Sink or swim a study of novice English teachers in working life and their job satisfaction

Julkisessa keskustelussa on ollut esillä huoli opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Erityisinä huolenaiheina ovat olleet aloittelevat ja nuoret opettajat, jotka tuntuvat vaihtavan alaa nopeasti valmistumisen jälkeen. Tutkimuskirjallisuudessa siirtymävaihetta opiskelijasta opettajaksi on kuva...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puukka, Eeva
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45672
Description
Summary:Julkisessa keskustelussa on ollut esillä huoli opettajien jaksamisesta ja hyvinvoinnista. Erityisinä huolenaiheina ovat olleet aloittelevat ja nuoret opettajat, jotka tuntuvat vaihtavan alaa nopeasti valmistumisen jälkeen. Tutkimuskirjallisuudessa siirtymävaihetta opiskelijasta opettajaksi on kuvattu mm. alkushokiksi sekä selviytymisvaiheeksi, joka määrittää, pysyykö noviisiopettaja valitsemallaan uralla, vai päättääkö hän luopua ammatistaan kasvaneen työtaakan seurauksena. Tämä tutkimus käsittelee suomalaisten vastavalmistuneiden englanninopettajien työtyytyväisyyttä kvalitatiivisesta näkökulmasta. Lisäksi tutkimus selvittää, kuinka hyvin nykyinen opettajankoulutus valmistaa opettajaopiskelijoita työelämään. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Osallistujina oli kuusi englanninopettajaa, joilla kaikilla oli opetuskokemusta alle viisi vuotta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittain sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat olivat pääosin tyytyväisiä työhönsä. Eniten työtyytyväisyyttä tuottivat oppilaiden onnistumiset ja oppimiskokemukset, kollegat sekä hyväksytyksi tulemisen tunne työyhteisössä. Tyytymättömyyttä opettajille aiheuttivat työrauhan puute, suuri työmäärä, oppilaiden piittaamattomuus sekä oma epävarmuus tai riittämättömyyden tunne. Opettajankoulutuksen parasta antia olivat käytännön harjoittelut sekä opetuksen laaja substanssi. Noviisiopettajien mukaan koulutus ei kuitenkaan anna tarpeeksi realistista kuvaa koulutodellisuudesta, sillä opetustilanteet koettiin epäaitoina, sekä liian yksittäisinä ja hajanaisina. Opettajaopintojen sisällöllisinä heikkouksina nähtiin puutteellinen perehdytys kodin ja koulun yhteistyöhön sekä erityisoppilaiden kanssa työskentelyyn. Tutkimus antoi aihetta tutkia noviisiopettajien työtyytyväisyyttä laajemmin tulevaisuudessa. Erityisesti perehdytyksen merkitys aloittelevien opettajien työtyytyväisyyteen olisi tärkeä lisätutkimuskohde.