Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa

Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottavat autenttisuutta ja viestinnällisyyttä vieraan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ketola, Terhi, Männistö, Perttu
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45661
_version_ 1826225723003633664
author Ketola, Terhi Männistö, Perttu
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ketola, Terhi Männistö, Perttu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ketola, Terhi Männistö, Perttu Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ketola, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottavat autenttisuutta ja viestinnällisyyttä vieraan kielen opettamisessa. Tässä tutkimuksessa keskityimme tarkastelemaan, miten autenttisuus on läsnä kansainvälisen yhteistyöhankkeen synnyttämissä kielenkäyttötilanteissa. Lisäksi tutkimme oppilaiden strategista kompetenssia selvittämällä, miten oppilaat toimivat haastavissa vieraskielisissä viestintätilanteissa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 oppilasta ja kolmea opettajaa kolmesta keskisuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistuneet koulut ovat olleet toteuttamassa kaksivuotisia kansainvälisiä Comenius-yhteistyöhankkeita. Kustakin koulusta haastateltiin neljä oppilasta ja yksi opettaja. Haastatteluaineiston analysointiin käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme mukaan kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on tarjottavaa vieraan kielen oppimiselle ja opettamiselle. Oppilaat saivat uudenlaisia kokemuksia ja uusia tapoja olla tekemisissä vieraan kielen kanssa. Tutkitut Comenius-yhteistyöhankkeet tarjosivat mahdollisuuksia autenttisiin kielenkäyttötilanteisiin, joissa oppilaat pääsivät harjoittelemaan ja kehittämään strategista kompetenssiaan. Tutkimuksemme mukaan kansainvälinen yhteydenpito on tarjonnut merkittäviä kokemuksia vieraan kielen käytöstä. Tulevaisuudessa keskeistä on, että vieraan kielen opettajat eivät näkisi kansainvälistä yhteydenpitoa vain erityiseen hankkeseen sisältyvänä, ylimääräisenä sisältönä, vaan se limittyisi osaksi koulun arkipäivää ja vieraan kielen opetusta ja oppimista.
first_indexed 2024-09-11T08:51:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ketola, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4nnist\u00f6, Perttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-17T19:26:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-17T19:26:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472615", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45661", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitimme, mit\u00e4 tarjottavaa koulujen kansainv\u00e4lisill\u00e4 yhteisty\u00f6hankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottavat autenttisuutta ja viestinn\u00e4llisyytt\u00e4 vieraan kielen opettamisessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityimme tarkastelemaan, miten autenttisuus on l\u00e4sn\u00e4 kansainv\u00e4lisen yhteisty\u00f6hankkeen synnytt\u00e4miss\u00e4 kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteissa. Lis\u00e4ksi tutkimme oppilaiden strategista kompetenssia selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4, miten oppilaat toimivat haastavissa vieraskielisiss\u00e4 viestint\u00e4tilanteissa. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 12 oppilasta ja kolmea opettajaa kolmesta keskisuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistuneet koulut ovat olleet toteuttamassa kaksivuotisia kansainv\u00e4lisi\u00e4 Comenius-yhteisty\u00f6hankkeita. Kustakin koulusta haastateltiin nelj\u00e4 oppilasta ja yksi opettaja. Haastatteluaineiston analysointiin k\u00e4ytimme teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuksemme mukaan kansainv\u00e4lisill\u00e4 yhteisty\u00f6hankkeilla on tarjottavaa vieraan kielen oppimiselle ja opettamiselle. Oppilaat saivat uudenlaisia kokemuksia ja uusia tapoja olla tekemisiss\u00e4 vieraan kielen kanssa. Tutkitut Comenius-yhteisty\u00f6hankkeet tarjosivat mahdollisuuksia autenttisiin kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteisiin, joissa oppilaat p\u00e4\u00e4siv\u00e4t harjoittelemaan ja kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n strategista kompetenssiaan. Tutkimuksemme mukaan kansainv\u00e4linen yhteydenpito on tarjonnut merkitt\u00e4vi\u00e4 kokemuksia vieraan kielen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tulevaisuudessa keskeist\u00e4 on, ett\u00e4 vieraan kielen opettajat eiv\u00e4t n\u00e4kisi kansainv\u00e4list\u00e4 yhteydenpitoa vain erityiseen hankkeseen sis\u00e4ltyv\u00e4n\u00e4, ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isen\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6n\u00e4, vaan se limittyisi osaksi koulun arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4 ja vieraan kielen opetusta ja oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Terhi Ketola (teheketo) on 2015-04-17 19:26:41.446068. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-17T19:26:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504171617.pdf: 664632 bytes, checksum: 2366ae5a4ee2e53637f70b80ed2365de (MD5)\nlicense.html: 5197 bytes, checksum: e9822f3d99362110d275aa7002b3e88c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-17T19:26:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504171617.pdf: 664632 bytes, checksum: 2366ae5a4ee2e53637f70b80ed2365de (MD5)\nlicense.html: 5197 bytes, checksum: e9822f3d99362110d275aa7002b3e88c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (50 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autenttisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "strateginen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6hanke", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraan kielen oppiminen ja opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Autenttinen vieraan kielen k\u00e4ytt\u00f6 ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainv\u00e4lisiss\u00e4 yhteisty\u00f6hankkeissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504171617", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-17T19:26:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autenttisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kompetenssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hankkeet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45661
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3ce11614-f8bc-407f-9bf9-c88947e37570\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504171617.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ketola, Terhi Männistö, Perttu Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa autenttisuus strateginen kompetenssi yhteistyöhanke vieraan kielen oppiminen ja opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kompetenssi yhteistyö koulu hankkeet kielen oppiminen kielet opetus oppiminen
title Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
title_full Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
title_fullStr Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
title_full_unstemmed Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
title_short Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
title_sort autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
title_txtP Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
topic autenttisuus strateginen kompetenssi yhteistyöhanke vieraan kielen oppiminen ja opettaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kompetenssi yhteistyö koulu hankkeet kielen oppiminen kielet opetus oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education autenttisuus hankkeet kielen oppiminen kielet kompetenssi koulu opetus oppiminen strateginen kompetenssi vieraan kielen oppiminen ja opettaminen yhteistyö yhteistyöhanke
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45661 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504171617
work_keys_str_mv AT ketolaterhi autenttinenvieraankielenkäyttöjaoppilaidenstrateginenkompetenssikoulujenkansainvälis