Keskustelemattoman universumi

Tutkimukseni asettuu osaksi suomalaisesta opettajuudesta ja opettajankoulutuksesta käytävää keskustelua. Puhe opettajan tehtävistä sekä opettajuuden yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta on vahvasti esillä tässä keskustelussa. Tutkimukseni ensimmäisenä tehtävänä on selvittää, miten opettajankoulutukse...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fornaciari, Aleksi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45569
_version_ 1826225765300043776
author Fornaciari, Aleksi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Fornaciari, Aleksi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Fornaciari, Aleksi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Fornaciari, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Tutkimukseni asettuu osaksi suomalaisesta opettajuudesta ja opettajankoulutuksesta käytävää keskustelua. Puhe opettajan tehtävistä sekä opettajuuden yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta on vahvasti esillä tässä keskustelussa. Tutkimukseni ensimmäisenä tehtävänä on selvittää, miten opettajankoulutukseen hakevat kuvaavat opettajuutta ja minkälaisia ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä he opettajana olemiseen yhdistävät, sekä keitä opettajankoulutus hakijoiden mielissä etsii ja valitsee. Toisena tehtävänä on tutkailla miten näkemykset ja uskomukset opettajuudesta näkyvät opettajankoulutuksen sisällä vallitsevassa kultuurissa ja millä tavoin. Aineistonani on kesän 2013 opiskelijavalintojen yhteydessä kerätty hakijakyselydata Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen soveltuvuuskokeisiin osallistuneilta hakijoilta. Hakijat vastasivat kirjallisesti annettuun kysymyslomakkeeseen. Kyselyn toteutti ja vastaukset keräsi Jyväskylän yliopiopiston valintakoelautakunta tutkimus- ja muuta käyttöä varten. Datasta on poistettu nimitiedot. Kyselyssä selvitettiin luokanopettajaksi opiskelemaan hakeneiden ajatuksia valintakokeista sekä valintakoetilanteesta. Kyselyssä hakijoita pyydettiin vastaamaan kuusikohtaiseen kysymyslomakkeeseen. Tässä tutkimuksessa keskityn lomakkeen kahteen viimeiseen sarakkeeseen, joista toinen sisälsi kaksi kysymystä. Tutkimusongelmani kannalta nämä kolme ovat relevanteimmat kysymykset, koska uskon niiden paljastavan opettajaksi hakeutuvien ennakkokäsityksiä opettajuudesta sekä opettajalta vaadittavista ominaisuuksista. Opettajamyytit ja opettajaihanteet ovat rakentuneet ja muovautuneet historian saatossa, siksi katsauksella suomalaisen koulujärjestelmän sekä opettajankoulutuksen historiaan on työssäni paikka. Pyrin tulkitsemaan hakijoiden vastauksissa ilmenevää kulttuuris-historiallista jatkumoa ja tarkastelemaan historiallisten opettajaihanteiden laahuksen vaikutusta opettajankoulutuskulttuuriin ja sitä kautta koko opettajuuteen. Tulkintani on kriittinen puheenvuoro, jonka tavoitteena on edistää keskustelua opettajankoulutuskulttuurista, opettajuudesta ja sen ihanteista ja sinne hakeutuvista. Pyrkimyksenä on aineiston avulla tarkastella ja problematisoida opettajuuteen itsestäänselvyyksinä liitettyjä ominaisuuksia. Tutkimus on orientaatioltaan kasvatussosiologinen. Kasvatussosiologia tutkii kasvatukseen liittyviä sosiaalisia suhteita ja rakenteita (esim. Antikainen, Rinne & Koski 2000). Lähtökohtana on opettajan työn ymmärtäminen yhteiskunnallis-poliittisena ja ohittamattomasti ideologisena toimintana. Pohdintaosuuden viitekehys ja tulosten tulkinta rakentuu kriittisen pedagogiikan näkemykselle opettajuudesta. Pohdinta osuudessa peilaan aineistosta johtamaa tulkintaani erityisesti Henry Girouxin ja Peter Mclarenin ajatuksiin opettajasta transformatiivisena intellektuellina. Tutkimukseni pohjalta historiallisten opettajaihanteiden, kuten nuhteettomuuden mallikansalaisuuden ja koulumenestyksen voidaan edelleen nähdä ohjailevan hakijoita. Tämänkaltainen ihanneopettaja on ainakin osin ristiriidassa yhteiskunnallisesti valveutuneen ja rakenteita kyseenalaistavan opettajaideaalin kanssa. Tämä asetelma nostaa lopuksi keskiöön kysymyksen onko ongelma valintakokeissa vai opettajankoulutukseen hakeutuvassa joukossa ja heidän ideologiassaan. Pohdinnan arvoista on myös luokanopettajankoulutuksen rooli: onko luokanopettajankoulutuksen painotus kriittisen äänen kannatamisessa vai nuhteettoman esivallan alamaisena toimivan, praktisen mestariopettajaideaalin ylläpitämisessä?
first_indexed 2023-03-22T09:59:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-27T12:53:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-27T12:53:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1468947", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45569", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimukseni asettuu osaksi suomalaisesta opettajuudesta ja opettajankoulutuksesta k\u00e4yt\u00e4v\u00e4\u00e4 keskustelua. Puhe opettajan teht\u00e4vist\u00e4 sek\u00e4 opettajuuden yhteiskunnallisesta ulottuvuudesta on vahvasti esill\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 keskustelussa. Tutkimukseni ensimm\u00e4isen\u00e4 teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajankoulutukseen hakevat kuvaavat opettajuutta ja mink\u00e4laisia ominaisuuksia ja luonteenpiirteit\u00e4 he opettajana olemiseen yhdist\u00e4v\u00e4t, sek\u00e4 keit\u00e4 opettajankoulutus hakijoiden mieliss\u00e4 etsii ja valitsee. Toisena teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tutkailla miten n\u00e4kemykset ja uskomukset opettajuudesta n\u00e4kyv\u00e4t opettajankoulutuksen sis\u00e4ll\u00e4 vallitsevassa kultuurissa ja mill\u00e4 tavoin. \nAineistonani on kes\u00e4n 2013 opiskelijavalintojen yhteydess\u00e4 ker\u00e4tty hakijakyselydata Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen soveltuvuuskokeisiin osallistuneilta hakijoilta. Hakijat vastasivat kirjallisesti annettuun kysymyslomakkeeseen. Kyselyn toteutti ja vastaukset ker\u00e4si Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiopiston valintakoelautakunta tutkimus- ja muuta k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 varten. Datasta on poistettu nimitiedot. Kyselyss\u00e4 selvitettiin luokanopettajaksi opiskelemaan hakeneiden ajatuksia valintakokeista sek\u00e4 valintakoetilanteesta. Kyselyss\u00e4 hakijoita pyydettiin vastaamaan kuusikohtaiseen kysymyslomakkeeseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityn lomakkeen kahteen viimeiseen sarakkeeseen, joista toinen sis\u00e4lsi kaksi kysymyst\u00e4. Tutkimusongelmani kannalta n\u00e4m\u00e4 kolme ovat relevanteimmat kysymykset, koska uskon niiden paljastavan opettajaksi hakeutuvien ennakkok\u00e4sityksi\u00e4 opettajuudesta sek\u00e4 opettajalta vaadittavista ominaisuuksista. \nOpettajamyytit ja opettajaihanteet ovat rakentuneet ja muovautuneet historian saatossa, siksi katsauksella suomalaisen kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n sek\u00e4 opettajankoulutuksen historiaan on ty\u00f6ss\u00e4ni paikka. Pyrin tulkitsemaan hakijoiden vastauksissa ilmenev\u00e4\u00e4 kulttuuris-historiallista jatkumoa ja tarkastelemaan historiallisten opettajaihanteiden laahuksen vaikutusta opettajankoulutuskulttuuriin ja sit\u00e4 kautta koko opettajuuteen. Tulkintani on kriittinen puheenvuoro, jonka tavoitteena on edist\u00e4\u00e4 keskustelua opettajankoulutuskulttuurista, opettajuudesta ja sen ihanteista ja sinne hakeutuvista. Pyrkimyksen\u00e4 on aineiston avulla tarkastella ja problematisoida opettajuuteen itsest\u00e4\u00e4nselvyyksin\u00e4 liitettyj\u00e4 ominaisuuksia.\nTutkimus on orientaatioltaan kasvatussosiologinen. Kasvatussosiologia tutkii kasvatukseen liittyvi\u00e4 sosiaalisia suhteita ja rakenteita (esim. Antikainen, Rinne & Koski 2000). L\u00e4ht\u00f6kohtana on opettajan ty\u00f6n ymm\u00e4rt\u00e4minen yhteiskunnallis-poliittisena ja ohittamattomasti ideologisena toimintana. Pohdintaosuuden viitekehys ja tulosten tulkinta rakentuu kriittisen pedagogiikan n\u00e4kemykselle opettajuudesta. Pohdinta osuudessa peilaan aineistosta johtamaa tulkintaani erityisesti Henry Girouxin ja Peter Mclarenin ajatuksiin opettajasta transformatiivisena intellektuellina.\nTutkimukseni pohjalta historiallisten opettajaihanteiden, kuten nuhteettomuuden mallikansalaisuuden ja koulumenestyksen voidaan edelleen n\u00e4hd\u00e4 ohjailevan hakijoita. T\u00e4m\u00e4nkaltainen ihanneopettaja on ainakin osin ristiriidassa yhteiskunnallisesti valveutuneen ja rakenteita kyseenalaistavan opettajaideaalin kanssa. T\u00e4m\u00e4 asetelma nostaa lopuksi keski\u00f6\u00f6n kysymyksen onko ongelma valintakokeissa vai opettajankoulutukseen hakeutuvassa joukossa ja heid\u00e4n ideologiassaan. Pohdinnan arvoista on my\u00f6s luokanopettajankoulutuksen rooli: onko luokanopettajankoulutuksen painotus kriittisen \u00e4\u00e4nen kannatamisessa vai nuhteettoman esivallan alamaisena toimivan, praktisen mestariopettajaideaalin yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Aleksi Fornaciari (algimalf) on 2015-03-27 12:53:08.994336. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-27T12:53:09Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503271518.pdf: 648317 bytes, checksum: e6966138e488be23101067969eff007c (MD5)\nlicense.html: 4793 bytes, checksum: 6dc513c26dc04ddc3a35a3b03c1e4c32 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-27T12:53:09Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503271518.pdf: 648317 bytes, checksum: e6966138e488be23101067969eff007c (MD5)\nlicense.html: 4793 bytes, checksum: 6dc513c26dc04ddc3a35a3b03c1e4c32 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (70 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiallinen ihanneopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mallikansalaisuuden eetos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Keskustelemattoman universumi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503271518", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-27T12:53:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eetos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45569
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:35Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e48c04a1-d230-4aed-945f-30308088a166\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503271518.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Fornaciari, Aleksi Keskustelemattoman universumi opettajankoulutus historiallinen ihanneopettajuus mallikansalaisuuden eetos kriittinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajuus opettajat eetos
title Keskustelemattoman universumi
title_full Keskustelemattoman universumi
title_fullStr Keskustelemattoman universumi Keskustelemattoman universumi
title_full_unstemmed Keskustelemattoman universumi Keskustelemattoman universumi
title_short Keskustelemattoman universumi
title_sort keskustelemattoman universumi
title_txtP Keskustelemattoman universumi
topic opettajankoulutus historiallinen ihanneopettajuus mallikansalaisuuden eetos kriittinen pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajuus opettajat eetos
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eetos historiallinen ihanneopettajuus kriittinen pedagogiikka mallikansalaisuuden eetos opettajankoulutus opettajat opettajuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45569 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503271518
work_keys_str_mv AT fornaciarialeksi keskustelemattomanuniversumi