Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan

Hanhirova, Anna-Maija. PERUSOPETUKSEN REHTOREIDEN KOKEMUKSIA INKLUUSION TOTEUTUMISESTA OMISSA KOULUISSAAN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 123 sivua. Julkaisematon. Inklusiivinen perusopetus on ollut Suomessa koulutuspoliittinen tavoite jo us...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hanhirova, Anna-Maija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45540
_version_ 1826225765297946624
author Hanhirova, Anna-Maija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hanhirova, Anna-Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hanhirova, Anna-Maija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hanhirova, Anna-Maija
datasource_str_mv jyx
description Hanhirova, Anna-Maija. PERUSOPETUKSEN REHTOREIDEN KOKEMUKSIA INKLUUSION TOTEUTUMISESTA OMISSA KOULUISSAAN. Erityispedagogiikan pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 123 sivua. Julkaisematon. Inklusiivinen perusopetus on ollut Suomessa koulutuspoliittinen tavoite jo useamman vuosikymmenen ajan. Vuoden 2007 Erityisopetuksen strategian myötä inkluusio sidottiin yhä vahvemmin kaikkien Suomen peruskoulujen arkeen. Vuoden 2010 Perusopetuslain muutokset sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset esittelivät oppimisen ja koulunkäynnin kolmiportaisen tuen, jonka tarkoituksena oli segregoivien ratkaisujen minimoiminen. Tämän myötä inklusiiviset käytänteet näkyvät rehtoreiden työssä yhä vahvemmin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin peruskoulun rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta heidän omissa kouluissaan koulun arkeen liittyvien väittämien kautta. Kysely tapahtui survey-tyyppisellä verkkokyselyllä vuoden 2010 keväällä. Kyselyyn vastasi hyväksytysti 480 peruskoulun rehtoria. Vastaaminen tapahtui anonyymisti sähköisen lomakkeen kautta. Väittämiin vastattiin 6-asteikollisella Likert-asteikolla, jolla otettiin kantaa kuhunkin väittämään (täysin eri mieltä - täysin samaa mieltä). Suurempi keskiarvo kertoi rehtorin positiivisemmasta kokemuksesta inkluusion toteutumisesta tai vastaavasti positiivisemmasta inkluusioasenteesta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Ainscown, Boothin ja Dysonin (2006) määritelmän mukaan inkluusion kolme ulottuvuutta (läsnäolo, osallistuminen ja laatu) olivat edustettuina kyselyssä mittarin eri osioina. Näiden lisäksi yksi osio koostui muokatusta Mobergin integraatioasennekyselystä. Rehtorin sukupuolella ei ollut merkitystä kokemukseen kunkin inkluusion ulottuvuuden toteutumisesta, kokonaisinkluusion toteutumisesta (inkluusion kolme ulottuvuutta) tai yleiseen inkluusioasenteeseen. Peruskoulun rehtoreiden kokemukset inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan olivat kaikkiaan myönteisiä. Kokonaisinkluusion toteutumisen keskiarvo oli 4.34 (sd=0.48) ja Mobergin integraatioasennekyselyn keskiarvo oli 3.33 (sd=0.68). Rehtoreiden taustakoulutuksen osalta erityisopettajien/erityisluokanopettajien ja luokanopettajien sekä erityisopettajien/erityisluokanopettajien ja aineenopettajien välillä oli tilastollisesti merkitsevä ero kokemuksissa inkluusion toteutumisesta. Rehtorit, jotka olivat saaneet erityisopettajan koulutuksen, kokivat inkluusion toteutuvan paremmin omissa kouluissaan kuin luokanopettajan tai aineenopettajan koulutuksen saaneet rehtorit. Yleiseen inkluusioasenteeseen ei taustakoulutuksella ollut vaikutusta. Inkluusion ollessa yhä vahvemmin sekä yhteiskunnallinen että koulutuspoliittinen tavoite olisi uusintakyselyn tekeminen rehtoreille ajankohtaista. Olisi hyödyllistä selvittää, miten vuoden 2010 kolmiportainen tuki on vaikuttanut koulunjohdolliseen työhön sekä rehtorin työnkuvaan, ja sen myötä rehtoreiden asennoitumiseen inkluusiota kohtaan sekä näkemyksiin inkluusion todellisesta toteutumisesta Suomen perusopetuksessa.
first_indexed 2023-03-22T10:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hanhirova, Anna-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-20T09:09:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-20T09:09:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1468558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hanhirova, Anna-Maija. PERUSOPETUKSEN REHTOREIDEN KOKEMUKSIA INKLUUSION TOTEUTUMISESTA OMISSA KOULUISSAAN. Erityispedagogiikan pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 123 sivua. Julkaisematon.\nInklusiivinen perusopetus on ollut Suomessa koulutuspoliittinen tavoite jo useamman vuosikymmenen ajan. Vuoden 2007 Erityisopetuksen strategian my\u00f6t\u00e4 inkluusio sidottiin yh\u00e4 vahvemmin kaikkien Suomen peruskoulujen arkeen. Vuoden 2010 Perusopetuslain muutokset sek\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja t\u00e4ydennykset esitteliv\u00e4t oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin kolmiportaisen tuen, jonka tarkoituksena oli segregoivien ratkaisujen minimoiminen. T\u00e4m\u00e4n my\u00f6t\u00e4 inklusiiviset k\u00e4yt\u00e4nteet n\u00e4kyv\u00e4t rehtoreiden ty\u00f6ss\u00e4 yh\u00e4 vahvemmin.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin peruskoulun rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta heid\u00e4n omissa kouluissaan koulun arkeen liittyvien v\u00e4itt\u00e4mien kautta. Kysely tapahtui survey-tyyppisell\u00e4 verkkokyselyll\u00e4 vuoden 2010 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Kyselyyn vastasi hyv\u00e4ksytysti 480 peruskoulun rehtoria. Vastaaminen tapahtui anonyymisti s\u00e4hk\u00f6isen lomakkeen kautta. V\u00e4itt\u00e4miin vastattiin 6-asteikollisella Likert-asteikolla, jolla otettiin kantaa kuhunkin v\u00e4itt\u00e4m\u00e4\u00e4n (t\u00e4ysin eri mielt\u00e4 - t\u00e4ysin samaa mielt\u00e4). Suurempi keskiarvo kertoi rehtorin positiivisemmasta kokemuksesta inkluusion toteutumisesta tai vastaavasti positiivisemmasta inkluusioasenteesta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmistolla. Ainscown, Boothin ja Dysonin (2006) m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n mukaan inkluusion kolme ulottuvuutta (l\u00e4sn\u00e4olo, osallistuminen ja laatu) olivat edustettuina kyselyss\u00e4 mittarin eri osioina. N\u00e4iden lis\u00e4ksi yksi osio koostui muokatusta Mobergin integraatioasennekyselyst\u00e4.\nRehtorin sukupuolella ei ollut merkityst\u00e4 kokemukseen kunkin inkluusion ulottuvuuden toteutumisesta, kokonaisinkluusion toteutumisesta (inkluusion kolme ulottuvuutta) tai yleiseen inkluusioasenteeseen. Peruskoulun rehtoreiden kokemukset inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan olivat kaikkiaan my\u00f6nteisi\u00e4. Kokonaisinkluusion toteutumisen keskiarvo oli 4.34 (sd=0.48) ja Mobergin integraatioasennekyselyn keskiarvo oli 3.33 (sd=0.68).\nRehtoreiden taustakoulutuksen osalta erityisopettajien/erityisluokanopettajien ja luokanopettajien sek\u00e4 erityisopettajien/erityisluokanopettajien ja aineenopettajien v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsev\u00e4 ero kokemuksissa inkluusion toteutumisesta. Rehtorit, jotka olivat saaneet erityisopettajan koulutuksen, kokivat inkluusion toteutuvan paremmin omissa kouluissaan kuin luokanopettajan tai aineenopettajan koulutuksen saaneet rehtorit. Yleiseen inkluusioasenteeseen ei taustakoulutuksella ollut vaikutusta.\nInkluusion ollessa yh\u00e4 vahvemmin sek\u00e4 yhteiskunnallinen ett\u00e4 koulutuspoliittinen tavoite olisi uusintakyselyn tekeminen rehtoreille ajankohtaista. Olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, miten vuoden 2010 kolmiportainen tuki on vaikuttanut koulunjohdolliseen ty\u00f6h\u00f6n sek\u00e4 rehtorin ty\u00f6nkuvaan, ja sen my\u00f6t\u00e4 rehtoreiden asennoitumiseen inkluusiota kohtaan sek\u00e4 n\u00e4kemyksiin inkluusion todellisesta toteutumisesta Suomen perusopetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna-Maija Hanhirova (apaanane) on 2015-03-20 09:09:39.122882. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-20T09:09:40Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503201493.pdf: 727668 bytes, checksum: 260052cd4336198e9c7e19bc4949fe08 (MD5)\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: caab11fe9ec0359bcb2cfc31d398fb76 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-20T09:09:40Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503201493.pdf: 727668 bytes, checksum: 260052cd4336198e9c7e19bc4949fe08 (MD5)\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: caab11fe9ec0359bcb2cfc31d398fb76 (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (112 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inkluusio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rehtorit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "erityisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4sn\u00e4olo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503201493", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-20T09:09:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4sn\u00e4olo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45540
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc86edb8-204b-4a12-809d-90ef60d726c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503201493.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hanhirova, Anna-Maija Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan inkluusio rehtorit asenteet perusopetus erityisopetus läsnäolo osallistuminen Erityispedagogiikka Special Education 101 koulu
title Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
title_full Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
title_fullStr Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
title_full_unstemmed Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
title_short Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
title_sort perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
title_txtP Perusopetuksen rehtoreiden kokemuksia inkluusion toteutumisesta omissa kouluissaan
topic inkluusio rehtorit asenteet perusopetus erityisopetus läsnäolo osallistuminen Erityispedagogiikka Special Education 101 koulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet erityisopetus inkluusio koulu läsnäolo osallistuminen perusopetus rehtorit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45540 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503201493
work_keys_str_mv AT hanhirovaannamaija perusopetuksenrehtoreidenkokemuksiainkluusiontoteutumisestaomissakouluissaan