"Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" language teaching in universities of applied sciences

Vieraiden kielten opetus suomalaisissa ammattikorkeakouluissa (AMK) on tiettyjen erityispiirteidensä vuoksi jossain määrin ainutlaatuista rinnastettuna kielten opiskeluun muissa suomalaisissa oppilaitoksissa. Näitä erityispiirteitä ovat mm. opetussuunnitelmien yleisluonteisuus ja opettajien vapaus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aromäki, Mika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45560
_version_ 1826225741293944832
author Aromäki, Mika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aromäki, Mika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aromäki, Mika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aromäki, Mika
datasource_str_mv jyx
description Vieraiden kielten opetus suomalaisissa ammattikorkeakouluissa (AMK) on tiettyjen erityispiirteidensä vuoksi jossain määrin ainutlaatuista rinnastettuna kielten opiskeluun muissa suomalaisissa oppilaitoksissa. Näitä erityispiirteitä ovat mm. opetussuunnitelmien yleisluonteisuus ja opettajien vapaus kurssien toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen prioriteettina oli selvittää ammattikorkeakoulujen kielten opettajien näkemyksiä työstään liittyen esim. siihen, miten edellä mainittu vapaus koetaan, sekä mitä keinoja opettajat käyttävät tarjotakseen vaatimukset täyttävää opetusta eri alojen opiskelijoille. Opettajia pyydettiin myös kertomaan mitä ammatillisesti suuntautunut kielten opiskelu heidän mielestään tarkoittaa ammattikorkeakoulun kontekstissa. Lisäksi tutkimukseen kerättiin AMK-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kieliopinnoistaan ammattikorkeakoulussa liittyen pääasiassa siihen, onko heidän vastaanottamansa opetus vastannut heidän mielestään sille asetettuja tavoitteita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu eurooppalaisen korkeakoulutuksen sekä suomalaisen AMKpedagogiikan periaatteista ja ammatillisesti suuntautuneen kielten opiskelun ominaispiirteistä. Samankaltaisilla painotuksilla toteutettua aiempaa tutkimusta aiheesta ei ollut löydettävissä. Työ on monimetoditutkimus, jossa on hyödynnetty sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen teoriapohjaa. Aineisto kerättiin opettajien osalta puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdessa kolmen opettajan ryhmässä ja opiskelijoiden osalta sähköisen kyselylomakkeen kautta, johon saatiin kriteerit täyttäviä vastauksia yhteensä 163 kappaletta. Kaikki tutkimuksen osallistujat tulivat samasta oppilaitoksesta. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat nauttivat työnsä luonteesta ja arvostivat vapauttaan kurssien toteuttamisessa. Kurssisuunnittelussa käyttämistään keinoista opettajat mainitsivat mm. alalta mahdollisesti julkaistujen oppikirjojen tarkastelun, tiedon etsimisen internetistä sekä kollegoiden tuen. Opettajat kokivat, että painoarvo kielten opiskelulla ammattikorkeakoulussa on elinikäistä oppimista tukevien taitojen vahvistamisella. Opiskelijat puolestaan olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa kielten opetukseen. Joidenkin opiskelijoiden vastauksissa nousi esiin toive enemmälle ammattisanaston painottamiselle opiskelussa. Kehitystoiveina opiskelijat mainitsivat myös mm. alakohtaiset opetusryhmät sekä opiskelijoiden lähtötason yhtenäistämisen esim. valmennuskurssien keinoin. Nämä kohdat nousivat esiin myös opettajien vastauksissa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Arom\u00e4ki, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-25T13:43:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-25T13:43:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1468813", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45560", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraiden kielten opetus suomalaisissa ammattikorkeakouluissa (AMK) on tiettyjen erityispiirteidens\u00e4 vuoksi\r\njossain m\u00e4\u00e4rin ainutlaatuista rinnastettuna kielten opiskeluun muissa suomalaisissa oppilaitoksissa. N\u00e4it\u00e4\r\nerityispiirteit\u00e4 ovat mm. opetussuunnitelmien yleisluonteisuus ja opettajien vapaus kurssien toteuttamisessa. T\u00e4m\u00e4n\r\ntutkimuksen prioriteettina oli selvitt\u00e4\u00e4 ammattikorkeakoulujen kielten opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6st\u00e4\u00e4n liittyen esim.\r\nsiihen, miten edell\u00e4 mainittu vapaus koetaan, sek\u00e4 mit\u00e4 keinoja opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tarjotakseen vaatimukset\r\nt\u00e4ytt\u00e4v\u00e4\u00e4 opetusta eri alojen opiskelijoille. Opettajia pyydettiin my\u00f6s kertomaan mit\u00e4 ammatillisesti suuntautunut\r\nkielten opiskelu heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n tarkoittaa ammattikorkeakoulun kontekstissa. Lis\u00e4ksi tutkimukseen ker\u00e4ttiin\r\nAMK-opiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia kieliopinnoistaan ammattikorkeakoulussa liittyen p\u00e4\u00e4asiassa\r\nsiihen, onko heid\u00e4n vastaanottamansa opetus vastannut heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sille asetettuja tavoitteita.\r\nTutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu eurooppalaisen korkeakoulutuksen sek\u00e4 suomalaisen AMKpedagogiikan\r\nperiaatteista ja ammatillisesti suuntautuneen kielten opiskelun ominaispiirteist\u00e4. Samankaltaisilla\r\npainotuksilla toteutettua aiempaa tutkimusta aiheesta ei ollut l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4. Ty\u00f6 on monimetoditutkimus, jossa on\r\nhy\u00f6dynnetty sek\u00e4 laadullisen ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tutkimuksen teoriapohjaa. Aineisto ker\u00e4ttiin opettajien osalta\r\npuolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdessa kolmen opettajan ryhm\u00e4ss\u00e4 ja opiskelijoiden osalta\r\ns\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen kautta, johon saatiin kriteerit t\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 vastauksia yhteens\u00e4 163 kappaletta. Kaikki\r\ntutkimuksen osallistujat tulivat samasta oppilaitoksesta.\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat nauttivat ty\u00f6ns\u00e4 luonteesta ja arvostivat vapauttaan kurssien\r\ntoteuttamisessa. Kurssisuunnittelussa k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4\u00e4n keinoista opettajat mainitsivat mm. alalta mahdollisesti\r\njulkaistujen oppikirjojen tarkastelun, tiedon etsimisen internetist\u00e4 sek\u00e4 kollegoiden tuen. Opettajat kokivat, ett\u00e4\r\npainoarvo kielten opiskelulla ammattikorkeakoulussa on elinik\u00e4ist\u00e4 oppimista tukevien taitojen vahvistamisella.\r\nOpiskelijat puolestaan olivat p\u00e4\u00e4osin tyytyv\u00e4isi\u00e4 saamaansa kielten opetukseen. Joidenkin opiskelijoiden\r\nvastauksissa nousi esiin toive enemm\u00e4lle ammattisanaston painottamiselle opiskelussa. Kehitystoiveina opiskelijat\r\nmainitsivat my\u00f6s mm. alakohtaiset opetusryhm\u00e4t sek\u00e4 opiskelijoiden l\u00e4ht\u00f6tason yhten\u00e4ist\u00e4misen esim.\r\nvalmennuskurssien keinoin. N\u00e4m\u00e4 kohdat nousivat esiin my\u00f6s opettajien vastauksissa.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mika Arom\u00e4ki (mimaarom) on 2015-03-25 13:43:16.478986. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-25T13:43:17Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503251508.pdf: 812364 bytes, checksum: 99be6b42efd3bd9bf65f3d17bd8b721c (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 741b83c7a518543ce48d5dde537d2a47 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-25T13:43:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503251508.pdf: 812364 bytes, checksum: 99be6b42efd3bd9bf65f3d17bd8b721c (MD5)\nlicense.html: 4858 bytes, checksum: 741b83c7a518543ce48d5dde537d2a47 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (103 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"M\u00e4 nautin siit\u00e4 vapaudesta mik\u00e4 meill\u00e4 on\" : language teaching in universities of applied sciences", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Language teaching in universities of applied sciences", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503251508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-25T13:43:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45560
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f5a6dc8-5cfb-4f49-aa6a-c92985429269\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503251508.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aromäki, Mika "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences Englannin kieli English 301 kielet opetus ammattikorkeakoulut kieltenopettajat kielitaito elinikäinen oppiminen ammattikieli
title "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences
title_alt Language teaching in universities of applied sciences
title_full "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences
title_fullStr "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences
title_full_unstemmed "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences
title_short "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on"
title_sort mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on language teaching in universities of applied sciences
title_sub language teaching in universities of applied sciences
title_txtP "Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" : language teaching in universities of applied sciences
topic Englannin kieli English 301 kielet opetus ammattikorkeakoulut kieltenopettajat kielitaito elinikäinen oppiminen ammattikieli
topic_facet 301 Englannin kieli English ammattikieli ammattikorkeakoulut elinikäinen oppiminen kielet kielitaito kieltenopettajat opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45560 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503251508
work_keys_str_mv AT aromäkimika mänautinsiitävapaudestamikämeilläonlanguageteachinginuniversitiesofappliedsciences