Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista

Vuonna 2016 voimaan astuvien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen yhtenä keskeisenä päämääränä oli oppilaiden osallistaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tuoda esille oppilaiden toiveita koulua kohtaan, peilaten niitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnoks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aulén, Anna-Mari
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45682
_version_ 1826225765304238080
author Aulén, Anna-Mari
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aulén, Anna-Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aulén, Anna-Mari Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aulén, Anna-Mari
datasource_str_mv jyx
description Vuonna 2016 voimaan astuvien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen yhtenä keskeisenä päämääränä oli oppilaiden osallistaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tuoda esille oppilaiden toiveita koulua kohtaan, peilaten niitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnokseen. Lopulliseksi tutkimustehtäväksi muodostui ideaalikoulun hahmotteleminen oppilaiden toiveiden ja perusteluonnoksen yhteisten piirteiden pohjalta. Tutkimuksen oppilasaineisto on osa erään koulun opetussuunnitelmatyötä varten kerättyä aineistoa, josta puolet annettiin minulle tutkimuskäyttöön. Tutkimuskohteena olivat erään keskisuomalaisen alakoulun oppilaat, ja graduaineistoni osalta tutkimukseen osallistui yhteensä noin 190 oppilasta, iältään 7–13-vuotiaita. Aineisto kerättiin ensimmäisen luokan oppilailta strukturoidun haastattelun avulla. Toisen, kolmannen, viidennen ja kuudennen luokan oppilaat puolestaan saivat vastata informoituihin kyselyihin. Oppilasaineisto analysoitiin temaattisella analyysilla, jonka jälkeen löydettyjä teemoja verrattiin perusteluonnokseen. Löydettyjen yhteisten piirteiden pohjalta muodostettiin ideaalikoulu, jonka kontekstiksi valittiin oppimisen löytöretki. Ideaalikoulun pääteemat olivat seuraavat: oppilaat löytöretken keskiössä; yhteisö ja ympäristö löytöretkeilijää innostamassa ja tukemassa; löytöretkeilijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen. Tutkimukseni vahvisti käsitystä siitä, että oppilaiden ja aikuisten ajatuksista on löydettävissä yhteistä tarttumapintaa, jonka pohjalta yhteisten toiveiden ja tavoitteiden mukaista koulua voidaan rakentaa. One of the core purposes of Finland’s curriculum reform 2016 was the empowerment of children. Therefore the purpose of this study was to present the hopes children have for school in the light of a draft for the new National Curriculum for Basic Education. In the end, the study became about outlining an ideal school on the basis of the similarities found in children’s hopes and the draft for the new National Core Curriculum. Student data of the study was gathered as a part of one school’s curriculum process and half of it was given to me for research purposes. The participants were pupils in one primary school in Middle Finland and they were between ages 7–13, ca 190 altogether. The data was gathered using slightly different methods depending on the age of the children: the first grade students were interviewed with a structured interview whereas the 2nd, 3rd, 5th and 6th graders answered slightly varied questionnaires. The data was analysed using thematic analysis. The themes found in the student data were then compared to a draft for the new National Core Curriculum. The corresponding themes found were used to build the concept of an ideal school as a context of which an exploratory expedition was chosen. The core themes of the ideal school were as follows: children as the central focus of the expedition; the community and the surroundings inspiring and supporting the explorer; taking care of the well-being of the explorers. The study verified the ability to find common ground between children’s and adults' thoughts which can be used in the process of school reform.
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aule\u0301n, Anna-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-21T08:06:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-21T08:06:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472552", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45682", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vuonna 2016 voimaan astuvien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen yhten\u00e4 keskeisen\u00e4 p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli oppilaiden osallistaminen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena olikin tuoda esille oppilaiden toiveita koulua kohtaan, peilaten niit\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnokseen. Lopulliseksi tutkimusteht\u00e4v\u00e4ksi muodostui ideaalikoulun hahmotteleminen oppilaiden toiveiden ja perusteluonnoksen yhteisten piirteiden pohjalta.\r\n\r\nTutkimuksen oppilasaineisto on osa er\u00e4\u00e4n koulun opetussuunnitelmaty\u00f6t\u00e4 varten ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa, josta puolet annettiin minulle tutkimusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuskohteena olivat er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen alakoulun oppilaat, ja graduaineistoni osalta tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 noin 190 oppilasta, i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 7\u201313-vuotiaita. Aineisto ker\u00e4ttiin ensimm\u00e4isen luokan oppilailta strukturoidun haastattelun avulla. Toisen, kolmannen, viidennen ja kuudennen luokan oppilaat puolestaan saivat vastata informoituihin kyselyihin. Oppilasaineisto analysoitiin temaattisella analyysilla, jonka j\u00e4lkeen l\u00f6ydettyj\u00e4 teemoja verrattiin perusteluonnokseen. L\u00f6ydettyjen yhteisten piirteiden pohjalta muodostettiin ideaalikoulu, jonka kontekstiksi valittiin oppimisen l\u00f6yt\u00f6retki.\r\n\r\nIdeaalikoulun p\u00e4\u00e4teemat olivat seuraavat: oppilaat l\u00f6yt\u00f6retken keski\u00f6ss\u00e4; yhteis\u00f6 ja ymp\u00e4rist\u00f6 l\u00f6yt\u00f6retkeilij\u00e4\u00e4 innostamassa ja tukemassa; l\u00f6yt\u00f6retkeilij\u00f6iden hyvinvoinnista huolehtiminen. Tutkimukseni vahvisti k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden ja aikuisten ajatuksista on l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 yhteist\u00e4 tarttumapintaa, jonka pohjalta yhteisten toiveiden ja tavoitteiden mukaista koulua voidaan rakentaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "One of the core purposes of Finland\u2019s curriculum reform 2016 was the empowerment of children. Therefore the purpose of this study was to present the hopes children have for school in the light of a draft for the new National Curriculum for Basic Education. In the end, the study became about outlining an ideal school on the basis of the similarities found in children\u2019s hopes and the draft for the new National Core Curriculum.\r\n\r\nStudent data of the study was gathered as a part of one school\u2019s curriculum process and half of it was given to me for research purposes. The participants were pupils in one primary school in Middle Finland and they were between ages 7\u201313, ca 190 altogether. The data was gathered using slightly different methods depending on the age of the children: the first grade students were interviewed with a structured interview whereas the 2nd, 3rd, 5th and 6th graders answered slightly varied questionnaires. The data was analysed using thematic analysis. The themes found in the student data were then compared to a draft for the new National Core Curriculum. The corresponding themes found were used to build the concept of an ideal school as a context of which an exploratory expedition was chosen. \r\n\r\nThe core themes of the ideal school were as follows: children as the central focus of the expedition; the community and the surroundings inspiring and supporting the explorer; taking care of the well-being of the explorers. The study verified the ability to find common ground between children\u2019s and adults' thoughts which can be used in the process of school reform.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Mari Aul\u00e9n (ankraule) on 2015-04-21 08:06:17.333376. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-21T08:06:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504211636.pdf: 563615 bytes, checksum: eaaac24d4a28d2431c391d93ffdd58ab (MD5)\r\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: 82a62c32c994379de2ae516fd126c1e9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-21T08:06:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504211636.pdf: 563615 bytes, checksum: eaaac24d4a28d2431c391d93ffdd58ab (MD5)\r\nlicense.html: 4908 bytes, checksum: 82a62c32c994379de2ae516fd126c1e9 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dialogi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetussuunnitelman uudistus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temaattinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luova oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiva yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset ja aikuiset yhdess\u00e4 ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisist\u00e4 teemoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisist\u00e4 teemoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504211636", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-21T08:06:18Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45682
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:23Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/216941c0-44a4-40b4-8ee9-f5fcf0297b6f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504211636.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aulén, Anna-Mari Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista osallisuus dialogi opetussuunnitelman uudistus temaattinen analyysi luova oppiminen oppiva yhteisö kouluhyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat oppiminen yhteisöt koulu koulut hyvinvointi
title Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_alt Tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_full Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_fullStr Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_full_unstemmed Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_short Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa
title_sort lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_sub tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
title_txtP Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista
topic osallisuus dialogi opetussuunnitelman uudistus temaattinen analyysi luova oppiminen oppiva yhteisö kouluhyvinvointi Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetussuunnitelmat oppiminen yhteisöt koulu koulut hyvinvointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dialogi hyvinvointi koulu kouluhyvinvointi koulut luova oppiminen opetussuunnitelman uudistus opetussuunnitelmat oppiminen oppiva yhteisö osallisuus temaattinen analyysi yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45682 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504211636
work_keys_str_mv AT aulenannamari lapsetjaaikuisetyhdessäideaalikoulualuomassatutkimusoppilaidentoiveidenjaopetussuu