The nail that sticks out the practice of individuality in the East Asian classroom

Itä-Aasian kulttuuri suosii käytöstä, jolla ei erotuta joukosta yksilönä, ja tämä näkyy Itä-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. Itä-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitkälti keskittyneet siellä vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteisöllisyyteen, eikä tutkimuksia ole...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Teemu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45603
_version_ 1826225803883446272
author Nieminen, Teemu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nieminen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nieminen, Teemu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nieminen, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Itä-Aasian kulttuuri suosii käytöstä, jolla ei erotuta joukosta yksilönä, ja tämä näkyy Itä-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. Itä-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitkälti keskittyneet siellä vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteisöllisyyteen, eikä tutkimuksia ole juurikaan julkaistu itä-aasialaisten luokkahuonekäytöksestä muusta luokasta erottuvina yksilöinä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään milloin itä-aasialainen oppilas pystyy erottumaan vertaisistaan luokkahuoneessa ilman, että häneen kohdistuu paheksuntaa tai syrjintää. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta itä-aasialaista yliopisto-opiskelijaa heidän luokkahuonekokemuksistaan. Pääpaino oli kokemuksilla, jolloin haastateltavat pystyivät erottumaan käytöksellään joukosta ilman, että heihin kohdistui syrjintää. Haastattelun vastaukset ryhmiteltiin yhteisölliseen ja yksilölliseen toimintaan, ja vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysimallilla. Tutkielmassa käy ilmi, että vaikka yhteisöllinen käytös on vallitseva tapa Itä-Aasiassa, luokkahuoneessa voi silti erottua joukosta ilman negatiivisia seuraksia, jos tietyt kriteerit luokassa täyttyvät. Lahjakkuus tietyssä oppiaineessa, muun kulttuurin vaikutus ja opettajan rohkaisema yksilöllisyys olivat yksilöllisyyden hyväksymiseen johtavat keskeisimmät tekijät. Tutkimustulokset antavat tietyn kuvan Itä-Aasian hyväksyttävästä luokkahuonekäytöksestä kahden opiskelijan silmin, mutta tutkielman pienen otannan takia tutkielmassa kehotetaan tulevaisuudessa suorittamaan laajempaa otantaa edustava tutkimus.
first_indexed 2015-04-08T20:01:11Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hirvonen, Tuula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Teemu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-04-07T20:11:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-04-07T20:11:13Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45603", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "It\u00e4-Aasian kulttuuri suosii k\u00e4yt\u00f6st\u00e4, jolla ei erotuta joukosta yksil\u00f6n\u00e4, ja t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy It\u00e4-Aasian luokkahuoneissa hiljaisuutena. It\u00e4-Aasiasta kertovat luokkahuonetutkimukset ovat pitk\u00e4lti keskittyneet siell\u00e4 vallitsevaan kulttuurin suosimaan hiljaisuuteen ja yhteis\u00f6llisyyteen, eik\u00e4 tutkimuksia ole juurikaan julkaistu it\u00e4-aasialaisten luokkahuonek\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4 muusta luokasta erottuvina yksil\u00f6in\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n milloin it\u00e4-aasialainen oppilas pystyy erottumaan vertaisistaan luokkahuoneessa ilman, ett\u00e4 h\u00e4neen kohdistuu paheksuntaa tai syrjint\u00e4\u00e4.\r\n\r\nAineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahta it\u00e4-aasialaista yliopisto-opiskelijaa heid\u00e4n luokkahuonekokemuksistaan. P\u00e4\u00e4paino oli kokemuksilla, jolloin haastateltavat pystyiv\u00e4t erottumaan k\u00e4yt\u00f6ksell\u00e4\u00e4n joukosta ilman, ett\u00e4 heihin kohdistui syrjint\u00e4\u00e4. Haastattelun vastaukset ryhmiteltiin yhteis\u00f6lliseen ja yksil\u00f6lliseen toimintaan, ja vastaukset analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 analyysimallilla.\r\n\r\nTutkielmassa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 vaikka yhteis\u00f6llinen k\u00e4yt\u00f6s on vallitseva tapa It\u00e4-Aasiassa, luokkahuoneessa voi silti erottua joukosta ilman negatiivisia seuraksia, jos tietyt kriteerit luokassa t\u00e4yttyv\u00e4t. Lahjakkuus tietyss\u00e4 oppiaineessa, muun kulttuurin vaikutus ja opettajan rohkaisema yksil\u00f6llisyys olivat yksil\u00f6llisyyden hyv\u00e4ksymiseen johtavat keskeisimm\u00e4t tekij\u00e4t. Tutkimustulokset antavat tietyn kuvan It\u00e4-Aasian hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4st\u00e4 luokkahuonek\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4 kahden opiskelijan silmin, mutta tutkielman pienen otannan takia tutkielmassa kehotetaan tulevaisuudessa suorittamaan laajempaa otantaa edustava tutkimus.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Teemu Nieminen (teeeniem) on 2015-04-07 20:11:09.226680. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-04-07T20:11:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504071552.pdf: 295565 bytes, checksum: a314b2569543e26846ee60d810e6ecd4 (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: 1fb660937d9565587b56111e9d150e55 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-04-07T20:11:13Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201504071552.pdf: 295565 bytes, checksum: a314b2569543e26846ee60d810e6ecd4 (MD5)\r\nlicense.html: 4828 bytes, checksum: 1fb660937d9565587b56111e9d150e55 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "16", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "East Asia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "individualism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "collectivism", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "classroom behaviour", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "culture", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201504071552", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-04-07T20:11:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45603
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/64e44b65-8ade-42e3-b093-63af53c909d7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201504071552.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nieminen, Teemu The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom East Asia individualism collectivism classroom behaviour culture English Englannin kieli
title The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
title_full The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
title_fullStr The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
title_full_unstemmed The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
title_short The nail that sticks out
title_sort nail that sticks out the practice of individuality in the east asian classroom
title_sub the practice of individuality in the East Asian classroom
title_txtP The nail that sticks out : the practice of individuality in the East Asian classroom
topic East Asia individualism collectivism classroom behaviour culture English Englannin kieli
topic_facet East Asia Englannin kieli English classroom behaviour collectivism culture individualism
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45603 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504071552
work_keys_str_mv AT nieminenteemu nailthatsticksoutthepracticeofindividualityintheeastasianclassroom AT nieminenteemu thenailthatsticksoutthepracticeofindividualityintheeastasianclassroom