista toisessa oppilas tarvitsee lis\u00e4tukea pysty\u00e4kseen k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kielitaitoaan ja toisessa enemm\u00e4n haasteita kehitt\u00e4\u00e4kseen kielitaitoaan pidemm\u00e4lle. Opettajat mainitsivat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 monimuotoisia eriytt\u00e4miskeinoja aina tukisanalistoista eritasoisiin aihepiireihin ja yksinkertaisista keskusteluista vaativampiin pohdintoihin, mutta pitiv\u00e4t ajanpuutetta ja sopivien materiaalien v\u00e4hyytt\u00e4 suurimpina haasteina eriytt\u00e4ess\u00e4\u00e4n CLIL-opetuksessa. He kokivat my\u00f6s joutuvansa ajoittain tilanteisiin, jossa keinot eriytt\u00e4miseen loppuvat ja oppilaiden tarve r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ityyn opetukseen j\u00e4\u00e4 taka-alalle. \r\nTutkimus osoittaa selke\u00e4n tarpeen lis\u00e4tutkimukselle ja eriytt\u00e4misen keinojen sek\u00e4 vieraskielisten oppimateriaalien lis\u00e4\u00e4miselle CLIL-opetukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Janita Raskala (jaelanra) on 2015-04-22 12:27:43.176792. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-22T12:27:43Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504221648.docx: 60897 bytes, checksum: 339252a177eef1c984d465c551b27590 (MD5)\r\nlicense.html: 4792 bytes, checksum: 66ce84deebcffde6bdb7e11644bdd229 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-22T12:27:43Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504221648.docx: 60897 bytes, checksum: 339252a177eef1c984d465c551b27590 (MD5)\r\nlicense.html: 4792 bytes, checksum: 66ce84deebcffde6bdb7e11644bdd229 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": "", "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraskielinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "differentiation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Differentiation in CLIL : methods and challenges", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504221648", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-22T12:27:44Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45696
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c9daf7fe-f4ed-4456-80a7-5319def6cc51\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201504221648.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raskala, Janita Differentiation in CLIL : methods and challenges eriyttäminen CLIL vieraskielinen opetus differentiation English Englannin kieli
title Differentiation in CLIL : methods and challenges
title_full Differentiation in CLIL : methods and challenges
title_fullStr Differentiation in CLIL : methods and challenges Differentiation in CLIL : methods and challenges
title_full_unstemmed Differentiation in CLIL : methods and challenges Differentiation in CLIL : methods and challenges
title_short Differentiation in CLIL
title_sort differentiation in clil methods and challenges
title_sub methods and challenges
title_txtP Differentiation in CLIL : methods and challenges
topic eriyttäminen CLIL vieraskielinen opetus differentiation English Englannin kieli
topic_facet CLIL Englannin kieli English differentiation eriyttäminen vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45696 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504221648
work_keys_str_mv AT raskalajanita differentiationinclilmethodsandchallenges