Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä

Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa – vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma, 63 sivua. Alkuopetusikäiselle lapselle on ominaista oppia toiminnan ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kaarlela, Salla, Kalima, Henna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45459
_version_ 1826225726946279424
author Kaarlela, Salla Kalima, Henna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaarlela, Salla Kalima, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaarlela, Salla Kalima, Henna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaarlela, Salla
datasource_str_mv jyx
description Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa – vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma, 63 sivua. Alkuopetusikäiselle lapselle on ominaista oppia toiminnan ja leikin kautta. Lasta oppi-jana voidaan kuvata aktiiviseksi ja aloitteelliseksi, joka oppii itsestään ja ympäristöstään tutkimalla, kysymällä, vertaamalla, pohtimalla ja havainnoimalla. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten toiminnallista opetusta toteutetaan alkuopetuksessa, minkälaisia näkemyksiä luokanopettajilla on toiminnallisesta oppimi-sesta ja millaisia kokemuksia toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tutkimuksessa ver-taillaan mitä eroja ja yhtäläisyyksiä toiminnallisessa opettamisessa sekä sitä koskevissa opettajien kokemuksissa ja näkemyksissä on tavallista perusopetusta toteuttavan koulun ja Freinet-pedagogiikkaa toteuttavan koulun välillä. Tämä pro gradu –tutkielma on laadullinen vertaileva tapaustutkimus, jossa on piirteitä myös etnografiasta. Tutkimusaineisto kerättiin kahdessa helsinkiläisessä peruskoulussa, kolmessa Freinet-pedagogiikkaa toteuttavassa alkuopetuksen luokassa ja kolmessa ta-vallista perusopetusta toteuttavassa alkuopetuksen luokassa. Aineistonkeruu-menetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Aineisto analysoitiin teoria- ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, että molempien koulujen opettajat kokivat toimin-nallisten opetusmenetelmien olevan mielekkäitä, motivoivia ja oppilaiden keskittymis-kykyä parantavia. Molemmissa tapaustutkimuskouluissa toiminnallista opetusta oli näh-tävissä. Freinet-koulussa sitä toteutettiin kaiken kaikkiaan enemmän ja suunnitelmalli-semmin. Käytössä siellä oli vakiintuneita toiminnallisia opetus¬menetelmiä. Perusopetus-ta toteuttavassa koulussa toiminnallista opetusta toteutettiin yksittäisinä oppituntikohtai-sina toimintoina ja se koettiin toisinaan haasteelliseksi. Siellä korostui enemmän opetta-jien henkilökohtainen pedagogiikka, kun taas Freinet-koulussa koko koulun yhteinen ideologia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ulla-Maija Valleala", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaarlela, Salla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalima, Henna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-06T13:20:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-06T13:20:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1467746", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45459", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kaarlela, S. & Kalima, H. 2015. Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa \u2013 vertailu Frei-net-koulun ja tavallisen peruskoulun v\u00e4lill\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslai-tos. Kasvatustieteiden pro gradu \u2013tutkielma, 63 sivua. \r\n\r\n\r\nAlkuopetusik\u00e4iselle lapselle on ominaista oppia toiminnan ja leikin kautta. Lasta oppi-jana voidaan kuvata aktiiviseksi ja aloitteelliseksi, joka oppii itsest\u00e4\u00e4n ja ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4\u00e4n tutkimalla, kysym\u00e4ll\u00e4, vertaamalla, pohtimalla ja havainnoimalla. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 miten toiminnallista opetusta toteutetaan alkuopetuksessa, mink\u00e4laisia n\u00e4kemyksi\u00e4 luokanopettajilla on toiminnallisesta oppimi-sesta ja millaisia kokemuksia toiminnallisesta opetuksesta. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa ver-taillaan mit\u00e4 eroja ja yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 toiminnallisessa opettamisessa sek\u00e4 sit\u00e4 koskevissa opettajien kokemuksissa ja n\u00e4kemyksiss\u00e4 on tavallista perusopetusta toteuttavan koulun ja Freinet-pedagogiikkaa toteuttavan koulun v\u00e4lill\u00e4. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu \u2013tutkielma on laadullinen vertaileva tapaustutkimus, jossa on piirteit\u00e4 my\u00f6s etnografiasta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kahdessa helsinkil\u00e4isess\u00e4 peruskoulussa, kolmessa Freinet-pedagogiikkaa toteuttavassa alkuopetuksen luokassa ja kolmessa ta-vallista perusopetusta toteuttavassa alkuopetuksen luokassa. Aineistonkeruu-menetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin havainnointia ja haastattelua. Aineisto analysoitiin teoria- ja aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \r\nTutkimuksemme tuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 molempien koulujen opettajat kokivat toimin-nallisten opetusmenetelmien olevan mielekk\u00e4it\u00e4, motivoivia ja oppilaiden keskittymis-kyky\u00e4 parantavia. Molemmissa tapaustutkimuskouluissa toiminnallista opetusta oli n\u00e4h-t\u00e4viss\u00e4. Freinet-koulussa sit\u00e4 toteutettiin kaiken kaikkiaan enemm\u00e4n ja suunnitelmalli-semmin. K\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 siell\u00e4 oli vakiintuneita toiminnallisia opetus\u00acmenetelmi\u00e4. Perusopetus-ta toteuttavassa koulussa toiminnallista opetusta toteutettiin yksitt\u00e4isin\u00e4 oppituntikohtai-sina toimintoina ja se koettiin toisinaan haasteelliseksi. Siell\u00e4 korostui enemm\u00e4n opetta-jien henkil\u00f6kohtainen pedagogiikka, kun taas Freinet-koulussa koko koulun yhteinen ideologia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henna Kalima (hemakali) on 2015-03-06 13:20:55.788180. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-06T13:20:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503061433.pdf: 3654863 bytes, checksum: b51c995f83532081ea4e86bdd66ec906 (MD5)\r\nlicense.html: 5167 bytes, checksum: 5f1db6db11183de823673ac0c6e4419d (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-06T13:20:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201503061433.pdf: 3654863 bytes, checksum: b51c995f83532081ea4e86bdd66ec906 (MD5)\r\nlicense.html: 5167 bytes, checksum: 5f1db6db11183de823673ac0c6e4419d (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (63 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun v\u00e4lill\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503061433", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-06T13:20:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Freinet-pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45459
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:12Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9dfaf902-1cbe-4223-b4cc-cefc01e1ee34\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503061433.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaarlela, Salla Kalima, Henna Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä toiminnallinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus oppiminen alkuopetus Freinet-pedagogiikka toiminnallisuus
title Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
title_full Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
title_fullStr Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
title_full_unstemmed Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
title_short Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa
title_sort toiminnallinen opetus alkuopetuksessa vertailu freinet koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
title_sub vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
title_txtP Toiminnallinen opetus alkuopetuksessa : vertailu Freinet-koulun ja tavallisen peruskoulun välillä
topic toiminnallinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opetus oppiminen alkuopetus Freinet-pedagogiikka toiminnallisuus
topic_facet 103 Freinet-pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus opetus oppiminen toiminnallinen opetus toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45459 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503061433
work_keys_str_mv AT kaarlelasalla toiminnallinenopetusalkuopetuksessavertailufreinetkoulunjatavallisenperuskoulunväl