Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan opettajien käyttämien työmene-telmien ja työtapojen vaikutusta asenteisiin, työn kuormittavuuteen ja minäpystyvy-yteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää minäpystyvyyden ja asenteiden yhteyttä työn kuormittavuuteen. Tavoitteena oli saada lisää t...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tapaninen, Sami
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45492
_version_ 1828193110759309312
author Tapaninen, Sami
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tapaninen, Sami Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tapaninen, Sami Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tapaninen, Sami
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää matematiikan opettajien käyttämien työmene-telmien ja työtapojen vaikutusta asenteisiin, työn kuormittavuuteen ja minäpystyvy-yteen. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää minäpystyvyyden ja asenteiden yhteyttä työn kuormittavuuteen. Tavoitteena oli saada lisää tietoa opettajien minäpystyvyydestä ja työn kuormittuneisuudesta sekä niiden vaikutuksista toisiinsa. Lisäksi tavoitteena oli saada lisää tietoa opetusmenetelmien ja asenteiden vaikutuksista koettuun pystyvyyteen ja työn kuormittavuuteen. Tutkimusaineisto saatiin Opetushallitukselta joulukuussa 2013 ja se oli kerätty 2012 matematiikan opettajilta osana matematiikan taitojen kehitykseen liittyvää tutkimusta. Tutkimukseen osallistui 658 yläkoulun matematiikan opettajaa, joista 269 oli miehiä ja 362 naisia. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että minäpystyvyys ja työn kuormittuneisuus olivat yhteydessä toisiinsa. Matematiikan opettajat, jotka arvioivat itsensä korkeasti pystyviksi kokivat työn vähemmän kuormittavaksi verrattuna alhaiseen pystyvyyden kokeneisiin opettajiin. Lisäksi työkokemus vuosina selitti työn kuormittavuutta enemmän, kuin minäpystyvyys. Tutkimustulosten perusteella opetusmenetelmillä ei ollut vaikutusta työn kuormittavuuteen, mutta opetusmenetelmät olivat yhteydessä opettajien asenteisiin koskien matematiikan opetusta. Minäpystyvyys oli kaikista vahviten yhteydessä itseensä. Tutkimustulosten perusteella matematiikan opettajat kokevat työnsä kuormittavaksi ja kuormittuneisuus lisääntyy vuosittain. Suomalaiset opettajat kuitenkin kokevat itsensä varsin pystyviksi opettamaan, kohtaamaan oppilaiden vanhempia ja kohtaamaan erity-istä tukea tarvitsevia oppilaita. Opettajille olisi kuitenkin syytä antaa apuvälineitä ja keinoja kuormittuneisuuden ehkäisyyn sekä minäpystyvyyden kokemusten lisäämiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tapaninen, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-12T06:57:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-12T06:57:21Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1468025", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45492", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 matematiikan opettajien k\u00e4ytt\u00e4mien ty\u00f6mene-telmien ja ty\u00f6tapojen vaikutusta asenteisiin, ty\u00f6n kuormittavuuteen ja min\u00e4pystyvy-yteen. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 min\u00e4pystyvyyden ja asenteiden yhteytt\u00e4 ty\u00f6n kuormittavuuteen. Tavoitteena oli saada lis\u00e4\u00e4 tietoa opettajien min\u00e4pystyvyydest\u00e4 ja ty\u00f6n kuormittuneisuudesta sek\u00e4 niiden vaikutuksista toisiinsa. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli saada lis\u00e4\u00e4 tietoa opetusmenetelmien ja asenteiden vaikutuksista koettuun pystyvyyteen ja ty\u00f6n kuormittavuuteen.\r\nTutkimusaineisto saatiin Opetushallitukselta joulukuussa 2013 ja se oli ker\u00e4tty 2012 matematiikan opettajilta osana matematiikan taitojen kehitykseen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta. Tutkimukseen osallistui 658 yl\u00e4koulun matematiikan opettajaa, joista 269 oli miehi\u00e4 ja 362 naisia. Aineisto analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla.\r\nTutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 min\u00e4pystyvyys ja ty\u00f6n kuormittuneisuus olivat yhteydess\u00e4 toisiinsa. Matematiikan opettajat, jotka arvioivat itsens\u00e4 korkeasti pystyviksi kokivat ty\u00f6n v\u00e4hemm\u00e4n kuormittavaksi verrattuna alhaiseen pystyvyyden kokeneisiin opettajiin. Lis\u00e4ksi ty\u00f6kokemus vuosina selitti ty\u00f6n kuormittavuutta enemm\u00e4n, kuin min\u00e4pystyvyys. Tutkimustulosten perusteella opetusmenetelmill\u00e4 ei ollut vaikutusta ty\u00f6n kuormittavuuteen, mutta opetusmenetelm\u00e4t olivat yhteydess\u00e4 opettajien asenteisiin koskien matematiikan opetusta. Min\u00e4pystyvyys oli kaikista vahviten yhteydess\u00e4 itseens\u00e4.\r\nTutkimustulosten perusteella matematiikan opettajat kokevat ty\u00f6ns\u00e4 kuormittavaksi ja kuormittuneisuus lis\u00e4\u00e4ntyy vuosittain. Suomalaiset opettajat kuitenkin kokevat itsens\u00e4 varsin pystyviksi opettamaan, kohtaamaan oppilaiden vanhempia ja kohtaamaan erity-ist\u00e4 tukea tarvitsevia oppilaita. Opettajille olisi kuitenkin syyt\u00e4 antaa apuv\u00e4lineit\u00e4 ja keinoja kuormittuneisuuden ehk\u00e4isyyn sek\u00e4 min\u00e4pystyvyyden kokemusten lis\u00e4\u00e4miseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sami Tapaninen (sasasata) on 2015-03-12 06:57:20.325608. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-12T06:57:21Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503121461.pdf: 1407716 bytes, checksum: b6b91fc8519c7e05d1923c14e238a3e9 (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 27c27b5d83a5c38813d0308e160cfbd7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-12T06:57:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503121461.pdf: 1407716 bytes, checksum: b6b91fc8519c7e05d1923c14e238a3e9 (MD5)\r\nlicense.html: 4823 bytes, checksum: 27c27b5d83a5c38813d0308e160cfbd7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (55 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Matematiikan opettajien min\u00e4pystyvyys ja ty\u00f6ss\u00e4 kuormittuminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503121461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-12T06:57:22Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n kuormittavuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45492
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:01Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/741bab4c-c677-408f-a0ff-c96f3b0ff74f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503121461.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tapaninen, Sami Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 työn kuormittavuus stressi uupumus opettajat opettajuus opetusmenetelmät asenteet
title Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
title_full Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
title_fullStr Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
title_full_unstemmed Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
title_short Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
title_sort matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
title_txtP Matematiikan opettajien minäpystyvyys ja työssä kuormittuminen
topic minäpystyvyys Erityispedagogiikka Special Education 101 työn kuormittavuus stressi uupumus opettajat opettajuus opetusmenetelmät asenteet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education asenteet minäpystyvyys opettajat opettajuus opetusmenetelmät stressi työn kuormittavuus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45492 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503121461
work_keys_str_mv AT tapaninensami matematiikanopettajienminäpystyvyysjatyössäkuormittuminen