Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden kokemuksia liikunnanopetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät yhdistyvät opiskelijoiden pystyvyyskuvaukseen. Lisäksi kuvataan, millais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laukkanen, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45656
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät yhdistyvät opiskelijoiden pystyvyyskuvaukseen. Lisäksi kuvataan, millaisena luokanopettajaopiskelijat kokevat koulutuksesta saadut valmiudet. Tarkoitus ei ole yleistää tuloksia laajaan joukkoon, vaan ymmärtää syvällisesti muutaman opiskelijan kokemusmaailmaa. Tutkimus toteutettiin vertailuasetelmalla niin, että tutkimusjoukko koostuu sekä liikuntaan erikoistuneista että erikoistumattomista luokanopettajaopiskelijoista. Tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttiseen tieteen teoriaan perustuen laadullinen, ja aineisto kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineisto analysoitiin ja teemoiteltiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen. Kuvauksia tarkastellessa ilmeni, että liikunnalliselta taustaltaan monipuoliset ja opetuskokemusta omaavat opiskelijat kuvasivat vahvempaa luottamusta omaan liikunnanopettajuuteensa. Koulutustaustasta riippumatta liikuntaa vähän opettaneet, vähän harrastaneet tai ikäviä välillisiä kokemuksia omaavat opiskelijat epäilivät enemmän omia kykyjään liikunnanopettajana. Yleisesti ottaen hyvä liikunnan aineenhallinta yhdistyi erikoistuneilla myönteisempään pystyvyyskuvaukseen liikunnanopetuksessa. Vahvuuksiksi koettiin kasvatuksellisen puolen taidot sekä organisointitaidot ja heikkouksiksi puolestaan oppilasarvioinnin toteutus ja erilaisten oppijoiden kohtaaminen. Liikuntaan erikoistumattomat ja liikunnan perusopinnot suorittaneet osoittivat tyytymättö- myyttään yliopiston liikunnanopintoihin, kun pitkän sivuaineen suorittaneet kokivat koulutuksesta saadut valmiudet erittäin myönteisesti. Opiskelijoiden kuvauksia tarkastellessa tulkittiin, että luokanopettajakoulutuksen liikunnan opintojen järjestäjät voisivat pohtia erityisesti liikuntaan erikoistumattomien opiskelijoiden koulutuksen sisältöjä.