Sink or swim a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction

Julkisessa keskustelussa on ollut esillä huoli opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Erityisinä huolenaiheina ovat olleet aloittelevat ja nuoret opettajat, jotka tuntuvat vaihtavan alaa nopeasti valmistumisen jälkeen. Tutkimuskirjallisuudessa siirtymävaihetta opiskelijasta opettajaksi on kuva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puukka, Eeva
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45672
_version_ 1828193110867312640
author Puukka, Eeva
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puukka, Eeva Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puukka, Eeva Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puukka, Eeva
datasource_str_mv jyx
description Julkisessa keskustelussa on ollut esillä huoli opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Erityisinä huolenaiheina ovat olleet aloittelevat ja nuoret opettajat, jotka tuntuvat vaihtavan alaa nopeasti valmistumisen jälkeen. Tutkimuskirjallisuudessa siirtymävaihetta opiskelijasta opettajaksi on kuvattu mm. alkushokiksi sekä selviytymisvaiheeksi, joka määrittää, pysyykö noviisiopettaja valitsemallaan uralla, vai päättääkö hän luopua ammatistaan kasvaneen työtaakan seurauksena. Tämä tutkimus käsittelee suomalaisten vastavalmistuneiden englanninopettajien työtyytyväisyyttä kvalitatiivisesta näkökulmasta. Lisäksi tutkimus selvittää, kuinka hyvin nykyinen opettajankoulutus valmistaa opettajaopiskelijoita työelämään. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Osallistujina oli kuusi englanninopettajaa, joilla kaikilla oli opetuskokemusta alle viisi vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittain sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat olivat pääosin tyytyväisiä työhönsä. Eniten työtyytyväisyyttä tuottivat oppilaiden onnistumiset ja oppimiskokemukset, kollegat sekä hyväksytyksi tulemisen tunne työyhteisössä. Tyytymättömyyttä opettajille aiheuttivat työrauhan puute, suuri työmäärä, oppilaiden piittaamattomuus sekä oma epävarmuus tai riittämättömyyden tunne. Opettajankoulutuksen parasta antia olivat käytännön harjoittelut sekä opetuksen laaja substanssi. Noviisiopettajien mukaan koulutus ei kuitenkaan anna tarpeeksi realistista kuvaa koulutodellisuudesta, sillä opetustilanteet koettiin epäaitoina, sekä liian yksittäisinä ja hajanaisina. Opettajaopintojen sisällöllisinä heikkouksina nähtiin puutteellinen perehdytys kodin ja koulun yhteistyöhön sekä erityisoppilaiden kanssa työskentelyyn. Tutkimus antoi aihetta tutkia noviisiopettajien työtyytyväisyyttä laajemmin tulevaisuudessa. Erityisesti perehdytyksen merkitys aloittelevien opettajien työtyytyväisyyteen olisi tärkeä lisätutkimuskohde.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puukka, Eeva", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-20T06:10:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-20T06:10:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472426", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45672", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Julkisessa keskustelussa on ollut esill\u00e4 huoli opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Erityisin\u00e4\r\nhuolenaiheina ovat olleet aloittelevat ja nuoret opettajat, jotka tuntuvat vaihtavan alaa nopeasti\r\nvalmistumisen j\u00e4lkeen. Tutkimuskirjallisuudessa siirtym\u00e4vaihetta opiskelijasta opettajaksi on kuvattu\r\nmm. alkushokiksi sek\u00e4 selviytymisvaiheeksi, joka m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4, pysyyk\u00f6 noviisiopettaja valitsemallaan\r\nuralla, vai p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4k\u00f6 h\u00e4n luopua ammatistaan kasvaneen ty\u00f6taakan seurauksena.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus k\u00e4sittelee suomalaisten vastavalmistuneiden englanninopettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4\r\nkvalitatiivisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lis\u00e4ksi tutkimus selvitt\u00e4\u00e4, kuinka hyvin nykyinen opettajankoulutus\r\nvalmistaa opettajaopiskelijoita ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimuksen empiirinen osa toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Osallistujina oli kuusi\r\nenglanninopettajaa, joilla kaikilla oli opetuskokemusta alle viisi vuotta. Haastattelut litteroitiin ja\r\nanalysoitiin teemoittain sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat olivat p\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4. Eniten ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4\r\ntuottivat oppilaiden onnistumiset ja oppimiskokemukset, kollegat sek\u00e4 hyv\u00e4ksytyksi tulemisen tunne\r\nty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4. Tyytym\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4 opettajille aiheuttivat ty\u00f6rauhan puute, suuri ty\u00f6m\u00e4\u00e4r\u00e4, oppilaiden\r\npiittaamattomuus sek\u00e4 oma ep\u00e4varmuus tai riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne.\r\nOpettajankoulutuksen parasta antia olivat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoittelut sek\u00e4 opetuksen laaja substanssi.\r\nNoviisiopettajien mukaan koulutus ei kuitenkaan anna tarpeeksi realistista kuvaa koulutodellisuudesta,\r\nsill\u00e4 opetustilanteet koettiin ep\u00e4aitoina, sek\u00e4 liian yksitt\u00e4isin\u00e4 ja hajanaisina. Opettajaopintojen\r\nsis\u00e4ll\u00f6llisin\u00e4 heikkouksina n\u00e4htiin puutteellinen perehdytys kodin ja koulun yhteisty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4\r\nerityisoppilaiden kanssa ty\u00f6skentelyyn.\r\nTutkimus antoi aihetta tutkia noviisiopettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 laajemmin tulevaisuudessa. Erityisesti\r\nperehdytyksen merkitys aloittelevien opettajien ty\u00f6tyytyv\u00e4isyyteen olisi t\u00e4rke\u00e4 lis\u00e4tutkimuskohde.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeva Puukka (eeidjopu) on 2015-04-20 06:10:13.530906. Form: Master's Thesis publishing form (https://kirjasto.jyu.fi/publish-and-buy/publishing-forms/masters-thesis-publishing-form). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-20T06:10:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504201623.pdf: 951078 bytes, checksum: 6d803771a0962b7a7c5ff77409073a29 (MD5)\r\nlicense.html: 4305 bytes, checksum: 6451a0de7a2920fd9289e523b33813c3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-20T06:10:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504201623.pdf: 951078 bytes, checksum: 6d803771a0962b7a7c5ff77409073a29 (MD5)\r\nlicense.html: 4305 bytes, checksum: 6451a0de7a2920fd9289e523b33813c3 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (81 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Study of novice English teachers in working life and their job satisfaction", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504201623", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-20T06:10:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastavalmistuneet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45672
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:15Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/adee3dd0-02e2-4ea5-adb3-ff6692256c49\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504201623.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puukka, Eeva Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction Englannin kieli English 301 työtyytyväisyys opettajat hyvinvointi vastavalmistuneet kieltenopettajat opettajankoulutus työyhteisöt
title Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
title_alt Study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
title_full Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
title_fullStr Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
title_full_unstemmed Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
title_short Sink or swim
title_sort sink or swim a study of novice english teachers in working life and their job satisfaction
title_sub a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
title_txtP Sink or swim : a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction
topic Englannin kieli English 301 työtyytyväisyys opettajat hyvinvointi vastavalmistuneet kieltenopettajat opettajankoulutus työyhteisöt
topic_facet 301 Englannin kieli English hyvinvointi kieltenopettajat opettajankoulutus opettajat työtyytyväisyys työyhteisöt vastavalmistuneet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45672 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504201623
work_keys_str_mv AT puukkaeeva sinkorswimastudyofnoviceenglishteachersinworkinglifeandtheirjobsatisfaction