Planering av lektion i främmande språk

Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia kielten oppitunnin suunnittelun yleisyyttä ja koota tuleville opettajille neuvoja oppitunnin suunnitteluun liittyen. Tutkielman tarkoituksena oli myös tutkia, mitä käsite ”oppitunnin suunnittelu” opettajien mielestä tarkoittaa, mitä osioita oppitunti sisältä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suuronen, Elina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45690
_version_ 1826225801457041408
author Suuronen, Elina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suuronen, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suuronen, Elina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suuronen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia kielten oppitunnin suunnittelun yleisyyttä ja koota tuleville opettajille neuvoja oppitunnin suunnitteluun liittyen. Tutkielman tarkoituksena oli myös tutkia, mitä käsite ”oppitunnin suunnittelu” opettajien mielestä tarkoittaa, mitä osioita oppitunti sisältää ja mitä asioita opettajat pitävät tärkeinä suunnittelun kannalta. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen kyselytutkimus, joka sisältää myös kvantitatiivisia piirteitä, sillä tutkimuksen tulokset esitetään osittain numeroin. Tutkimukseen otti osaa 15 vie-raan kielenopettajaa. Tiedonkeruumenetelmänä käytetty sähköinen kyselylomake sisälsi kolme taustatietokysymystä ja yhdeksän oppitunnin suunnitteluun liittyvää kysymystä, sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Tutkimukseni tuloksista voidaan olettaa, että oppitunnin suunnittelu on varsin oleellinen osa opettajan työtä. Käsite ”oppitunnin suunnittelu” nähdään pääosin tarvittavina valmisteluina op-pitunnin läpiviemistä varten, kuten tehtävien, työskentelymuotojen ja -järjestyksen valintana. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että on olemassa vieraan kielen oppitunnille tyypillisiä rakenteita ja osioita ja että keskimäärin yhtä oppituntia suunnitellaan 30–60 minuuttia. Tutkimusta lukiessa on muistettava, että valitsemani tutkimusmenetelmä kuvaa oppitunnin suunnittelua vain opettajan omasta perspektiivistä. Jotta aiheesta voisi saada laajemman käsityk-sen, tulisi tutkia myös käyttäen muita metodeja.
first_indexed 2015-04-21T20:07:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suuronen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-21T10:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-21T10:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45690", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli tutkia kielten oppitunnin suunnittelun yleisyytt\u00e4 ja koota tuleville opettajille neuvoja oppitunnin suunnitteluun liittyen. Tutkielman tarkoituksena oli my\u00f6s tutkia, mit\u00e4 k\u00e4site \u201doppitunnin suunnittelu\u201d opettajien mielest\u00e4 tarkoittaa, mit\u00e4 osioita oppitunti sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 ja mit\u00e4 asioita opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 suunnittelun kannalta.\nTutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen kyselytutkimus, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s kvantitatiivisia piirteit\u00e4, sill\u00e4 tutkimuksen tulokset esitet\u00e4\u00e4n osittain numeroin. Tutkimukseen otti osaa 15 vie-raan kielenopettajaa. Tiedonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytetty s\u00e4hk\u00f6inen kyselylomake sis\u00e4lsi kolme taustatietokysymyst\u00e4 ja yhdeks\u00e4n oppitunnin suunnitteluun liittyv\u00e4\u00e4 kysymyst\u00e4, sek\u00e4 avoimia ett\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4.\nTutkimukseni tuloksista voidaan olettaa, ett\u00e4 oppitunnin suunnittelu on varsin oleellinen osa opettajan ty\u00f6t\u00e4. K\u00e4site \u201doppitunnin suunnittelu\u201d n\u00e4hd\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4osin tarvittavina valmisteluina op-pitunnin l\u00e4piviemist\u00e4 varten, kuten teht\u00e4vien, ty\u00f6skentelymuotojen ja -j\u00e4rjestyksen valintana. Tutkimuksen tulokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 on olemassa vieraan kielen oppitunnille tyypillisi\u00e4 rakenteita ja osioita ja ett\u00e4 keskim\u00e4\u00e4rin yht\u00e4 oppituntia suunnitellaan 30\u201360 minuuttia. \nTutkimusta lukiessa on muistettava, ett\u00e4 valitsemani tutkimusmenetelm\u00e4 kuvaa oppitunnin suunnittelua vain opettajan omasta perspektiivist\u00e4. Jotta aiheesta voisi saada laajemman k\u00e4sityk-sen, tulisi tutkia my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4en muita metodeja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Suuronen (elansuur) on 2015-04-21 10:58:08.699033. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-21T10:58:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504211641.pdf: 636211 bytes, checksum: eebbc65eee6b978cc8e7f5048792bf7f (MD5)\nlicense.html: 4785 bytes, checksum: 716ef2fb0d465af3e92f50154f8ce6ea (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-21T10:58:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504211641.pdf: 636211 bytes, checksum: eebbc65eee6b978cc8e7f5048792bf7f (MD5)\nlicense.html: 4785 bytes, checksum: 716ef2fb0d465af3e92f50154f8ce6ea (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "34", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lektionsplanering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fr\u00e4mmande spr\u00e5k", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "undervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lektionsplan", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflektion", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Planering av lektion i fr\u00e4mmande spr\u00e5k", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504211641", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-21T10:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45690
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5eaec179-016a-407a-93fd-1e3764803c88\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504211641.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suuronen, Elina Planering av lektion i främmande språk lektionsplanering främmande språk undervisning lektionsplan reflektion Swedish Ruotsin kieli
title Planering av lektion i främmande språk
title_full Planering av lektion i främmande språk
title_fullStr Planering av lektion i främmande språk Planering av lektion i främmande språk
title_full_unstemmed Planering av lektion i främmande språk Planering av lektion i främmande språk
title_short Planering av lektion i främmande språk
title_sort planering av lektion i främmande språk
title_txtP Planering av lektion i främmande språk
topic lektionsplanering främmande språk undervisning lektionsplan reflektion Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish främmande språk lektionsplan lektionsplanering reflektion undervisning
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45690 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504211641
work_keys_str_mv AT suuronenelina planeringavlektionifrämmandespråk