Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat case Lumineq

Niche on monimutkainen kokonaisuus, joka rakentuu kolmesta osa-alueesta, yrityksen strategiasta, tuotteesta ja markkinoista. Vaikka niche-markkinoita on tutkittu runsaasti, on soveltavalle niche-tutkimukselle yhä tilaa. Tämän tapaustutkimuksen päämääränä on kartoittaa ainutlaatuisen teknologialähtöi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkelä, Mika
Muut tekijät: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2014
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45634
_version_ 1826225726948376576
author Mäkelä, Mika
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkelä, Mika Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkelä, Mika Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkelä, Mika
datasource_str_mv jyx
description Niche on monimutkainen kokonaisuus, joka rakentuu kolmesta osa-alueesta, yrityksen strategiasta, tuotteesta ja markkinoista. Vaikka niche-markkinoita on tutkittu runsaasti, on soveltavalle niche-tutkimukselle yhä tilaa. Tämän tapaustutkimuksen päämääränä on kartoittaa ainutlaatuisen teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetua, niche-markkinoita ja sitä kuinka niche-markkinoita on mahdollista laajentaa. Kuva kilpailuedusta, niche-markkinoista ja mahdollisuuksista saadaan yrityksen ja myyntiverkoston edustajien haastatteluiden, organisaation yhteisten tapaamisten ja asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella. Case-yrityksen, Beneqin, ydinosaamista on ALD-teknologian hallinta elektroluminenssinäyttöjen (TFEL) valmistuksessa. EL-näytöt olivat ensimmäisiä litteitä näyttöjä 1970-luvulla, mutta LCD-näyttöjen kehityksen myötä markkinat ovat kaventuneet erityisille niche-markkinoille. TFEL-näytöille löytyy yhä asiakastarve näyttöjen tuoteominaisuuksien perusteella. Beneq valmistaa samalla teknologialla myös läpinäkyviä TASEL-näyttöjä, joiden kasvumahdollisuuteen organisaation henkilöstö ja jälleenmyyjät uskovat. TASEL-näytöt voidaan nähdä niche-teknologiana, jolla ei ole selkeää markkinatarvetta, mutta sen mahdollisuus on kasvaa menestyväksi innovaatioksi. Tämä tapaustutkimus on laadullinen ja kartoittava tutkimus, jonka aineistona on käytetty monipuolisesti erilaisia aineistoja kuten teemahaastatteluita, havainnointia, kyselyitä ja muuta materiaalia. Aineiston monipuolisuuden vuoksi voidaankin puhua aineistotriangulaatiosta. Tutkimuksen mukaan perinteinen asiakassegmentoinnin soveltaminen niche-markkinoilla toimivan yrityksen tarpeisiin näyttää olevan epäkäytännöllinen. Segmentoinnin sijasta niche-markkinoiden ja asiakassegmenttien ymmärtäminen nousee tärkeään arvoon. Beneqin Lumineq-näyttöyksikön toiminnassa tärkeässä roolissa näyttävät olevan organisaation teknologiaosaaminen, ainutlaatuinen tuotantolinja ja korkealaatuiset tuotteet sekä suhteet asiakkaisiin ja jälleenmyyjiin. TFEL-näyttöjen niche-markkinoita on mahdollista laajentaa maantieteellisesti markkinoiden valtaamisstrategian kautta. Kun taas TASEL-näyttöjen markkinoita voidaan kehittää niche-markkinoille tuotekehitysstrategian avulla ja kasvumarkkinoille diversifikaation kautta.
first_indexed 2023-03-22T09:57:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-15T07:56:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-15T07:56:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472172", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45634", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Niche on monimutkainen kokonaisuus, joka rakentuu kolmesta osa-alueesta, yrityksen strategiasta, tuotteesta ja markkinoista. Vaikka niche-markkinoita on tutkittu runsaasti, on soveltavalle niche-tutkimukselle yh\u00e4 tilaa. T\u00e4m\u00e4n tapaustutkimuksen p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on kartoittaa ainutlaatuisen teknologial\u00e4ht\u00f6isen yrityksen kilpailuetua, niche-markkinoita ja sit\u00e4 kuinka niche-markkinoita on mahdollista laajentaa. Kuva kilpailuedusta, niche-markkinoista ja mahdollisuuksista saadaan yrityksen ja myyntiverkoston edustajien haastatteluiden, organisaation yhteisten tapaamisten ja asiakastyytyv\u00e4isyyskyselyn perusteella. Case-yrityksen, Beneqin, ydinosaamista on ALD-teknologian hallinta elektroluminenssin\u00e4ytt\u00f6jen (TFEL) valmistuksessa. EL-n\u00e4yt\u00f6t olivat ensimm\u00e4isi\u00e4 litteit\u00e4 n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4 1970-luvulla, mutta LCD-n\u00e4ytt\u00f6jen kehityksen my\u00f6t\u00e4 markkinat ovat kaventuneet erityisille niche-markkinoille. TFEL-n\u00e4yt\u00f6ille l\u00f6ytyy yh\u00e4 asiakastarve n\u00e4ytt\u00f6jen tuoteominaisuuksien perusteella. Beneq valmistaa samalla teknologialla my\u00f6s l\u00e4pin\u00e4kyvi\u00e4 TASEL-n\u00e4ytt\u00f6j\u00e4, joiden kasvumahdollisuuteen organisaation henkil\u00f6st\u00f6 ja j\u00e4lleenmyyj\u00e4t uskovat. TASEL-n\u00e4yt\u00f6t voidaan n\u00e4hd\u00e4 niche-teknologiana, jolla ei ole selke\u00e4\u00e4 markkinatarvetta, mutta sen mahdollisuus on kasvaa menestyv\u00e4ksi innovaatioksi. T\u00e4m\u00e4 tapaustutkimus on laadullinen ja kartoittava tutkimus, jonka aineistona on k\u00e4ytetty monipuolisesti erilaisia aineistoja kuten teemahaastatteluita, havainnointia, kyselyit\u00e4 ja muuta materiaalia. Aineiston monipuolisuuden vuoksi voidaankin puhua aineistotriangulaatiosta. Tutkimuksen mukaan perinteinen asiakassegmentoinnin soveltaminen niche-markkinoilla toimivan yrityksen tarpeisiin n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan ep\u00e4k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen. Segmentoinnin sijasta niche-markkinoiden ja asiakassegmenttien ymm\u00e4rt\u00e4minen nousee t\u00e4rke\u00e4\u00e4n arvoon. Beneqin Lumineq-n\u00e4ytt\u00f6yksik\u00f6n toiminnassa t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan organisaation teknologiaosaaminen, ainutlaatuinen tuotantolinja ja korkealaatuiset tuotteet sek\u00e4 suhteet asiakkaisiin ja j\u00e4lleenmyyjiin. TFEL-n\u00e4ytt\u00f6jen niche-markkinoita on mahdollista laajentaa maantieteellisesti markkinoiden valtaamisstrategian kautta. Kun taas TASEL-n\u00e4ytt\u00f6jen markkinoita voidaan kehitt\u00e4\u00e4 niche-markkinoille tuotekehitysstrategian avulla ja kasvumarkkinoille diversifikaation kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mika M\u00e4kel\u00e4 (mikpetma) on 2015-04-15 07:56:00.997147. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-15T07:56:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504151586.pdf: 2331550 bytes, checksum: e1d2e4259417edd31a57374e3b659d2a (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 93611ff591e6b36d006c1ab8f3637a44 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-15T07:56:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504151586.pdf: 2331550 bytes, checksum: e1d2e4259417edd31a57374e3b659d2a (MD5)\r\nlicense.html: 4844 bytes, checksum: 93611ff591e6b36d006c1ab8f3637a44 (MD5)\r\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (102 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroluminenssin\u00e4yt\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "niche", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teknologial\u00e4ht\u00f6isen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504151586", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-15T07:56:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinat (taloustiede)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailuetu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "strategia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45634
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59cdfe16-bcd3-43d3-a6d4-639da75c6a66\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504151586.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Mika Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq elektroluminenssinäytöt niche Johtaminen Management and Leadership Kvalitatiivinen tutkimus 20424 markkinat (taloustiede) kilpailuetu strategia markkinat
title Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq
title_full Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq
title_fullStr Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq
title_full_unstemmed Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq
title_short Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat
title_sort teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche markkinat case lumineq
title_sub case Lumineq
title_txtP Teknologialähtöisen yrityksen kilpailuetu ja globaalit niche-markkinat : case Lumineq
topic elektroluminenssinäytöt niche Johtaminen Management and Leadership Kvalitatiivinen tutkimus 20424 markkinat (taloustiede) kilpailuetu strategia markkinat
topic_facet 20424 Johtaminen Kvalitatiivinen tutkimus Management and Leadership elektroluminenssinäytöt kilpailuetu markkinat markkinat (taloustiede) niche strategia
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45634 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504151586
work_keys_str_mv AT mäkelämika teknologialähtöisenyrityksenkilpailuetujaglobaalitnichemarkkinatcaselumineq