"Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa

Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä koulut-tajasta sekä näiden käsitysten taustalla vaikuttavia oppimiskäsityksiä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Martikkala, Anniina, Matikainen, Minni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45663
_version_ 1826225742970617856
author Martikkala, Anniina Matikainen, Minni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Martikkala, Anniina Matikainen, Minni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Martikkala, Anniina Matikainen, Minni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Martikkala, Anniina
datasource_str_mv jyx
description Käsitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyviä käsityksiä hyvästä opiskelijasta ja hyvästä koulut-tajasta sekä näiden käsitysten taustalla vaikuttavia oppimiskäsityksiä. Tutki-muksessa selvitettiin myös, muuttuvatko nämä käsitykset opintojen myötä. Lisäksi oppimiseen ja opettamiseen liittyvien käsitysten merkityksiä tarkasteltiin laajemmin luokanopettajakoulutuksen kulttuurin ja koulun kehittämisen näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin luokanopettajaopiskelijoilta ja heidän kouluttajiltaan avoimista kysymyksistä koostuvilla kirjallisilla kyselyillä. Aineistoa kerättiin sekä opintojaan aloittavilta opiskelijoilta että maisterivaiheen opiskelijoilta. Aineisto kerättiin lukuvuoden 2013–2014 aikana ja se koostui yhteensä 149 vastauksesta. Aineiston analysoinnissa sitouduttiin aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin. Tutkimuksessa selvisi, että luokanopettajaopiskelijat arvostivat koulutta-jissaan ammattitaitoisuutta ja monia luonteeseen tai persoonallisuuteen liittyviä piirteitä, kuten rentoutta ja mukavuutta. Kouluttajat puolestaan toivoivat opiskelijan olevan muun muassa aktiivinen ja kiinnostunut alan kysymyksistä. Hyvää kouluttajaa ja opiskelijaa koskevien käsitysten taustalta löydettiin kaksi oppimiskäsitystä: siirtämis-oppimiskäsitys ja rakentamis-oppimiskäsitys. Siirtämis-oppimiskäsityksessä opettajaksi opiskeleminen nähdään valmiin tiedon ja opettajuuden vastaanottamisena koulutuksessa tai kouluttajilta. Rakentamis-oppimiskäsityksessä taas painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oman ammattitaitonsa rakentajana. Kouluttajilta keräämässämme aineistossa korostui käsitys ammattitaidon rakentamisesta, kun opiskelijoiden aineistossa painottui käsitys ammattitaidon siirtämisestä. Opiskelijoiden oppimiskäsitykset täsmentyivät opintojen aikana, mutta koulutus ei muuttanut niitä. Löydetyt käsitykset oppimisesta ja hyvästä opiskelijasta ja kouluttajasta ovat hyvin erilaisia, osin jopa vastakkaisia. Tulosten pohjalta näyttäisikin luo-kanopettajakoulutuksessa vallitsevan erimielisyyttä alan keskeisistä käsityksistä, vaikka esimerkiksi alan kirjallisuudessa ja opetussuunnitelmissa sitoudutaan oppijan aktiivisuutta korostaviin oppimiskäsityksiin. Oppimiskäsitysten kehittäminen voidaan nähdä tärkeänä osana kouluinstituution laajempaa kehittämistyötä. Jos koulua halutaan kehittää, tulee oppimiskäsitykset ottaa luokanopettajakoulutuksessa avoimeen ja aitoon käsittelyyn.
first_indexed 2023-03-22T09:59:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Martikkala, Anniina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Matikainen, Minni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-18T10:42:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-18T10:42:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472519", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45663", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4sitykset oppimisesta ja opettamisesta ovat kasvatusalan ydinkysymyksi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopet-tajakoulutuksessa esiintyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 opiskelijasta ja hyv\u00e4st\u00e4 koulut-tajasta sek\u00e4 n\u00e4iden k\u00e4sitysten taustalla vaikuttavia oppimisk\u00e4sityksi\u00e4. Tutki-muksessa selvitettiin my\u00f6s, muuttuvatko n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitykset opintojen my\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi oppimiseen ja opettamiseen liittyvien k\u00e4sitysten merkityksi\u00e4 tarkasteltiin laajemmin luokanopettajakoulutuksen kulttuurin ja koulun kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin luokanopettajaopiskelijoilta ja heid\u00e4n kouluttajiltaan avoimista kysymyksist\u00e4 koostuvilla kirjallisilla kyselyill\u00e4. Aineistoa ker\u00e4ttiin sek\u00e4 opintojaan aloittavilta opiskelijoilta ett\u00e4 maisterivaiheen opiskelijoilta. Aineisto ker\u00e4ttiin lukuvuoden 2013\u20132014 aikana ja se koostui yhteens\u00e4 149 vastauksesta. Aineiston analysoinnissa sitouduttiin aineistol\u00e4ht\u00f6iseen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysiin.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 luokanopettajaopiskelijat arvostivat koulutta-jissaan ammattitaitoisuutta ja monia luonteeseen tai persoonallisuuteen liittyvi\u00e4 piirteit\u00e4, kuten rentoutta ja mukavuutta. Kouluttajat puolestaan toivoivat opiskelijan olevan muun muassa aktiivinen ja kiinnostunut alan kysymyksist\u00e4. Hyv\u00e4\u00e4 kouluttajaa ja opiskelijaa koskevien k\u00e4sitysten taustalta l\u00f6ydettiin kaksi oppimisk\u00e4sityst\u00e4: siirt\u00e4mis-oppimisk\u00e4sitys ja rakentamis-oppimisk\u00e4sitys. Siirt\u00e4mis-oppimisk\u00e4sityksess\u00e4 opettajaksi opiskeleminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n valmiin tiedon ja opettajuuden vastaanottamisena koulutuksessa tai kouluttajilta. Rakentamis-oppimisk\u00e4sityksess\u00e4 taas painotetaan opiskelijan aktiivista roolia oman ammattitaitonsa rakentajana. Kouluttajilta ker\u00e4\u00e4m\u00e4ss\u00e4mme aineistossa korostui k\u00e4sitys ammattitaidon rakentamisesta, kun opiskelijoiden aineistossa painottui k\u00e4sitys ammattitaidon siirt\u00e4misest\u00e4. Opiskelijoiden oppimisk\u00e4sitykset t\u00e4smentyiv\u00e4t opintojen aikana, mutta koulutus ei muuttanut niit\u00e4.\r\nL\u00f6ydetyt k\u00e4sitykset oppimisesta ja hyv\u00e4st\u00e4 opiskelijasta ja kouluttajasta ovat hyvin erilaisia, osin jopa vastakkaisia. Tulosten pohjalta n\u00e4ytt\u00e4isikin luo-kanopettajakoulutuksessa vallitsevan erimielisyytt\u00e4 alan keskeisist\u00e4 k\u00e4sityksist\u00e4, vaikka esimerkiksi alan kirjallisuudessa ja opetussuunnitelmissa sitoudutaan oppijan aktiivisuutta korostaviin oppimisk\u00e4sityksiin. Oppimisk\u00e4sitysten kehitt\u00e4minen voidaan n\u00e4hd\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kouluinstituution laajempaa kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4. Jos koulua halutaan kehitt\u00e4\u00e4, tulee oppimisk\u00e4sitykset ottaa luokanopettajakoulutuksessa avoimeen ja aitoon k\u00e4sittelyyn.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Minni Matikainen (samimati) on 2015-04-18 10:42:29.899054. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-18T10:42:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504181619.pdf: 566691 bytes, checksum: c038edab2bd22ea57b689c1db3164af9 (MD5)\r\nlicense.html: 5261 bytes, checksum: 94f45fd1f2b8348a5a73b273d18794a5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-18T10:42:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504181619.pdf: 566691 bytes, checksum: c038edab2bd22ea57b689c1db3164af9 (MD5)\r\nlicense.html: 5261 bytes, checksum: 94f45fd1f2b8348a5a73b273d18794a5 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (87 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelukulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4 opiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4 opettajankouluttaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ja niin hyv\u00e4\u00e4 opetusta, ett\u00e4 meist\u00e4 tulee kaikista hyvi\u00e4 opettajia!\" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimisk\u00e4sityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimisk\u00e4sityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504181619", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-18T10:42:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45663
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a65be831-d64f-41e8-a4ef-99465b1c3405\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201504181619.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Martikkala, Anniina Matikainen, Minni "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa oppimiskäsitys luokanopettajakoulutus opiskelukulttuuri hyvä opiskelija hyvä opettajankouluttaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimiskäsitykset oppiminen opettajankoulutus opiskelu opettajat kouluttajat opiskelijat ammattitaito
title "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_alt Opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_full "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_fullStr "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_full_unstemmed "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_short "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!"
title_sort ja niin hyvää opetusta että meistä tulee kaikista hyviä opettajia opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_sub opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
title_txtP "Ja niin hyvää opetusta, että meistä tulee kaikista hyviä opettajia!" : opiskelua koskevat odotukset ja vaatimukset avaimina oppimiskäsityksiin ja opiskelukulttuuriin luokanopettajakoulutuksessa
topic oppimiskäsitys luokanopettajakoulutus opiskelukulttuuri hyvä opiskelija hyvä opettajankouluttaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppimiskäsitykset oppiminen opettajankoulutus opiskelu opettajat kouluttajat opiskelijat ammattitaito
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammattitaito hyvä opettajankouluttaja hyvä opiskelija kouluttajat luokanopettajakoulutus opettajankoulutus opettajat opiskelijat opiskelu opiskelukulttuuri oppiminen oppimiskäsitykset oppimiskäsitys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45663 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504181619
work_keys_str_mv AT martikkalaanniina janiinhyvääopetustaettämeistätuleekaikistahyviäopettajiaopiskeluakoskevatodotu