Itsetuntemus osana oppilaanohjausta oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta

Tässä tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun oppilaanohjaajilla on oppilaan itsetuntemuksen tukemisesta osana 7-9 luokkien oppilaanohjausta. Tarkoituksena on kuvata, mitä itsetuntemuksen tukeminen peruskoulun oppilaanohjauksessa on, millä tavoin sitä toteutetaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juusela, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45539
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun oppilaanohjaajilla on oppilaan itsetuntemuksen tukemisesta osana 7-9 luokkien oppilaanohjausta. Tarkoituksena on kuvata, mitä itsetuntemuksen tukeminen peruskoulun oppilaanohjauksessa on, millä tavoin sitä toteutetaan ja miksi itsetuntemuksen tukeminen ymmärretään osaksi ohjaustyötä. Itsetuntemus toimii pohjana päätöksenteossa ja erilaisissa elämän valintatilanteissa, joihin jatkokoulutusvalinta peruskoulun yhdeksännellä luokalla lukeutuu. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yhteensä kuutta peruskoulussa työskentelevää oppilaanohjaajaa. Oppilaanohjaajat olivat eri-ikäisiä ja heillä oli vaihteleva määrä työkokemusta takanaan, lyhimmillään 7 vuotta ja pisimmillään 26 vuotta oppilaanohjaustyössä. Haastatteluissa käytetty teemahaastattelurunko muodostettiin tutkimuskysymysten pohjalta. Aineiston analyysi toteutettiin käyttäen grounded theory menetelmää, jonka avulla haastatteluaineistosta muodostettiin ilmiötä kuvaava kategoriarakenne. Tutkimuksessa selvisi, että oppilaanohjaajat omasivat ohjauksellisen orientaation itsetuntemuksen tukemiseen. Oppilaanohjaajat toimivat aktiivisesti edistääkseen oppilaantuntemusta, pyrkivät hahmottamaan itsetuntemuksen käsitettä toimien erilaisten peruskoulun tarjoamien mahdollisuuksien ja rajoitteiden välimaastossa. Oppilaan näkökulmasta itsetuntemuksen lisääntyminen on autonomisuuden opettelua ja itsetuntemusprosessin läpikäymistä murrosiän kasvuvaiheiden keskellä. Itsetuntemuksen tukeminen on yhteistyötä, jossa oppilaanohjaaja pyrkii edistämään oppilaan oppimisprosessia dialogisessa suhteessa. Ohjaajan itsetuntemukseen painottuva ohjauksellinen orientaatio ja yhteistyö oppilaan kanssa ovat avaimia itsetuntemuksen tukemiseen peruskoulussa. Tavoitteena itsetuntemuksellisen prosessin läpikäymisessä on koulutuspäätöksen synnyttäminen, jonka yhteydessä oppilasta autetaan kasvamaan autonomisuuteen ja kiinnostumaan omasta itsestään ja tulevaisuudestaan.