"Mä nautin siitä vapaudesta mikä meillä on" language teaching in universities of applied sciences

Vieraiden kielten opetus suomalaisissa ammattikorkeakouluissa (AMK) on tiettyjen erityispiirteidensä vuoksi jossain määrin ainutlaatuista rinnastettuna kielten opiskeluun muissa suomalaisissa oppilaitoksissa. Näitä erityispiirteitä ovat mm. opetussuunnitelmien yleisluonteisuus ja opettajien vapaus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aromäki, Mika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45560
Description
Summary:Vieraiden kielten opetus suomalaisissa ammattikorkeakouluissa (AMK) on tiettyjen erityispiirteidensä vuoksi jossain määrin ainutlaatuista rinnastettuna kielten opiskeluun muissa suomalaisissa oppilaitoksissa. Näitä erityispiirteitä ovat mm. opetussuunnitelmien yleisluonteisuus ja opettajien vapaus kurssien toteuttamisessa. Tämän tutkimuksen prioriteettina oli selvittää ammattikorkeakoulujen kielten opettajien näkemyksiä työstään liittyen esim. siihen, miten edellä mainittu vapaus koetaan, sekä mitä keinoja opettajat käyttävät tarjotakseen vaatimukset täyttävää opetusta eri alojen opiskelijoille. Opettajia pyydettiin myös kertomaan mitä ammatillisesti suuntautunut kielten opiskelu heidän mielestään tarkoittaa ammattikorkeakoulun kontekstissa. Lisäksi tutkimukseen kerättiin AMK-opiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia kieliopinnoistaan ammattikorkeakoulussa liittyen pääasiassa siihen, onko heidän vastaanottamansa opetus vastannut heidän mielestään sille asetettuja tavoitteita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu eurooppalaisen korkeakoulutuksen sekä suomalaisen AMKpedagogiikan periaatteista ja ammatillisesti suuntautuneen kielten opiskelun ominaispiirteistä. Samankaltaisilla painotuksilla toteutettua aiempaa tutkimusta aiheesta ei ollut löydettävissä. Työ on monimetoditutkimus, jossa on hyödynnetty sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen teoriapohjaa. Aineisto kerättiin opettajien osalta puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdessa kolmen opettajan ryhmässä ja opiskelijoiden osalta sähköisen kyselylomakkeen kautta, johon saatiin kriteerit täyttäviä vastauksia yhteensä 163 kappaletta. Kaikki tutkimuksen osallistujat tulivat samasta oppilaitoksesta. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat nauttivat työnsä luonteesta ja arvostivat vapauttaan kurssien toteuttamisessa. Kurssisuunnittelussa käyttämistään keinoista opettajat mainitsivat mm. alalta mahdollisesti julkaistujen oppikirjojen tarkastelun, tiedon etsimisen internetistä sekä kollegoiden tuen. Opettajat kokivat, että painoarvo kielten opiskelulla ammattikorkeakoulussa on elinikäistä oppimista tukevien taitojen vahvistamisella. Opiskelijat puolestaan olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa kielten opetukseen. Joidenkin opiskelijoiden vastauksissa nousi esiin toive enemmälle ammattisanaston painottamiselle opiskelussa. Kehitystoiveina opiskelijat mainitsivat myös mm. alakohtaiset opetusryhmät sekä opiskelijoiden lähtötason yhtenäistämisen esim. valmennuskurssien keinoin. Nämä kohdat nousivat esiin myös opettajien vastauksissa.