Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta. Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja alkuopetuksessa työskentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liikaluoma, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45605
_version_ 1826225697512751104
author Liikaluoma, Jenni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liikaluoma, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liikaluoma, Jenni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liikaluoma, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta. Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja alkuopetuksessa työskentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus käsittelee myös kolmiportaisen tuen toteutumista yhteisopetuksen näkökulmasta sekä erityisopettajan työnkuvan muutosta yhteisopetuksen myötä. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella Hollolan kunnan esi- ja alkuopetuksessa työskenteleviltä erityisopettajilta. Kyselylomakkeen avulla saatua aineistoa on täydennetty kolmen erityisopettajan haastatteluilla. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua sekä laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Erityisopettajien kokemusten perusteella yhteisopetuksen ensisijaiset hyödyt ovat monipuoliset työskentelytavat ja ammattilaisten välinen vertaistuki sekä mahdollisuus ammatilliseen kasvuun. Kolmiportaisen tuen toteutumisen näkökulmasta yhteisopetus mahdollistaa erityisopettajalle kaikkien luokan oppilaiden tuntemuksen ja varhaisen puuttumisen. Yhteisopetus onkin mahdollisuus toteuttaa inkluusion tavoitteita. Yhdessä opettaessa erityisopetuksen resursseja käytetään kaikkien oppilaiden hyväksi. Yhteisopetuksen suurimmaksi haasteeksi erityisopettajat toivat esille aikataululliset kysymykset, jotka kohdistuvat erityisesti yhteiseen suunnitteluun ja lukujärjestysten yhteen sovittamiseen.
first_indexed 2024-09-11T08:52:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liikaluoma, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-08T13:30:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-08T13:30:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1472017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta.\nYhteisopetuksella tarkoitetaan ty\u00f6tapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai\nuseampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 esi- ja alkuopetuksessa ty\u00f6skentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus k\u00e4sittelee my\u00f6s kolmiportaisen tuen toteutumista yhteisopetuksen n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 erityisopettajan ty\u00f6nkuvan\nmuutosta yhteisopetuksen my\u00f6t\u00e4.\nAineisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella Hollolan kunnan esi- ja alkuopetuksessa ty\u00f6skentelevilt\u00e4 erityisopettajilta. Kyselylomakkeen avulla saatua aineistoa on t\u00e4ydennetty kolmen erityisopettajan haastatteluilla. Tutkimuksen\nl\u00e4hestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analysoinnissa on k\u00e4ytetty\nteemoittelua sek\u00e4 laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4\u00e4.\nErityisopettajien kokemusten perusteella yhteisopetuksen ensisijaiset\nhy\u00f6dyt ovat monipuoliset ty\u00f6skentelytavat ja ammattilaisten v\u00e4linen vertaistuki sek\u00e4 mahdollisuus ammatilliseen kasvuun. Kolmiportaisen tuen toteutumisen n\u00e4k\u00f6kulmasta yhteisopetus mahdollistaa erityisopettajalle kaikkien luokan\noppilaiden tuntemuksen ja varhaisen puuttumisen. Yhteisopetus onkin mahdollisuus toteuttaa inkluusion tavoitteita. Yhdess\u00e4 opettaessa erityisopetuksen\nresursseja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kaikkien oppilaiden hyv\u00e4ksi. Yhteisopetuksen suurimmaksi haasteeksi erityisopettajat toivat esille aikataululliset kysymykset, jotka\nkohdistuvat erityisesti yhteiseen suunnitteluun ja lukuj\u00e4rjestysten yhteen sovittamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jenni Liikaluoma (jeanliik) on 2015-04-08 13:30:52.262129. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-08T13:30:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504081554.pdf: 484914 bytes, checksum: 228e91b64a75e3a5a532a148f8809296 (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 2c3c9380bbf6f940acac1dea681c7c4c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-08T13:30:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201504081554.pdf: 484914 bytes, checksum: 228e91b64a75e3a5a532a148f8809296 (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: 2c3c9380bbf6f940acac1dea681c7c4c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yhteisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esi- ja alkuopetuksen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteisopetus erityisopettajan ty\u00f6muotona esi- ja alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504081554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-08T13:30:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45605
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4cbf754-8acc-4278-a4dc-d47e25dfe693\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504081554.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liikaluoma, Jenni Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa Yhteisopetus esi- ja alkuopetuksen yhteistyö kolmiportainen tuki. Erityispedagogiikka Special Education 101 samanaikaisopetus esiopetus alkuopetus yhteistyö kolmiportainen tuki erityisopetus
title Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
title_full Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
title_fullStr Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
title_short Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
title_sort yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi ja alkuopetuksessa
title_txtP Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa
topic Yhteisopetus esi- ja alkuopetuksen yhteistyö kolmiportainen tuki. Erityispedagogiikka Special Education 101 samanaikaisopetus esiopetus alkuopetus yhteistyö kolmiportainen tuki erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education Yhteisopetus alkuopetus erityisopetus esi- ja alkuopetuksen yhteistyö esiopetus kolmiportainen tuki kolmiportainen tuki. samanaikaisopetus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45605 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504081554
work_keys_str_mv AT liikaluomajenni yhteisopetuserityisopettajantyömuotonaesijaalkuopetuksessa