Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen

TIIVISTELMÄ Jussi Pietilä. 2015. Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. 68 sivua Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli analysoida 40–60-vuotiaiden valkeakoskelaisten koululiikuntakokemuksia ja niiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pietilä, Jussi
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45693
_version_ 1826225738950377472
author Pietilä, Jussi
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pietilä, Jussi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pietilä, Jussi Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pietilä, Jussi
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Jussi Pietilä. 2015. Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. 68 sivua Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli analysoida 40–60-vuotiaiden valkeakoskelaisten koululiikuntakokemuksia ja niiden vaikutusta aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimukseni on luonteeltaan määrällinen kyselytutkimus, jonka otokseen kuului 132 aikuista, joista 76 oli naisia ja 56 miehiä. Kyselytutkimus on henkilökohtaisesti suoritettu eikä se ole osana mitään suurempaa tutkimusta. Tutkimus aloitettiin kesällä 2014. Vastauksia analysoitiin Pearsonin tulomomenttikorrelaation, t-testin ja varianssianalyysin avulla. Lisäksi tutkimukseen otettiin mukaan iän ja liikuntanumeron yhteys koululiikuntakokemuksiin. Tulokset osoittavat, että koululiikuntakokemuksilla on yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen sekä positiivisesti, että negatiivisesti. Koululiikunnasta jää huonoja kokemuksia 15–20 %:lle oppilaista, ja muut ovat pitäneet koululiikunnasta ainakin jossain määrin. Tutkielman tulosten mukaan näistä 15 – 20 %:sta noin puolella huonot kokemukset vaikuttavat aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimukseen osallistuneista 48 (36 %) ovat kokeneet koululiikunnan vaikuttaneen aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen ja näistä 33 (25 %) ovat kokeneet sen vaikuttaneen positiivisesti ja 15 (11 %) kokeneet sen vaikuttaneen negatiivisesti. Tutkielmassa tuli esille myös hyvän liikunnan arvosanan yhteys positiivisiin kokemuksiin ja huonon arvosanan yhteys negatiivisiin kokemuksiin. Koululiikunnassa huonoja kokemuksia tuoneet lajit olivat yleisesti hiihto, telinevoimistelu ja voimistelu. Kaikissa näissä huonoja kokemuksia tuoneissa lajeissa yhteisinä tekijöinä olivat pakottaminen, jatkuva mittaaminen, opettamisen puute ja liikunnan ilon puuttuminen. Tutkimuksen kannalta merkittävintä olivat tiedot jotka aiheuttivat huonoja kokemuksia ja varsinkin tieto miten asioita voisi parantaa. Tämä on hyvin merkittävää liikunnanopettajan työn kannalta tulevaisuudessa. ABSTRACT Jussi Pietilä. 2015. The influence of physical education on unity to physical exercise in adulthood. Master’s thesis. The faculty of Sport Sciences, the University of Jyväskylä, 68 pages. The aim of this Master’s thesis was to study physical education experiences of 40 to 60-year-old subjects from the town of Valkeakoski, and furthermore, the influence of those experiences to their devotion to physical exercise in adulthood. The research method of the present study is quantitative, and the methodology used is a questionnaire completed by 132 subjects with a distribution of 76 women and 56 men. The questionnaire study was conducted personally, and does not contribute to any other major study. The study was initiated in the summer of 2014. The results were analyzed using the product-moment correlation of Pearson and the t-test. In addition, the effect of age and grade in physical education were included in the present study. The results showed that physical education is linked to the devotion of physical exercise in adulthood both negatively and positively. Approximately 15-20 % of pupils are left with negative experiences of physical education and the rest have liked physical education at least to some extent. According to the results, about half of the aforementioned 15-20 % experienced that negative experiences influenced on dedication to physical exercises in adulthood. Furthermore, 48 subjects (36%) have experienced that physical education has influenced their devotion to physical exercise in adulthood, and 33 subjects (25 %) of those found the influence to be positive and 15 subjects (11 %), negative. Additionally, according to the results of the present study a good grade in physical education was linked to positive experiences, and a poor grade to negative ones. Sports that had brought negative experiences were generally skiing and gymnastics. In the mentioned sports the common negative factors were forcing, constant measuring and the lack of both instructing and the joy of exercising. The most significant in the present study were the experiences that had caused negative experiences, and specifically, the information on how to improve the matter. This is of great importance in my own professional field in the future.
first_indexed 2024-09-11T08:52:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4, Jussi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-22T07:27:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-22T07:27:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45693", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\n\nJussi Pietil\u00e4. 2015. Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisi\u00e4n liikuntaharrastuneisuuteen. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 68 sivua\nPro gradu \u2013 tutkielmani tarkoituksena oli analysoida 40\u201360-vuotiaiden valkeakoskelaisten koululiikuntakokemuksia ja niiden vaikutusta aikuisi\u00e4n liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimukseni on luonteeltaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen kyselytutkimus, jonka otokseen kuului 132 aikuista, joista 76 oli naisia ja 56 miehi\u00e4. Kyselytutkimus on henkil\u00f6kohtaisesti suoritettu eik\u00e4 se ole osana mit\u00e4\u00e4n suurempaa tutkimusta. Tutkimus aloitettiin kes\u00e4ll\u00e4 2014. Vastauksia analysoitiin Pearsonin tulomomenttikorrelaation, t-testin ja varianssianalyysin avulla. Lis\u00e4ksi tutkimukseen otettiin mukaan i\u00e4n ja liikuntanumeron yhteys koululiikuntakokemuksiin. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 koululiikuntakokemuksilla on yhteys aikuisi\u00e4n liikuntaharrastuneisuuteen sek\u00e4 positiivisesti, ett\u00e4 negatiivisesti. Koululiikunnasta j\u00e4\u00e4 huonoja kokemuksia 15\u201320 %:lle oppilaista, ja muut ovat pit\u00e4neet koululiikunnasta ainakin jossain m\u00e4\u00e4rin. Tutkielman tulosten mukaan n\u00e4ist\u00e4 15 \u2013 20 %:sta noin puolella huonot kokemukset vaikuttavat aikuisi\u00e4n liikuntaharrastuneisuuteen. Tutkimukseen osallistuneista 48 (36 %) ovat kokeneet koululiikunnan vaikuttaneen aikuisi\u00e4n liikuntaharrastuneisuuteen ja n\u00e4ist\u00e4 33 (25 %) ovat kokeneet sen vaikuttaneen positiivisesti ja 15 (11 %) kokeneet sen vaikuttaneen negatiivisesti. Tutkielmassa tuli esille my\u00f6s hyv\u00e4n liikunnan arvosanan yhteys positiivisiin kokemuksiin ja huonon arvosanan yhteys negatiivisiin kokemuksiin. Koululiikunnassa huonoja kokemuksia tuoneet lajit olivat yleisesti hiihto, telinevoimistelu ja voimistelu. Kaikissa n\u00e4iss\u00e4 huonoja kokemuksia tuoneissa lajeissa yhteisin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 olivat pakottaminen, jatkuva mittaaminen, opettamisen puute ja liikunnan ilon puuttuminen. \nTutkimuksen kannalta merkitt\u00e4vint\u00e4 olivat tiedot jotka aiheuttivat huonoja kokemuksia ja varsinkin tieto miten asioita voisi parantaa. T\u00e4m\u00e4 on hyvin merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 liikunnanopettajan ty\u00f6n kannalta tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "ABSTRACT\n\nJussi Pietil\u00e4. 2015. The influence of physical education on unity to physical exercise in adulthood. Master\u2019s thesis. The faculty of Sport Sciences, the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 68 pages. \nThe aim of this Master\u2019s thesis was to study physical education experiences of 40 to 60-year-old subjects from the town of Valkeakoski, and furthermore, the influence of those experiences to their devotion to physical exercise in adulthood. The research method of the present study is quantitative, and the methodology used is a questionnaire completed by 132 subjects with a distribution of 76 women and 56 men. The questionnaire study was conducted personally, and does not contribute to any other major study. The study was initiated in the summer of 2014. The results were analyzed using the product-moment correlation of Pearson and the t-test. In addition, the effect of age and grade in physical education were included in the present study. \nThe results showed that physical education is linked to the devotion of physical exercise in adulthood both negatively and positively. Approximately 15-20 % of pupils are left with negative experiences of physical education and the rest have liked physical education at least to some extent. According to the results, about half of the aforementioned 15-20 % experienced that negative experiences influenced on dedication to physical exercises in adulthood. Furthermore, 48 subjects (36%) have experienced that physical education has influenced their devotion to physical exercise in adulthood, and 33 subjects (25 %) of those found the influence to be positive and 15 subjects (11 %), negative. Additionally, according to the results of the present study a good grade in physical education was linked to positive experiences, and a poor grade to negative ones. Sports that had brought negative experiences were generally skiing and gymnastics. In the mentioned sports the common negative factors were forcing, constant measuring and the lack of both instructing and the joy of exercising.\nThe most significant in the present study were the experiences that had caused negative experiences, and specifically, the information on how to improve the matter. This is of great importance in my own professional field in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jussi Pietil\u00e4 (jutapiet) on 2015-04-22 07:27:32.219804. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-22T07:27:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504221645.docx: 615801 bytes, checksum: c0060d4f195526d6999295e64c9d4d4c (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 0bd5ac5004df51065a3bd16319cb6692 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-22T07:27:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504221645.docx: 615801 bytes, checksum: c0060d4f195526d6999295e64c9d4d4c (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 0bd5ac5004df51065a3bd16319cb6692 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikuntakokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaharrastuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisi\u00e4n liikuntaharrastuneisuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504221645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-22T07:27:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45693
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/919fb4d2-4145-4c8b-a3eb-265095318cfd\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201504221645.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietilä, Jussi Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen Koululiikunta koululiikuntakokemukset liikuntaharrastuneisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta kokemukset liikuntaharrastus nuoret fyysinen aktiivisuus
title Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
title_full Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
title_fullStr Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
title_full_unstemmed Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
title_short Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
title_sort koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
title_txtP Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntaharrastuneisuuteen
topic Koululiikunta koululiikuntakokemukset liikuntaharrastuneisuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 koululiikunta kokemukset liikuntaharrastus nuoret fyysinen aktiivisuus
topic_facet 502 Koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus kokemukset koululiikunta koululiikuntakokemukset liikuntaharrastuneisuus liikuntaharrastus nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45693 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504221645
work_keys_str_mv AT pietiläjussi koululiikuntakokemustenyhteysaikuisiänliikuntaharrastuneisuuteen