Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruoka- ja ravitsemuskasvatusta alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen mielikuvia, tarvetta ja menetelmiä luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden mielestä, sekä alakoulun oppilaiden kokemusta ruoka- ja ravitsemuskasvatuksesta.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja tutkimustapana käytin toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksessa menetelminä olivat lomakehaastattelu ja opetuskokeilu. Lomakehaastattelu toteutettiin luokanopettajaopiskelijoille ja luokanopettajille. Alakouluun sijoittuva ruoka- ja ravitsemuspainotteinen opetuskokeilu toteutettiin kahdelle eri luokalle alakoulussa.
Tutkimuksen näyte kerättiin yhteensä 9 luokanopettajalta, 22 luokanopettajaopiskelijalta ja 41 oppilaalta. Tutkimusaineisto kerättiin kevään ja syksyn 2014 aikana Jyväskylässä. Keskeisinä tuloksina tutkimuksessa ilmeni, että alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatus koettiin tärkeänä luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Tässä tutkimuksessa luokanopettajat ja luokanopettajaopiskelijat näkivät alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen ruoan valinnan mallien opettamisena, terveelliseen elämäntapaan ohjaamisena, terveyden arvostamisena ja arjen valintojen pohdiskeluna. Alakoulun oppilaat puolestaan kokivat ruoka- ja ravitsemusasiat mielekkäinä ja kiinnostavina erityisesti aistien kautta ruokamaailmaa lähestyttäessä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatusta tulisi toteuttaa osana hyvinvointioppimista ja arjen kontekstia osana koulupäivää, konkreettisia esimerkkejä käyttäen ja toiminnallisesti. Toteuttaminen tapahtuu esimerkiksi kouluruokailussa tai integroituna eri oppiaineisiin. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa alakoulun ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen toteuttamiseen. Luokanopettajat voivat hyödyntää tutkimusta luokkansa ruoka- ja ravitsemuskasvatusta suunnitellessaan tai pohtiessaan.
|