Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus

Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan alakouluikäisten 1) matematiikan, lukemisen, tehtävissä ponnistelemisen, keskittymisen sekä oppimiseen liittyvien tunteiden itsearvioinnin pysyvyyttä testi-uusintatesti -reliabiliteetin avulla ja 2) matematiikan ja lukemisen taitojen itsearvioinnin tarkkuutta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45606
_version_ 1826225710971224064
author Lahtinen, Leena
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahtinen, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahtinen, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahtinen, Leena
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan alakouluikäisten 1) matematiikan, lukemisen, tehtävissä ponnistelemisen, keskittymisen sekä oppimiseen liittyvien tunteiden itsearvioinnin pysyvyyttä testi-uusintatesti -reliabiliteetin avulla ja 2) matematiikan ja lukemisen taitojen itsearvioinnin tarkkuutta. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin Minä- pystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hanketta, johon osallistui 1344 oppilasta Keski-Suomesta ja Mikkelistä vuosina 2013–2015. Tutkimuksessa oppilasryhmät vastasivat kyselylomakkeisiin koulutettujen testaajien johdolla kahtena eri ajankohtana. Tutkimustulokset osoittivat testi-uusintatesti -reliabiliteetin olevan korkea matematiikan, lukemisen, tehtävissä ponnistelemisen, keskittymisen ja oppimiseen liittyvien tunteiden itsearvioinneissa. Matematiikan ja lukemisen taitojen sekä oppimiseen liittyvien tunteiden osalla tyttöjen itsearviot olivat pysyvämpiä kuin pojilla. Lisäksi vanhemmat oppilaat kykenivät arvioimaan minäpystyvyyttään ja taitojaan nuorempia oppilaita pysyvämmin kahdella eri mittauskerralla, vaikkakin tuloksissa oli poikkeavuutta siinä, missä iässä tilastolliset erot syntyivät. Toisaalta matematiikan ja lukemisen itsearvioinnin tarkkuudessa ei ollut tilastollisesti merkitsevää eroa tyttöjen ja poikien eikä eri luokkatasojen välillä. Tutkimustulosten perusteella itsearvioitavalla asialla on vaikutusta itsearvioinnin pysyvyyteen. Lisäksi itsearvioinnin tarkkuuden tulokset osoittavat sen, ettei 2.–5.-luokkalaisen sukupuolella eikä luokkatasolla ole merkitystä itsearvioinnin ja suoriutumisen väliseen yhteyteen. Tämän vuoksi itsearviointia on perusteltua käyttää jo alakoulussa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-08T13:44:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-08T13:44:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan alakouluik\u00e4isten 1) matematiikan,\r\nlukemisen, teht\u00e4viss\u00e4 ponnistelemisen, keskittymisen sek\u00e4 oppimiseen liittyvien\r\ntunteiden itsearvioinnin pysyvyytt\u00e4 testi-uusintatesti -reliabiliteetin\r\navulla ja 2) matematiikan ja lukemisen taitojen itsearvioinnin tarkkuutta.\r\nTutkimus on osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ja Niilo M\u00e4ki Instituutin Min\u00e4-\r\npystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot -hanketta, johon osallistui 1344\r\noppilasta Keski-Suomesta ja Mikkelist\u00e4 vuosina 2013\u20132015. Tutkimuksessa\r\noppilasryhm\u00e4t vastasivat kyselylomakkeisiin koulutettujen testaajien johdolla\r\nkahtena eri ajankohtana.\r\nTutkimustulokset osoittivat testi-uusintatesti -reliabiliteetin olevan korkea\r\nmatematiikan, lukemisen, teht\u00e4viss\u00e4 ponnistelemisen, keskittymisen ja\r\noppimiseen liittyvien tunteiden itsearvioinneissa. Matematiikan ja lukemisen\r\ntaitojen sek\u00e4 oppimiseen liittyvien tunteiden osalla tytt\u00f6jen itsearviot olivat\r\npysyv\u00e4mpi\u00e4 kuin pojilla. Lis\u00e4ksi vanhemmat oppilaat kykeniv\u00e4t arvioimaan\r\nmin\u00e4pystyvyytt\u00e4\u00e4n ja taitojaan nuorempia oppilaita pysyv\u00e4mmin kahdella\r\neri mittauskerralla, vaikkakin tuloksissa oli poikkeavuutta siin\u00e4, miss\u00e4\r\ni\u00e4ss\u00e4 tilastolliset erot syntyiv\u00e4t. Toisaalta matematiikan ja lukemisen itsearvioinnin\r\ntarkkuudessa ei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 eroa tytt\u00f6jen ja poikien\r\neik\u00e4 eri luokkatasojen v\u00e4lill\u00e4.\r\nTutkimustulosten perusteella itsearvioitavalla asialla on vaikutusta\r\nitsearvioinnin pysyvyyteen. Lis\u00e4ksi itsearvioinnin tarkkuuden tulokset osoittavat\r\nsen, ettei 2.\u20135.-luokkalaisen sukupuolella eik\u00e4 luokkatasolla ole merkityst\u00e4\r\nitsearvioinnin ja suoriutumisen v\u00e4liseen yhteyteen. T\u00e4m\u00e4n vuoksi itsearviointia\r\non perusteltua k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 jo alakoulussa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Leena Lahtinen (leemaila) on 2015-04-08 13:44:32.050025. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-08T13:44:32Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504081555.pdf: 266298 bytes, checksum: 56543b8cf050680915afda69c8f70be5 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: fac54bdc551e4c9c38114cc277ef1150 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-08T13:44:32Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504081555.pdf: 266298 bytes, checksum: 56543b8cf050680915afda69c8f70be5 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: fac54bdc551e4c9c38114cc277ef1150 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (37 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakouluik\u00e4isten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504081555", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-08T13:44:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "validiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reliabiliteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suoriutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45606
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:36Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfeba9c8-166e-4406-b5d9-3d37abacc876\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504081555.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Leena Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 koululaiset itsearviointi validiteetti reliabiliteetti suoriutuminen
title Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
title_full Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
title_fullStr Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
title_full_unstemmed Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
title_short Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
title_sort alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
title_txtP Alakouluikäisten itsearvioinnin pysyvyys ja tarkkuus
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 koululaiset itsearviointi validiteetti reliabiliteetti suoriutuminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education itsearviointi koululaiset minäpystyvyys reliabiliteetti suoriutuminen validiteetti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45606 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504081555
work_keys_str_mv AT lahtinenleena alakouluikäistenitsearvioinninpysyvyysjatarkkuus