Presentation of cultural information about the UK textbooks of English from primary school to upper secondary school

Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa kielten opetuksessa, eivätkä sähköiset materiaalit ainakaan vielä ole haas...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lindström, Saara
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45675
_version_ 1826225760200818688
author Lindström, Saara
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lindström, Saara Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lindström, Saara Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lindström, Saara
datasource_str_mv jyx
description Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa kielten opetuksessa, eivätkä sähköiset materiaalit ainakaan vielä ole haastaneet niiden asemaa. Tästä johtuen niillä on suuri vaikutusvalta oppilaisiin ja siihen tietoon, mitä he kohdekulttuureista omaksuvat. Aiempien tutkimusten perusteella brittikulttuurilla, jolla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan Englantia, Skotlantia, Walesia ja Pohjois-Irlantia, on ollut suuri painoarvo englanninkielisten kulttuurien esittelyssä. Tämän takia tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, tarjoavatko oppikirjat kattavan paketin kyseisestä kulttuurista, jota esitellään muiden kulttuurien kustannuksella. Tutkimuskohteena oli kolme kirjasarjaa, Wow!, Spotlight ja Open Road, yksi jokaiselta kouluasteelta eli alakoulusta, yläkoulusta ja lukiosta. Lähtökohtina olivat kulttuuritietouden sisällön ja muutosten lisäksi kielten opetuksen säädökset Eurooppalainen viitekehys sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja Lukion opetussuunnitelman perusteet. Kulttuuritietoutta peilattiin näiden sekä Byramin ja Ammerin esittelemien kategorioiden pohjalta, ja tutkimusmenetelmänä oli sisällönanalyysi. Huolellisen tarkastelun jälkeen kirjojen kulttuurielementit luokiteltiin seitsemään eri kategoriaan ja tuloksia analysoitiin kirjasarjoittain. Tulokset osoittavat, että kulttuurien välinen viestintä on otettu kaikilla kouluasteilla melko hyvin huomioon, mikä on positiivista. Peruskoulun oppikirjoissa huomautettavaa jäi kuitenkin esimerkiksi kohdekulttuurin ja sen edustajien kritiikittömästä esittelystä, mikä oli ongelmana varsinkin Wow!-kirjoissa. Tällaista lähtökohtaa ei esiintynyt Open Road -sarjassa, mutta siinä ongelmallista oli maiden esittely, joka jäi hyvinkin puutteelliseksi. Korkeakulttuuri ja ihmisten arkielämä olivat melko hyvin tasapainossa, vaikkakin olisi suositeltavaa sisällyttää kirjoihin enemmän oikeita ihmisiä fiktiivisten hahmojen sijaan. Kaiken kaikkiaan oppilaille jää näiden kirjasarjojen jälkeen melko kattava kuva Yhdistyneestä kuningaskunnasta, joskin Englanti saa eniten huomiota, mikä saattaa vääristää mielikuvia. Lisäksi kulttuuriainesten käsittely oli jossain määrin pinnallista, joten syvyyttä olisi hyvä saada lisää. Tämä tutkimus oli laadullinen, mutta tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia määrällisesti, miten esimerkiksi maininnat Englannista, Walesista, Skotlannista ja Pohjois-Irlannista jakautuvat tai onko eri kulttuurikategorioiden välillä eroja. Lisäksi voisi ottaa huomioon äänitteet ja eri murteiden esiintyvyyden niissä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindstr\u00f6m, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-20T10:15:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-20T10:15:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472520", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45675", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kulttuurien v\u00e4linen tuntemus ja viestint\u00e4 ovat yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ss\u00e4 roolissa kielten opetuksessa, mist\u00e4 my\u00f6s asian\r\nkorostus opetussuunnitelmissa ja muissa s\u00e4\u00e4d\u00f6ksiss\u00e4 kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen osa\r\nkielten opetuksessa, eiv\u00e4tk\u00e4 s\u00e4hk\u00f6iset materiaalit ainakaan viel\u00e4 ole haastaneet niiden asemaa. T\u00e4st\u00e4 johtuen niill\u00e4\r\non suuri vaikutusvalta oppilaisiin ja siihen tietoon, mit\u00e4 he kohdekulttuureista omaksuvat.\r\nAiempien tutkimusten perusteella brittikulttuurilla, jolla t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkoitetaan Englantia, Skotlantia,\r\nWalesia ja Pohjois-Irlantia, on ollut suuri painoarvo englanninkielisten kulttuurien esittelyss\u00e4. T\u00e4m\u00e4n takia\r\ntutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, tarjoavatko oppikirjat kattavan paketin kyseisest\u00e4 kulttuurista, jota\r\nesitell\u00e4\u00e4n muiden kulttuurien kustannuksella. Tutkimuskohteena oli kolme kirjasarjaa, Wow!, Spotlight ja Open\r\nRoad, yksi jokaiselta kouluasteelta eli alakoulusta, yl\u00e4koulusta ja lukiosta.\r\nL\u00e4ht\u00f6kohtina olivat kulttuuritietouden sis\u00e4ll\u00f6n ja muutosten lis\u00e4ksi kielten opetuksen s\u00e4\u00e4d\u00f6kset Eurooppalainen\r\nviitekehys sek\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja Lukion opetussuunnitelman perusteet.\r\nKulttuuritietoutta peilattiin n\u00e4iden sek\u00e4 Byramin ja Ammerin esittelemien kategorioiden pohjalta, ja\r\ntutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Huolellisen tarkastelun j\u00e4lkeen kirjojen kulttuurielementit luokiteltiin\r\nseitsem\u00e4\u00e4n eri kategoriaan ja tuloksia analysoitiin kirjasarjoittain.\r\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kulttuurien v\u00e4linen viestint\u00e4 on otettu kaikilla kouluasteilla melko hyvin huomioon, mik\u00e4\r\non positiivista. Peruskoulun oppikirjoissa huomautettavaa j\u00e4i kuitenkin esimerkiksi kohdekulttuurin ja sen\r\nedustajien kritiikitt\u00f6m\u00e4st\u00e4 esittelyst\u00e4, mik\u00e4 oli ongelmana varsinkin Wow!-kirjoissa. T\u00e4llaista l\u00e4ht\u00f6kohtaa ei\r\nesiintynyt Open Road -sarjassa, mutta siin\u00e4 ongelmallista oli maiden esittely, joka j\u00e4i hyvinkin puutteelliseksi.\r\nKorkeakulttuuri ja ihmisten arkiel\u00e4m\u00e4 olivat melko hyvin tasapainossa, vaikkakin olisi suositeltavaa sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4\r\nkirjoihin enemm\u00e4n oikeita ihmisi\u00e4 fiktiivisten hahmojen sijaan. Kaiken kaikkiaan oppilaille j\u00e4\u00e4 n\u00e4iden kirjasarjojen\r\nj\u00e4lkeen melko kattava kuva Yhdistyneest\u00e4 kuningaskunnasta, joskin Englanti saa eniten huomiota, mik\u00e4 saattaa\r\nv\u00e4\u00e4rist\u00e4\u00e4 mielikuvia. Lis\u00e4ksi kulttuuriainesten k\u00e4sittely oli jossain m\u00e4\u00e4rin pinnallista, joten syvyytt\u00e4 olisi hyv\u00e4\r\nsaada lis\u00e4\u00e4.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus oli laadullinen, mutta tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista tutkia m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti, miten esimerkiksi\r\nmaininnat Englannista, Walesista, Skotlannista ja Pohjois-Irlannista jakautuvat tai onko eri kulttuurikategorioiden\r\nv\u00e4lill\u00e4 eroja. Lis\u00e4ksi voisi ottaa huomioon \u00e4\u00e4nitteet ja eri murteiden esiintyvyyden niiss\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Saara Lindstr\u00f6m (saajohli) on 2015-04-20 10:15:07.676760. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-20T10:15:08Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504201626.pdf: 991061 bytes, checksum: ba7bf996fdeed15669f4b50eeb4fd8e1 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: b6a1cdf4397dfb6db28ecaa3fab95e46 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-20T10:15:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504201626.pdf: 991061 bytes, checksum: ba7bf996fdeed15669f4b50eeb4fd8e1 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: b6a1cdf4397dfb6db28ecaa3fab95e46 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (90 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Textbooks of English from primary school to upper secondary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504201626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-20T10:15:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuurienv\u00e4lisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45675
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae800a2e-31d4-4120-83a9-aab73b7d7636\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504201626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lindström, Saara Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school oppikirjat kulttuuri kulttuurienvälisyys laadullinen tutkimus sisällönanalyysi Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi 301 englannin kieli opetus
title Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
title_alt Textbooks of English from primary school to upper secondary school
title_full Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
title_fullStr Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
title_full_unstemmed Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
title_short Presentation of cultural information about the UK
title_sort presentation of cultural information about the uk textbooks of english from primary school to upper secondary school
title_sub textbooks of English from primary school to upper secondary school
title_txtP Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
topic oppikirjat kulttuuri kulttuurienvälisyys laadullinen tutkimus sisällönanalyysi Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi 301 englannin kieli opetus
topic_facet 301 Englannin kieli English Kvalitatiivinen tutkimus Sisällönanalyysi englannin kieli kulttuuri kulttuurienvälisyys laadullinen tutkimus opetus oppikirjat sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45675 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504201626
work_keys_str_mv AT lindströmsaara presentationofculturalinformationabouttheuktextbooksofenglishfromprimaryschooltou