Itsetuntemus osana oppilaanohjausta oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta

Tässä tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun oppilaanohjaajilla on oppilaan itsetuntemuksen tukemisesta osana 7-9 luokkien oppilaanohjausta. Tarkoituksena on kuvata, mitä itsetuntemuksen tukeminen peruskoulun oppilaanohjauksessa on, millä tavoin sitä toteutetaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juusela, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45539
_version_ 1826225720883412992
author Juusela, Viivi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Juusela, Viivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Juusela, Viivi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Juusela, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun oppilaanohjaajilla on oppilaan itsetuntemuksen tukemisesta osana 7-9 luokkien oppilaanohjausta. Tarkoituksena on kuvata, mitä itsetuntemuksen tukeminen peruskoulun oppilaanohjauksessa on, millä tavoin sitä toteutetaan ja miksi itsetuntemuksen tukeminen ymmärretään osaksi ohjaustyötä. Itsetuntemus toimii pohjana päätöksenteossa ja erilaisissa elämän valintatilanteissa, joihin jatkokoulutusvalinta peruskoulun yhdeksännellä luokalla lukeutuu. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta peruskoulussa työskentelevää oppilaanohjaajaa. Oppilaanohjaajat olivat eri-ikäisiä ja heillä oli vaihteleva määrä työkokemusta takanaan, lyhimmillään 7 vuotta ja pisimmillään 26 vuotta oppilaanohjaustyössä. Haastatteluissa käytetty teemahaastattelurunko muodostettiin tutkimuskysymysten pohjalta. Aineiston analyysi toteutettiin käyttäen grounded theory menetelmää, jonka avulla haastatteluaineistosta muodostettiin ilmiötä kuvaava kategoriarakenne. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaanohjaajat omasivat ohjauksellisen orientaation itsetuntemuksen tukemiseen. Oppilaanohjaajat toimivat aktiivisesti edistääkseen oppilaantuntemusta, pyrkivät hahmottamaan itsetuntemuksen käsitettä toimien erilaisten peruskoulun tarjoamien mahdollisuuksien ja rajoitteiden välimaastossa. Oppilaan näkökulmasta itsetuntemuksen lisääntyminen on autonomisuuden opettelua ja itsetuntemusprosessin läpikäymistä murrosiän kasvuvaiheiden keskellä. Itsetuntemuksen tukeminen on yhteistyötä, jossa oppilaanohjaaja pyrkii edistämään oppilaan oppimisprosessia dialogisessa suhteessa. Ohjaajan itsetuntemukseen painottuva ohjauksellinen orientaatio ja yhteistyö oppilaan kanssa ovat avaimia itsetuntemuksen tukemiseen peruskoulussa. Tavoitteena itsetuntemuksellisen prosessin läpikäymisessä on koulutuspäätöksen synnyttäminen, jonka yhteydessä oppilasta autetaan kasvamaan autonomisuuteen ja kiinnostumaan omasta itsestään ja tulevaisuudestaan.
first_indexed 2023-03-22T09:58:16Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Penttinen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Juusela, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-19T16:46:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-19T16:46:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1468554", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45539", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on tavoitteena selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 peruskoulun oppilaanohjaajilla\r\non oppilaan itsetuntemuksen tukemisesta osana 7-9 luokkien oppilaanohjausta. Tarkoituksena\r\non kuvata, mit\u00e4 itsetuntemuksen tukeminen peruskoulun oppilaanohjauksessa on, mill\u00e4 tavoin\r\nsit\u00e4 toteutetaan ja miksi itsetuntemuksen tukeminen ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n osaksi ohjausty\u00f6t\u00e4. Itsetuntemus\r\ntoimii pohjana p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa ja erilaisissa el\u00e4m\u00e4n valintatilanteissa, joihin jatkokoulutusvalinta\r\nperuskoulun yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla lukeutuu.\r\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla yhteens\u00e4 kuutta peruskoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 oppilaanohjaajaa.\r\nOppilaanohjaajat olivat eri-ik\u00e4isi\u00e4 ja heill\u00e4 oli vaihteleva m\u00e4\u00e4r\u00e4 ty\u00f6kokemusta takanaan,\r\nlyhimmill\u00e4\u00e4n 7 vuotta ja pisimmill\u00e4\u00e4n 26 vuotta oppilaanohjausty\u00f6ss\u00e4. Haastatteluissa\r\nk\u00e4ytetty teemahaastattelurunko muodostettiin tutkimuskysymysten pohjalta. Aineiston analyysi\r\ntoteutettiin k\u00e4ytt\u00e4en grounded theory menetelm\u00e4\u00e4, jonka avulla haastatteluaineistosta muodostettiin\r\nilmi\u00f6t\u00e4 kuvaava kategoriarakenne.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 oppilaanohjaajat omasivat ohjauksellisen orientaation itsetuntemuksen\r\ntukemiseen. Oppilaanohjaajat toimivat aktiivisesti edist\u00e4\u00e4kseen oppilaantuntemusta, pyrkiv\u00e4t\r\nhahmottamaan itsetuntemuksen k\u00e4sitett\u00e4 toimien erilaisten peruskoulun tarjoamien mahdollisuuksien\r\nja rajoitteiden v\u00e4limaastossa. Oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta itsetuntemuksen lis\u00e4\u00e4ntyminen\r\non autonomisuuden opettelua ja itsetuntemusprosessin l\u00e4pik\u00e4ymist\u00e4 murrosi\u00e4n kasvuvaiheiden\r\nkeskell\u00e4. Itsetuntemuksen tukeminen on yhteisty\u00f6t\u00e4, jossa oppilaanohjaaja pyrkii edist\u00e4m\u00e4\u00e4n\r\noppilaan oppimisprosessia dialogisessa suhteessa.\r\nOhjaajan itsetuntemukseen painottuva ohjauksellinen orientaatio ja yhteisty\u00f6 oppilaan kanssa\r\novat avaimia itsetuntemuksen tukemiseen peruskoulussa. Tavoitteena itsetuntemuksellisen prosessin\r\nl\u00e4pik\u00e4ymisess\u00e4 on koulutusp\u00e4\u00e4t\u00f6ksen synnytt\u00e4minen, jonka yhteydess\u00e4 oppilasta autetaan\r\nkasvamaan autonomisuuteen ja kiinnostumaan omasta itsest\u00e4\u00e4n ja tulevaisuudestaan.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Viivi Juusela (vimasiju) on 2015-03-19 16:46:53.898365. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-19T16:46:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503191492.pdf: 903966 bytes, checksum: 6196ca351b30bdd1108742693cecc154 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: e6916640ceaf1147fc67a47457f43e34 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-19T16:46:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503191492.pdf: 903966 bytes, checksum: 6196ca351b30bdd1108742693cecc154 (MD5)\r\nlicense.html: 4852 bytes, checksum: e6916640ceaf1147fc67a47457f43e34 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (84 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 itsetuntemuksen tukemisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Oppilaanohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 itsetuntemuksen tukemisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503191492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Grounded theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-19T16:46:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45539
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:53Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c5b7f1c-9fce-4796-b1d3-4c19d5c61213\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503191492.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Juusela, Viivi Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education Grounded theory 103 itsetuntemus minäkuva peruskoulu oppilaanohjaus
title Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_alt Oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_full Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_fullStr Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_full_unstemmed Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_short Itsetuntemus osana oppilaanohjausta
title_sort itsetuntemus osana oppilaanohjausta oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_sub oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
title_txtP Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education Grounded theory 103 itsetuntemus minäkuva peruskoulu oppilaanohjaus
topic_facet 103 Grounded theory Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsetuntemus minäkuva oppilaanohjaus peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503191492
work_keys_str_mv AT juuselaviivi itsetuntemusosanaoppilaanohjaustaoppilaanohjaajienkäsityksiäitsetuntemuksentukemise