Summary: | Liuttu, K. & Pasanen, S. 2015. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella, miten vanhemman osallisuus näyttäytyy lapsen matematiikan opiskelun tukemisessa. Tutkimuksen kohteena olivat erityisesti vanhempien antama tuki ja heidän käyttämänsä erilaiset tukimuodot. Tämän lisäksi tutkimme sitä, kuinka vanhempien omat kokemukset vaikuttavat lapsen tukemiseen matematiikan opiskelussa, mitä vanhemmat ajattelevat koulun antamasta tuesta matematiikan suhteen sekä minkälaisia kehitysideoita vanhemmilla on tukemiseen liittyen. Lähestymme tutkimusta sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla syksyllä 2014. Tutkimuksen aineisto muodostuu kuuden eri vanhemman haastattelusta. Haastattelujen vastaukset analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, jossa haastattelujen vastaukset teemoiteltiin ja kategorisoitiin. Tutkimustuloksemme osoittavat, että tärkeimmiksi tukimuodoiksi nousivat yhdessä tekeminen, kiinnostus ja vanhempien läsnäolo. Positiivisella asenteella ja kehumisella nähtiin myös olevan suuri merkitys lapsen tukemiseen. Konkretia, teknologian käyttö sekä yhteydenpito kodin ja koulun välillä olivat vanhempien mielestä suuressa roolissa lapsen tukemisen edistämisessä. Vanhemmat toivoivat osaavansa antaa lapselle tarpeeksi aikaa ja mahdollisimman monipuolista tukea.
Tutkimuksen tulokset antavat niin opettajille kuin vanhemmillekin tietoa siitä, millaisia tukimuotoja kotona käytetään matemaattisten taitojen opettelemiseen ja kuinka lapsen tukemista voitaisiin vielä kehittää. Tutkimuksen kautta saadaan käsitystä siitä, mitä vanhemmat ajattelevat koulun antamasta tuesta. Tulosten perusteella voidaan valottaa lapsen sosiaalisen verkoston antaman tuen merkitystä matematiikan opiskeluun.
|