Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä yrityspäättäjän näkökulma

Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteistä. Erilaisia vaihtoehtoja on satoja j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjula, Johannes
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45617
_version_ 1828193110820126720
author Karjula, Johannes
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjula, Johannes Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjula, Johannes Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Tietojenkäsittelytieteiden laitos Department of Computer Science and Information Systems University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjula, Johannes
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti kasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksistä ilmoitti omistavan jonkinasteisen sosiaalisen median strategian. Markkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteistä. Erilaisia vaihtoehtoja on satoja ja kokemukset niiden hyödyllisyydestä vaihtelevat paljon eri yritysten välillä. Suomalaisilla pk-yrityksillä koetaan olevan suurin vaikutus uusien työ- paikkojen syntymiseen ja teknologiakehityksen ylläpitämiseen. Pienten ja keskisuurten yritysten käyttäytymistä ohjaavat tunnistettavat erityispiirteet: nopea reagointikyky, yksittäisten ihmisten ammattitaito sekä niukat resurssit. Tämä tutkielma selittää yrityspäättäjän henkilökohtaisen kokemuksen vaikutuksen merkitystä yrityksen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöönotossa ja todellisessa käytössä. Samalla se sisältää kattavan kokonaiskuvan pk-yrityksen teknologian ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavista tekijöistä sekä ajankohtaisen katsauksen sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista. Tutkielmassa kartoitettiin yleisimmät teknologian ja innovaatioiden omaksumisen teoriat, yksittäiset omaksumiseen vaikuttavat muuttujat sekä pk-yritysten kokemat sosiaalisen median hyödyt ja haasteet. Kartoitettujen muuttujien ja yleisempien omaksumismallien perusteella luotiin käsiteteoreettinen konstruktio eli malli, jolla pystyttiin selittämään onnistuneesti tutkittavaa ilmiötä. Mallia arvioitiin kyselytutkimuksella kerätyn datan perusteella. Tässä tutkielmassa muodostettu konstruktio on korkeintaankin vain pieni pala omaksumisen kokonaiskuvaa. Tulosten perusteella pk-yrityksen päättäjän henkilökohtaisella kokemuksella ja käytöllä voidaan katsoa kuitenkin olevan positiivinen ja ennalta odotettua selvempi vaikutus lopulliseen sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen käyttöön yrityksessä. The role of social media in Finnish companies as a marketing channel is strongly expansionary. In 2014, almost half of the Finnish companies reported that they have some kind of social media strategy. The adoption of marketing solutions is not unambiguous. There are hundreds of different platforms, and experiences of platforms usefulness vary greatly between companies. Finnish SMEs are perceived to have the greatest impact on creating new working places and maintaining technology development. SMEs are guided by a specific identifiable features: ability to react quickly, individual’s skills and scarce resources. This paper explains the impact of the manager’s personal experience on the adoption and actual use of social media’s marketing and communication platform in their companies. At the same time it contains a comprehensive overview of the adoption of technology and innovation in SMEs, as well as the current review of the social media benefits and challenges. This study surveyed the most common technology and innovation adoption theories, the individual factors affecting the adoption variables, as well as SMEs experienced social media benefits and challenges. Studied phenomenon was explained with help of construction model. The model was created based on identified variables and theories, and it was evaluated in a survey. The created model is only a small piece of the overall picture of assimilation. Based on the results, SME managers and their personal experience can be considered to have positive impact on the adoption of social media marketing and communications platform in their companies.
first_indexed 2023-03-22T09:57:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tyrv\u00e4inen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjula, Johannes", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-10T20:46:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-10T20:46:20Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472099", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45617", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalisen median rooli suomalaisten yritysten markkinointikanavana on vahvasti\r\nkasvusuuntainen. Vuonna 2014 melkein puolet yrityksist\u00e4 ilmoitti omistavan\r\njonkinasteisen sosiaalisen median strategian.\r\nMarkkinointiratkaisujen omaksuminen ei ole yksiselitteist\u00e4. Erilaisia vaihtoehtoja\r\non satoja ja kokemukset niiden hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 vaihtelevat paljon eri\r\nyritysten v\u00e4lill\u00e4.\r\nSuomalaisilla pk-yrityksill\u00e4 koetaan olevan suurin vaikutus uusien ty\u00f6-\r\npaikkojen syntymiseen ja teknologiakehityksen yll\u00e4pit\u00e4miseen. Pienten ja keskisuurten\r\nyritysten k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ohjaavat tunnistettavat erityispiirteet: nopea\r\nreagointikyky, yksitt\u00e4isten ihmisten ammattitaito sek\u00e4 niukat resurssit.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma selitt\u00e4\u00e4 yritysp\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n henkil\u00f6kohtaisen kokemuksen vaikutuksen\r\nmerkityst\u00e4 yrityksen sosiaalisen median markkinointi- ja viestint\u00e4ratkaisujen\r\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6notossa ja todellisessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Samalla se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kattavan kokonaiskuvan\r\npk-yrityksen teknologian ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavista\r\ntekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 ajankohtaisen katsauksen sosiaalisen median hy\u00f6dyist\u00e4 ja\r\nhaasteista.\r\nTutkielmassa kartoitettiin yleisimm\u00e4t teknologian ja innovaatioiden omaksumisen\r\nteoriat, yksitt\u00e4iset omaksumiseen vaikuttavat muuttujat sek\u00e4 pk-yritysten\r\nkokemat sosiaalisen median hy\u00f6dyt ja haasteet. Kartoitettujen muuttujien ja\r\nyleisempien omaksumismallien perusteella luotiin k\u00e4siteteoreettinen konstruktio\r\neli malli, jolla pystyttiin selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n onnistuneesti tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4. Mallia\r\narvioitiin kyselytutkimuksella ker\u00e4tyn datan perusteella.\r\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa muodostettu konstruktio on korkeintaankin vain pieni\r\npala omaksumisen kokonaiskuvaa. Tulosten perusteella pk-yrityksen p\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n\r\nhenkil\u00f6kohtaisella kokemuksella ja k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 voidaan katsoa kuitenkin olevan positiivinen\r\nja ennalta odotettua selvempi vaikutus lopulliseen sosiaalisen median\r\nmarkkinointi- ja viestint\u00e4ratkaisujen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n yrityksess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The role of social media in Finnish companies as a marketing channel is strongly\r\nexpansionary. In 2014, almost half of the Finnish companies reported that they\r\nhave some kind of social media strategy.\r\nThe adoption of marketing solutions is not unambiguous. There are hundreds\r\nof different platforms, and experiences of platforms usefulness vary\r\ngreatly between companies.\r\nFinnish SMEs are perceived to have the greatest impact on creating new\r\nworking places and maintaining technology development. SMEs are guided by\r\na specific identifiable features: ability to react quickly, individual\u2019s skills and\r\nscarce resources.\r\nThis paper explains the impact of the manager\u2019s personal experience on the\r\nadoption and actual use of social media\u2019s marketing and communication platform\r\nin their companies. At the same time it contains a comprehensive overview\r\nof the adoption of technology and innovation in SMEs, as well as the current review\r\nof the social media benefits and challenges.\r\nThis study surveyed the most common technology and innovation adoption\r\ntheories, the individual factors affecting the adoption variables, as well as\r\nSMEs experienced social media benefits and challenges. Studied phenomenon\r\nwas explained with help of construction model. The model was created based on\r\nidentified variables and theories, and it was evaluated in a survey.\r\nThe created model is only a small piece of the overall picture of assimilation.\r\nBased on the results, SME managers and their personal experience can be considered\r\nto have positive impact on the adoption of social media marketing and communications\r\nplatform in their companies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johannes Karjula (eejajoka) on 2015-04-10 20:46:19.278346. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-10T20:46:20Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504101566.pdf: 2262022 bytes, checksum: 5a4b00d0e7a9f820815121db76b97fa7 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 7c884059108a8f6dfa033cb990ffd393 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-10T20:46:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504101566.pdf: 2262022 bytes, checksum: 5a4b00d0e7a9f820815121db76b97fa7 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 7c884059108a8f6dfa033cb990ffd393 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pk-yritys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viestint\u00e4- ja markkinointiratkaisu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "omaksuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "SME", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Social Media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Marketing and communication platform", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adoption", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median markkinointi- ja viestint\u00e4ratkaisujen omaksuminen pk-yrityksess\u00e4 : yritysp\u00e4\u00e4tt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504101566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Tietojenk\u00e4sittelytieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Computer Science and Information Systems", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-10T20:46:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pienet ja keskisuuret yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45617
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:20Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4851609d-9b5f-499d-a49e-683c37276f33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504101566.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjula, Johannes Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma Pk-yritys sosiaalinen media viestintä- ja markkinointiratkaisu ICT omaksuminen SME Social Media Marketing and communication platform adoption Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 pienet ja keskisuuret yritykset viestintä markkinointi tieto- ja viestintätekniikka
title Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
title_full Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
title_fullStr Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
title_full_unstemmed Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
title_short Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä
title_sort sosiaalisen median markkinointi ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk yrityksessä yrityspäättäjän näkökulma
title_sub yrityspäättäjän näkökulma
title_txtP Sosiaalisen median markkinointi- ja viestintäratkaisujen omaksuminen pk-yrityksessä : yrityspäättäjän näkökulma
topic Pk-yritys sosiaalinen media viestintä- ja markkinointiratkaisu ICT omaksuminen SME Social Media Marketing and communication platform adoption Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 pienet ja keskisuuret yritykset viestintä markkinointi tieto- ja viestintätekniikka
topic_facet 601 ICT Information Systems Science Marketing and communication platform Pk-yritys SME Social Media Tietojärjestelmätiede adoption markkinointi omaksuminen pienet ja keskisuuret yritykset sosiaalinen media tieto- ja viestintätekniikka viestintä viestintä- ja markkinointiratkaisu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45617 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504101566
work_keys_str_mv AT karjulajohannes sosiaalisenmedianmarkkinointijaviestintäratkaisujenomaksuminenpkyrityksessäyrity