Summary: | Sanaston oppiminen on tärkeä osa-alue vieraan kielen oppimisessa. Koska sanaston oppiminen vaatii motivaatiota, huomiota ja persoonallistamista, jotta uudet sanat siirtyvät muistiin pysyvästi, tulisi erilaiset oppijat ottaa huomioon opetuksessa. Oppimistyyleistä erityisesti kinesteettinen oppimistyyli jää nykyisissä opetusmateriaaleissa vähälle huomiolle, samoin vahva toiminnallisuus kielten opetuksessa. Näiden huomiointi edistäisi erityisesti varhaista kielenoppimista sekä sanaston oppimista.
Tämä tutkielma pyrkii kehittämään opetusmateriaalia varhaiseen kielenoppimiseen käyttämällä metodina kielisuihkutusta ja kohderyhmänä päiväkoti-ikäisiä lapsia. Varhaisen kielenoppimisen tulisi olla lapsille luontaisella tavalla toteutettua oppimista, ja siksi siihen soveltuu hyvin leikkiminen ja liikuntapainotteisuus. Leikin ja toiminnan varjolla uusia sanoja oppii kuin huomaamatta.
Oppimateriaali on suunniteltu käytettäväksi liikuntapainotteisessa päiväkodissa, 3–6-vuotiaiden lasten ryhmässä, englannin kielisuihkutukseen liikkuen ja leikkien. Myös tavallisessa englannin opetuksessa alakoulussa oppimateriaalia voi käyttää muun opetusmateriaalin ohella. Materiaali koostuu 40 aktiviteetista, jotka on jaoteltu viiteen kategoriaan. Jokaisessa kategoriassa on oma painotuksensa: rentoutuminen, toiminta, taitojen kehitys, tanssi ja mielikuvitus. Sanastoteemoina ovat mm. värit, numerot, eläimet, kehonosat ja toimintaa ilmaisevat verbit. Kuvat ja symbolit ohjaavat materiaalin käyttöä sanallisten ohjeiden tukena.
|