Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen

Käyttäjäkokemus on monitulkintainen käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden käsitteelle. Käyttäjäkokemus kes-kittyykin elämänlaadun parantamiseen suunnittelemalla nautintoa. Älypuhe-limilla käyttäjäkokemus on tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä. Hyvällä käytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mehtonen, Niko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45495
_version_ 1826225815825678336
author Mehtonen, Niko
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mehtonen, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mehtonen, Niko Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mehtonen, Niko
datasource_str_mv jyx
description Käyttäjäkokemus on monitulkintainen käsite, joka on noussut vastaliikkeenä tehtävä- ja työpainotteiselle käytettävyyden käsitteelle. Käyttäjäkokemus kes-kittyykin elämänlaadun parantamiseen suunnittelemalla nautintoa. Älypuhe-limilla käyttäjäkokemus on tärkeä osa asiakastyytyväisyyttä. Hyvällä käyttäjä-kokemuksella voi erottua kilpailijoista. Käyttäjäkokemuksen parantaminen vaatii kuitenkin tutkimusta, mutta ilman sopivia menetelmiä se on vaikeaa. Tässä tutkielmassa tutkittiin älypuhelinten käyttäjäkokemukseen liitty-vän aineiston keräämismenetelmiä. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten älypu-helinten käyttäjäkokemukseen liittyvää aineistoa voi kerätä?” Tutkimus toteu-tettiin kirjallisuuskatsauksella. Kirjallisuuden pohjalta kerättiin lista erilaisista aineistonkeräämismenetelmistä, joista koottiin edut ja haitat. Tämän listan li-säksi menetelmien perusteet selitettiin, etuja ja haittoja kuvailtiin, sekä mene-telmiä vertailtiin keskenään. Tutkielma tarjoaa monipuolisen, joskin hyvin rajatun tarjonnan eri mene-telmiä älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston keräämiseen. Tutkielmassa esitellyn listan avulla aiheesta kiinnostunut voi ruveta etsimään käsiinsä tarkempia ohjeita kustakin menetelmästä toteutusta varten. User experience (UX) as a term has a broad range of meanings and it has risen as a counter-movement to the task and work orientated usability. User experi-ence indeed is focused on enhancing the quality of life by designing enjoyment. On smartphones, user experience is a vital part of customer satisfaction. With good user experience, you can stand out from amongst your competitors. However, improving user experience requires research. Without proper meth-ods, doing that is difficult. In this thesis, collection of data about the user experience of smartphones was researched. The research question was: “How can smartphone user experi-ence related data be collected?” Research was conducted with literary survey. Based on this literature, a list of different data collection methods alongside their benefits and limits was compiled. In addition to this list, the basics of the methods were explained, benefits and limits were described and the methods were compared to each other. This thesis offers a diverse, if very limited offering of different methods for collecting data on smartphone user experience. Someone interested in this topic can start looking for more detailed instructions on the execution of each method presented in this study.
first_indexed 2024-09-11T08:49:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salo, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirhonen, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mehtonen, Niko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-12T11:22:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-12T11:22:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45495", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on monitulkintainen k\u00e4site, joka on noussut vastaliikkeen\u00e4 teht\u00e4v\u00e4- ja ty\u00f6painotteiselle k\u00e4ytett\u00e4vyyden k\u00e4sitteelle. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus kes-kittyykin el\u00e4m\u00e4nlaadun parantamiseen suunnittelemalla nautintoa. \u00c4lypuhe-limilla k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus on t\u00e4rke\u00e4 osa asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4. Hyv\u00e4ll\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4-kokemuksella voi erottua kilpailijoista. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen parantaminen vaatii kuitenkin tutkimusta, mutta ilman sopivia menetelmi\u00e4 se on vaikeaa.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin \u00e4lypuhelinten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen liitty-v\u00e4n aineiston ker\u00e4\u00e4mismenetelmi\u00e4. Tutkimuskysymyksen\u00e4 oli: \u201dMiten \u00e4lypu-helinten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen liittyv\u00e4\u00e4 aineistoa voi ker\u00e4t\u00e4?\u201d Tutkimus toteu-tettiin kirjallisuuskatsauksella. Kirjallisuuden pohjalta ker\u00e4ttiin lista erilaisista aineistonker\u00e4\u00e4mismenetelmist\u00e4, joista koottiin edut ja haitat. T\u00e4m\u00e4n listan li-s\u00e4ksi menetelmien perusteet selitettiin, etuja ja haittoja kuvailtiin, sek\u00e4 mene-telmi\u00e4 vertailtiin kesken\u00e4\u00e4n.\nTutkielma tarjoaa monipuolisen, joskin hyvin rajatun tarjonnan eri mene-telmi\u00e4 \u00e4lypuhelinten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tutkimusaineiston ker\u00e4\u00e4miseen. Tutkielmassa esitellyn listan avulla aiheesta kiinnostunut voi ruveta etsim\u00e4\u00e4n k\u00e4siins\u00e4 tarkempia ohjeita kustakin menetelm\u00e4st\u00e4 toteutusta varten.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "User experience (UX) as a term has a broad range of meanings and it has risen as a counter-movement to the task and work orientated usability. User experi-ence indeed is focused on enhancing the quality of life by designing enjoyment. On smartphones, user experience is a vital part of customer satisfaction. With good user experience, you can stand out from amongst your competitors. However, improving user experience requires research. Without proper meth-ods, doing that is difficult.\nIn this thesis, collection of data about the user experience of smartphones was researched. The research question was: \u201cHow can smartphone user experi-ence related data be collected?\u201d Research was conducted with literary survey. Based on this literature, a list of different data collection methods alongside their benefits and limits was compiled. In addition to this list, the basics of the methods were explained, benefits and limits were described and the methods were compared to each other.\nThis thesis offers a diverse, if very limited offering of different methods for collecting data on smartphone user experience. Someone interested in this topic can start looking for more detailed instructions on the execution of each method presented in this study.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Niko Mehtonen (nihuelme) on 2015-03-12 11:22:24.245476. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-12T11:22:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503121462.pdf: 380029 bytes, checksum: a3124f2af967e631044a33e2faf21166 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 727ee7e3c01e16db4c9e1cc98e3a62e9 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-12T11:22:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503121462.pdf: 380029 bytes, checksum: a3124f2af967e631044a33e2faf21166 (MD5)\nlicense.html: 4810 bytes, checksum: 727ee7e3c01e16db4c9e1cc98e3a62e9 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4lypuhelin", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineiston ker\u00e4\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytett\u00e4vyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4lypuhelinten k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen tutkimusaineiston ker\u00e4\u00e4minen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503121462", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-12T11:22:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45495
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:22Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c511d53d-8c3d-4aa1-98d4-04c2847116cf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503121462.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mehtonen, Niko Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen käyttäjäkokemus älypuhelin aineiston kerääminen käytettävyys Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
title_full Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
title_fullStr Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
title_full_unstemmed Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
title_short Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
title_sort älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
title_txtP Älypuhelinten käyttäjäkokemuksen tutkimusaineiston kerääminen
topic käyttäjäkokemus älypuhelin aineiston kerääminen käytettävyys Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede aineiston kerääminen käytettävyys käyttäjäkokemus älypuhelin
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45495 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503121462
work_keys_str_mv AT mehtonenniko älypuhelintenkäyttäjäkokemuksentutkimusaineistonkerääminen