Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna

Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa selvitetään oman äidinkielen opettajien käsityksiä kielen opettamisesta sekä heidän kokemuksiaan ActLib -projektista. Lisäksi tut-kimuksessa tarkastellaan, mitä kielen eri osa-alueita: puhumista, kirjoittamista, luetun ym-märtämistä ja kuullun ymmärt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Puronaho, Katri, Seppä, Anna-Sofia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45653
_version_ 1826225764690821120
author Puronaho, Katri Seppä, Anna-Sofia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Puronaho, Katri Seppä, Anna-Sofia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Puronaho, Katri Seppä, Anna-Sofia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Puronaho, Katri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa selvitetään oman äidinkielen opettajien käsityksiä kielen opettamisesta sekä heidän kokemuksiaan ActLib -projektista. Lisäksi tut-kimuksessa tarkastellaan, mitä kielen eri osa-alueita: puhumista, kirjoittamista, luetun ym-märtämistä ja kuullun ymmärtämistä, opettajat pitävät tärkeinä ja mitä osa-alueista voidaan harjoituttaa tutkittavien laatimien oppimateriaalien avulla. ActLib -projektin tavoitteena on rakentaa internet-alustalle monikielinen ja -kulttuurinen materiaalipankki, jota opettajat voivat hyödyntää kielen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää projektiin osallistunutta opettajaa kevään 2014 aikana. Kaikki opettajat ovat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opettajia. Viiden opettajan hanketta varten laatimia tehtäviä analysoitiin syksyllä 2014 ja keväällä 2015. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Sekä haastattelut että oppimateriaalit analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat kokeneensa ActLib -projektin positiivisena. He saivat projektista tukea omaan opetukseensa ja uusia ideoita muilta projektiin osallistuneilta opettajilta. Kaikki haastatellut opettajat kertoivat pyrkivänsä käyttämään monipuolisesti erilaisia tehtäviä opetuksessaan. Tutkimukseen osallistuneiden oman äidin-kielen opettajien näkemykset siitä, mitä kielen osa-alueita oman äidinkielen tunneilla olisi kaikista tärkeintä oppia, vaihtelivat jonkin verran. Kaikkia kielitaidon osa-alueita pidettiin tärkeinä ja jokaisen osa-alueen harjoitteleminen tuli esille vähintään kolmessa kirja-arkussa. Kaikki haastatteluihin osallistuneet opettajat pitivät puhumista tärkeänä tai jopa kaikkein tärkeimpänä kielitaidon osa-alueena. Keskustelu mainittiin usean kirja-arkkutehtävän tehtävänannossa, mutta keskusteluissa käytettävää kieltä ei ollut nimetty. Kirjoittamisen opettaminen koettiin tärkeäksi, mutta haastavaksi. Kolme tutkituista kirja-arkuista sisältää kirjoittamiseen liittyviä tehtäviä. Kaikki opettajat kertoivat lukemisen olevan olennainen osa heidän opetustaan, ja luetun ymmärtämiseen tähtääviä tehtäviä onkin neljässä kirja-arkussa. Kuullun ymmärtäminen miellettiin osaksi suullista kielitaitoa ja sen nähtiin olevan yhteydessä puhumiseen. Sitä voi harjoituttaa neljän kirja-arkun tehtävillä pääsääntöisesti kuuntelemalla opettajien valitsemia tarinoita nauhalta tai opettajan ääneen lukemana. Näi-den neljän kielitaidon osa-alueen lisäksi haastatteluissa ja kirja-arkkujen tehtävissä tulivat esille kieliopin, sanaston ja kulttuurin opetus. Jokainen kieli on erilainen ja kielten taustalla vaikuttavat erilaiset kulttuurit. Kulttuurilla näyttäisikin olevan kytköksiä siihen, millainen käsitys opettajilla on kielestä sekä mitä kielen osa-alueita he pitävät tärkeinä ja näin ollen opettavat. Kulttuuritaustan lisäksi opetukseen voivat vaikuttaa opettajien koulutus ja aiemmat kokemukset opettajan työstä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Puronaho, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sepp\u00e4, Anna-Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-17T07:28:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-17T07:28:34Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1473926", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45653", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa selvitet\u00e4\u00e4n oman \u00e4idinkielen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kielen opettamisesta sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan ActLib -projektista. Lis\u00e4ksi tut-kimuksessa tarkastellaan, mit\u00e4 kielen eri osa-alueita: puhumista, kirjoittamista, luetun ym-m\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 ja kuullun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4, opettajat pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 ja mit\u00e4 osa-alueista voidaan harjoituttaa tutkittavien laatimien oppimateriaalien avulla. ActLib -projektin tavoitteena on rakentaa internet-alustalle monikielinen ja -kulttuurinen materiaalipankki, jota opettajat voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kielen ja kirjallisuuden opetuksessa.\r\nTutkimus toteutettiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 projektiin osallistunutta opettajaa kev\u00e4\u00e4n 2014 aikana. Kaikki opettajat ovat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman \u00e4idinkielen opettajia. Viiden opettajan hanketta varten laatimia teht\u00e4vi\u00e4 analysoitiin syksyll\u00e4 2014 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Sek\u00e4 haastattelut ett\u00e4 oppimateriaalit analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\r\nTutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat kokeneensa ActLib -projektin positiivisena. He saivat projektista tukea omaan opetukseensa ja uusia ideoita muilta projektiin osallistuneilta opettajilta. Kaikki haastatellut opettajat kertoivat pyrkiv\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n monipuolisesti erilaisia teht\u00e4vi\u00e4 opetuksessaan. Tutkimukseen osallistuneiden oman \u00e4idin-kielen opettajien n\u00e4kemykset siit\u00e4, mit\u00e4 kielen osa-alueita oman \u00e4idinkielen tunneilla olisi kaikista t\u00e4rkeint\u00e4 oppia, vaihtelivat jonkin verran. Kaikkia kielitaidon osa-alueita pidettiin t\u00e4rkein\u00e4 ja jokaisen osa-alueen harjoitteleminen tuli esille v\u00e4hint\u00e4\u00e4n kolmessa kirja-arkussa.\r\nKaikki haastatteluihin osallistuneet opettajat pitiv\u00e4t puhumista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tai jopa kaikkein t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 kielitaidon osa-alueena. Keskustelu mainittiin usean kirja-arkkuteht\u00e4v\u00e4n teht\u00e4v\u00e4nannossa, mutta keskusteluissa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 kielt\u00e4 ei ollut nimetty. Kirjoittamisen opettaminen koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi, mutta haastavaksi. Kolme tutkituista kirja-arkuista sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kirjoittamiseen liittyvi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Kaikki opettajat kertoivat lukemisen olevan olennainen osa heid\u00e4n opetustaan, ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen t\u00e4ht\u00e4\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 onkin nelj\u00e4ss\u00e4 kirja-arkussa. Kuullun ymm\u00e4rt\u00e4minen miellettiin osaksi suullista kielitaitoa ja sen n\u00e4htiin olevan yhteydess\u00e4 puhumiseen. Sit\u00e4 voi harjoituttaa nelj\u00e4n kirja-arkun teht\u00e4vill\u00e4 p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti kuuntelemalla opettajien valitsemia tarinoita nauhalta tai opettajan \u00e4\u00e4neen lukemana. N\u00e4i-den nelj\u00e4n kielitaidon osa-alueen lis\u00e4ksi haastatteluissa ja kirja-arkkujen teht\u00e4viss\u00e4 tulivat esille kieliopin, sanaston ja kulttuurin opetus. Jokainen kieli on erilainen ja kielten taustalla vaikuttavat erilaiset kulttuurit. Kulttuurilla n\u00e4ytt\u00e4isikin olevan kytk\u00f6ksi\u00e4 siihen, millainen k\u00e4sitys opettajilla on kielest\u00e4 sek\u00e4 mit\u00e4 kielen osa-alueita he pit\u00e4v\u00e4t t\u00e4rkein\u00e4 ja n\u00e4in ollen opettavat. Kulttuuritaustan lis\u00e4ksi opetukseen voivat vaikuttaa opettajien koulutus ja aiemmat kokemukset opettajan ty\u00f6st\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Katri Puronaho (kamapuro) on 2015-04-17 07:28:34.354139. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-17T07:28:34Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504171598.pdf: 767736 bytes, checksum: 548e3e282908e6797e95c239da58098b (MD5)\r\nlicense.html: 5170 bytes, checksum: 1fa684421f51b24fbfba8ea380a47098 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-17T07:28:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504171598.pdf: 767736 bytes, checksum: 548e3e282908e6797e95c239da58098b (MD5)\r\nlicense.html: 5170 bytes, checksum: 1fa684421f51b24fbfba8ea380a47098 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6kulttuurit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajataustaiset oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oma \u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oman \u00e4idinkielen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ActLib -projekti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oman \u00e4idinkielen opetuksen kehitt\u00e4minen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien ty\u00f6kaluna", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Toiminnallinen kirja-arkku opettajien ty\u00f6kaluna", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504171598", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-17T07:28:35Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hemmist\u00f6kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45653
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:48Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd8de6fe-4df6-4674-92f0-daa508dc4e93\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504171598.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puronaho, Katri Seppä, Anna-Sofia Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna vähemmistökulttuurit maahanmuuttajataustaiset oppilaat oma äidinkieli oman äidinkielen opetus ActLib -projekti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vähemmistöt vähemmistökielet maahanmuuttajatausta oppilaat äidinkieli opetus opettajat oppimateriaali
title Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
title_alt Toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
title_full Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
title_fullStr Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
title_full_unstemmed Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
title_short Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen
title_sort oman äidinkielen opetuksen kehittäminen toiminnallinen kirja arkku opettajien työkaluna
title_sub toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
title_txtP Oman äidinkielen opetuksen kehittäminen : toiminnallinen kirja-arkku opettajien työkaluna
topic vähemmistökulttuurit maahanmuuttajataustaiset oppilaat oma äidinkieli oman äidinkielen opetus ActLib -projekti Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vähemmistöt vähemmistökielet maahanmuuttajatausta oppilaat äidinkieli opetus opettajat oppimateriaali
topic_facet 103 ActLib -projekti Luokanopettajakoulutus Teacher Education maahanmuuttajatausta maahanmuuttajataustaiset oppilaat oma äidinkieli oman äidinkielen opetus opettajat opetus oppilaat oppimateriaali vähemmistökielet vähemmistökulttuurit vähemmistöt äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45653 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504171598
work_keys_str_mv AT puronahokatri omanäidinkielenopetuksenkehittäminentoiminnallinenkirjaarkkuopettajientyökaluna