Yhteisopetus erityisopettajan työmuotona esi- ja alkuopetuksessa

Tämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta. Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja alkuopetuksessa työskentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Liikaluoma, Jenni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45605
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen aiheena on yhteisopetus erityisopettajan näkökulmasta. Yhteisopetuksella tarkoitetaan työtapaa, jossa luokassa on paikalla kaksi tai useampia ammattilaisia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää esi- ja alkuopetuksessa työskentelevien erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksen haasteista ja mahdollisuuksista. Tutkimus käsittelee myös kolmiportaisen tuen toteutumista yhteisopetuksen näkökulmasta sekä erityisopettajan työnkuvan muutosta yhteisopetuksen myötä. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella Hollolan kunnan esi- ja alkuopetuksessa työskenteleviltä erityisopettajilta. Kyselylomakkeen avulla saatua aineistoa on täydennetty kolmen erityisopettajan haastatteluilla. Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen ja aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua sekä laadullisen sisällönanalyysin menetelmää. Erityisopettajien kokemusten perusteella yhteisopetuksen ensisijaiset hyödyt ovat monipuoliset työskentelytavat ja ammattilaisten välinen vertaistuki sekä mahdollisuus ammatilliseen kasvuun. Kolmiportaisen tuen toteutumisen näkökulmasta yhteisopetus mahdollistaa erityisopettajalle kaikkien luokan oppilaiden tuntemuksen ja varhaisen puuttumisen. Yhteisopetus onkin mahdollisuus toteuttaa inkluusion tavoitteita. Yhdessä opettaessa erityisopetuksen resursseja käytetään kaikkien oppilaiden hyväksi. Yhteisopetuksen suurimmaksi haasteeksi erityisopettajat toivat esille aikataululliset kysymykset, jotka kohdistuvat erityisesti yhteiseen suunnitteluun ja lukujärjestysten yhteen sovittamiseen.