Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia käsityksiä ruotsinopettajaksi opiskelevilla on hyvästä ruotsinopettajasta ja ruotsinopettajan ammatista. Tutkimuksessa vertailtiin ensimmäisen ja viidennen vuoden ruotsinopiskelijoiden käsityksiä, ja tavoitteena oli tutkia eroavatko heidän käsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rönkkö, Veera
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45499
_version_ 1828193110765600768
author Rönkkö, Veera
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rönkkö, Veera Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rönkkö, Veera Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rönkkö, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia käsityksiä ruotsinopettajaksi opiskelevilla on hyvästä ruotsinopettajasta ja ruotsinopettajan ammatista. Tutkimuksessa vertailtiin ensimmäisen ja viidennen vuoden ruotsinopiskelijoiden käsityksiä, ja tavoitteena oli tutkia eroavatko heidän käsityksensä toisistaan. Tämän lisäksi selvitettiin, ovatko opettajan pedagogiset opinnot vaikuttaneet viidennen vuoden opiskelijoiden käsityksiin hyvästä ruotsin opettajasta ja ruotsin opettajan työstä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui neljä ensimmäisen vuoden opiskelijaa ja viisi viidennen vuoden opiskelijaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajaopiskelijat opiskelivat Jyväskylän yliopistossa. Tulokset osoittivat, että ensimmäisen vuoden opiskelijat pitivät yleisesti hyvää opettajaa monitaiturina, jolla tulee olla samanaikaisesti useita taitoja ja ominaisuuksia. Sen sijaan viidennen vuoden opiskelijoiden mielestä hyviä opettajia voi olla monenlaisia. Molempien vuosikurssien opiskelijat olivat sitä mieltä, että hyvältä ruotsinopettajalta vaaditaan erityisominaisuuksia verrattuna muihin aineenopettajiin, mm. erityistä innostuneisuutta ja positiivisuutta. Ensimmäisen vuoden opiskelijat määrittelivät ruotsin opettajan rooliksi aineen opettamisen ja oppilaiden viihdyttämisen. Viidennen vuosikurssin opiskelijat korostivat sen sijaan opettajan roolia kasvattajana. Ruotsinopettajan ammatin hyvinä puolina kuvailtiin mm. ihmisläheisyyttä ja mahdollisuutta nähdä työn tulokset heti. Huonoina puolina mainittiin oppilaiden mahdolliset asenne- ja motivaatio-ongelmat ruotsin kieltä kohtaan. Viidennen vuoden opiskelijat valittivat myös ruotsin oppikirjojen vanhanaikaisuutta ja niiden mielenkiinnottomia aiheita sekä opetusryhmien sisäisiä suuria tasoeroja. Kokonaisuutena viidennen vuoden opiskelijat suhtautuivat kuitenkin ammattiin ensimmäisen vuoden opiskelijoita positiivisemmin. Viidennen vuoden opiskelijat olivat pedagogisten opintojen ja erityisesti opetusharjoittelun myö-tä ymmärtäneet esim. oppilaslähtöisen opetuksen merkityksellisyyden sekä käytettävissä olevien kielenopetusmenetelmien monipuolisuuden, ja he olivat myös huomanneet, ettei ruotsinopettajan työ ole mahdotonta taistelua asenneongelmia vastaan.
first_indexed 2023-03-22T09:57:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00f6nkk\u00f6, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-13T07:42:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-13T07:42:53Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1468098", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45499", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ruotsinopettajaksi opiskelevilla on hyv\u00e4st\u00e4 ruotsinopettajasta ja ruotsinopettajan ammatista. Tutkimuksessa vertailtiin ensimm\u00e4isen ja viidennen vuoden ruotsinopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4, ja tavoitteena oli tutkia eroavatko heid\u00e4n k\u00e4sityksens\u00e4 toisistaan. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi selvitettiin, ovatko opettajan pedagogiset opinnot vaikuttaneet viidennen vuoden opiskelijoiden k\u00e4sityksiin hyv\u00e4st\u00e4 ruotsin opettajasta ja ruotsin opettajan ty\u00f6st\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijaa ja viisi viidennen vuoden opiskelijaa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajaopiskelijat opiskelivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa. \r\n\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat pitiv\u00e4t yleisesti hyv\u00e4\u00e4 opettajaa monitaiturina, jolla tulee olla samanaikaisesti useita taitoja ja ominaisuuksia. Sen sijaan viidennen vuoden opiskelijoiden mielest\u00e4 hyvi\u00e4 opettajia voi olla monenlaisia.\r\n\r\nMolempien vuosikurssien opiskelijat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 hyv\u00e4lt\u00e4 ruotsinopettajalta vaaditaan erityisominaisuuksia verrattuna muihin aineenopettajiin, mm. erityist\u00e4 innostuneisuutta ja positiivisuutta. Ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t ruotsin opettajan rooliksi aineen opettamisen ja oppilaiden viihdytt\u00e4misen. Viidennen vuosikurssin opiskelijat korostivat sen sijaan opettajan roolia kasvattajana. \r\n \r\nRuotsinopettajan ammatin hyvin\u00e4 puolina kuvailtiin mm. ihmisl\u00e4heisyytt\u00e4 ja mahdollisuutta n\u00e4hd\u00e4 ty\u00f6n tulokset heti. Huonoina puolina mainittiin oppilaiden mahdolliset asenne- ja motivaatio-ongelmat ruotsin kielt\u00e4 kohtaan. Viidennen vuoden opiskelijat valittivat my\u00f6s ruotsin oppikirjojen vanhanaikaisuutta ja niiden mielenkiinnottomia aiheita sek\u00e4 opetusryhmien sis\u00e4isi\u00e4 suuria tasoeroja. Kokonaisuutena viidennen vuoden opiskelijat suhtautuivat kuitenkin ammattiin ensimm\u00e4isen vuoden opiskelijoita positiivisemmin.\r\n\r\nViidennen vuoden opiskelijat olivat pedagogisten opintojen ja erityisesti opetusharjoittelun my\u00f6-t\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4neet esim. oppilasl\u00e4ht\u00f6isen opetuksen merkityksellisyyden sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevien kielenopetusmenetelmien monipuolisuuden, ja he olivat my\u00f6s huomanneet, ettei ruotsinopettajan ty\u00f6 ole mahdotonta taistelua asenneongelmia vastaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera R\u00f6nkk\u00f6 (veheronk) on 2015-03-13 07:42:52.950275. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-13T07:42:53Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503131467.pdf: 597908 bytes, checksum: 5387002c21f5d4dbe7a920a6e9a81176 (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 3b6a2738f74305d0849e3e5bb2a69294 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-13T07:42:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503131467.pdf: 597908 bytes, checksum: 5387002c21f5d4dbe7a920a6e9a81176 (MD5)\r\nlicense.html: 4845 bytes, checksum: 3b6a2738f74305d0849e3e5bb2a69294 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsin opettajan ammatti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyv\u00e4 ruotsin opettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiset opinnot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsinopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4sitysten vertailu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskl\u00e4rarstudenternas uppfattningar om svenskl\u00e4raryrket och om en bra svenskl\u00e4rare", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503131467", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-13T07:42:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45499
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:01:19Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3e26a367-90c2-4972-9368-d1ea6d999414\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503131467.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rönkkö, Veera Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare ruotsin opettajan ammatti hyvä ruotsin opettaja pedagogiset opinnot ruotsinopettajaopiskelijat käsitysten vertailu Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kieltenopettajat opiskelijat
title Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
title_full Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
title_fullStr Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
title_full_unstemmed Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
title_short Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
title_sort svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
title_txtP Svensklärarstudenternas uppfattningar om svenskläraryrket och om en bra svensklärare
topic ruotsin opettajan ammatti hyvä ruotsin opettaja pedagogiset opinnot ruotsinopettajaopiskelijat käsitysten vertailu Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli kieltenopettajat opiskelijat
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish hyvä ruotsin opettaja kieltenopettajat käsitysten vertailu opiskelijat pedagogiset opinnot ruotsin kieli ruotsin opettajan ammatti ruotsinopettajaopiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45499 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503131467
work_keys_str_mv AT rönkköveera svensklärarstudenternasuppfattningaromsvenskläraryrketochomenbrasvensklärare