Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data

Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista asiakassuhdejohtamista sekä hyötyjä, joita siihen voidaan saada big datan avulla. Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen on terminä uusi ja monille tuntematon. Tutkimusta motivoi aiheen vähäinen tutkimus, suomenkielisen tutkimuksen puuttuminen kokonaan sekä sos...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Toivonen, Topi-Antti
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45452
_version_ 1826225815824629760
author Toivonen, Topi-Antti
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Toivonen, Topi-Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Toivonen, Topi-Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Toivonen, Topi-Antti
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista asiakassuhdejohtamista sekä hyötyjä, joita siihen voidaan saada big datan avulla. Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen on terminä uusi ja monille tuntematon. Tutkimusta motivoi aiheen vähäinen tutkimus, suomenkielisen tutkimuksen puuttuminen kokonaan sekä sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen mahdollinen olennainen rooli yritysten toiminnassa tulevaisuudessa. Big dataa käsittelevissä tutkimuksissa keskitytään monesti sen tekniseen puoleen, eikä sovellutuksiin tai ideologioihin. Tässä tutkimuksessa pyritään sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen selittämisen lisäksi selventämään, mitä käytännön hyötyjä big data tuo sosiaaliseen asiakassuhdejohtamiseen. Tutkielmassa käsitellään myös sosiaalista mediaa, jotta lukija saisi hyvän kokonaiskuvan sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen keskeisestä elementistä. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen keskeisimpiä tuloksia ovat sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen erityispiirteet ja sen suhteet perinteiseen asiakassuhdejohtamiseen, big datan riskien suhteet sosiaaliseen asiakassuhdejohtamiseen sekä toimet, joissa big data voi olla arvokas työväline sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen menestyksekkääseen toteuttamiseen. Keskeisimpänä sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen erityispiirteenä nousi esiin sosiaalisen median tuoma mahdollisuus yrityksen ja asiakkaan väliseen vuorovaikutukseen. Merkittävä huomio oli myös yksityisyyden tärkeys, joka täytyy pitää mielessä, kun big dataa sovelletaan sosiaaliseen asiakassuhdejohtamiseen. Tutkimuksen tulokset vastaavat tutkimuskysymyksiin "Mitä sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen on?" ja "Miten big datasta on hyötyä sosiaalisessa asiakassuhdejohtamisessa?" This thesis focuses on social customer relationship management, and how big data creates benefits for it. Social customer relationship management is a new term, and many don’t know what it means. The lack of prior research and the possible essential role of social customer relationship management in the future were the greatest motivators in this study. Studies that focus on big data, often deal with the technical side of it, and leave the ideologies and implications aside. The aim of this thesis is to understand what social customer relationship management is, and also to clarify the benefits big data can bring to social customer relationship management in practice. The study also discusses about social media in general, to give a better view of the crucial element in social customer relationship management. The results of the study show the characteristics of social customer relationship management, the risks of big data in line with social relationship management, and the benefits that big data can bring to social customer relationship management. The special interactional role of social media and the importance of privacy were also important notices. The research results answer on research questions "What social customer relationship management is?" and "How big data creates benefits to social customer relationship management?"
first_indexed 2024-09-11T08:53:02Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koskelainen, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Topi-Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-05T12:21:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-05T12:21:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sosiaalista asiakassuhdejohtamista sek\u00e4 hy\u00f6tyj\u00e4, joita siihen voidaan saada big datan avulla. Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen on termin\u00e4 uusi ja monille tuntematon. Tutkimusta motivoi aiheen v\u00e4h\u00e4inen tutkimus, suomenkielisen tutkimuksen puuttuminen kokonaan sek\u00e4 sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen mahdollinen olennainen rooli yritysten toiminnassa tulevaisuudessa. Big dataa k\u00e4sitteleviss\u00e4 tutkimuksissa keskityt\u00e4\u00e4n monesti sen tekniseen puoleen, eik\u00e4 sovellutuksiin tai ideologioihin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen selitt\u00e4misen lis\u00e4ksi selvent\u00e4m\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n hy\u00f6tyj\u00e4 big data tuo sosiaaliseen asiakassuhdejohtamiseen. Tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n my\u00f6s sosiaalista mediaa, jotta lukija saisi hyv\u00e4n kokonaiskuvan sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen keskeisest\u00e4 elementist\u00e4. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen keskeisimpi\u00e4 tuloksia ovat sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen erityispiirteet ja sen suhteet perinteiseen asiakassuhdejohtamiseen, big datan riskien suhteet sosiaaliseen asiakassuhdejohtamiseen sek\u00e4 toimet, joissa big data voi olla arvokas ty\u00f6v\u00e4line sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen menestyksekk\u00e4\u00e4seen toteuttamiseen. Keskeisimp\u00e4n\u00e4 sosiaalisen asiakassuhdejohtamisen erityispiirteen\u00e4 nousi esiin sosiaalisen median tuoma mahdollisuus yrityksen ja asiakkaan v\u00e4liseen vuorovaikutukseen. Merkitt\u00e4v\u00e4 huomio oli my\u00f6s yksityisyyden t\u00e4rkeys, joka t\u00e4ytyy pit\u00e4\u00e4 mieless\u00e4, kun big dataa sovelletaan sosiaaliseen asiakassuhdejohtamiseen. Tutkimuksen tulokset vastaavat tutkimuskysymyksiin \"Mit\u00e4 sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen on?\" ja \"Miten big datasta on hy\u00f6ty\u00e4 sosiaalisessa asiakassuhdejohtamisessa?\"", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis focuses on social customer relationship management, and how big data creates benefits for it. Social customer relationship management is a new term, and many don\u2019t know what it means. The lack of prior research and the possible essential role of social customer relationship management in the future were the greatest motivators in this study. Studies that focus on big data, often deal with the technical side of it, and leave the ideologies and implications aside. The aim of this thesis is to understand what social customer relationship management is, and also to clarify the benefits big data can bring to social customer relationship management in practice. The study also discusses about social media in general, to give a better view of the crucial element in social customer relationship management. The results of the study show the characteristics of social customer relationship management, the risks of big data in line with social relationship management, and the benefits that big data can bring to social customer relationship management. The special interactional role of social media and the importance of privacy were also important notices. The research results answer on research questions \"What social customer relationship management is?\" and \"How big data creates benefits to social customer relationship management?\"", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Topi-Antti Toivonen (totoivon) on 2015-03-05 12:21:41.011310. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-05T12:21:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503051429.pdf: 671836 bytes, checksum: b59b109559b824ccf543ee4044d7bbcd (MD5)\nlicense.html: 4800 bytes, checksum: 5e568b4b82e7d7262910e94e8d8e42b3 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-05T12:21:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503051429.pdf: 671836 bytes, checksum: b59b109559b824ccf543ee4044d7bbcd (MD5)\nlicense.html: 4800 bytes, checksum: 5e568b4b82e7d7262910e94e8d8e42b3 (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "big data", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakassuhdejohtaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen media", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "markkinointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503051429", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-05T12:21:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45452
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:54Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d82de48d-ef89-438d-b099-7e9e7b2811a5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201503051429.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Topi-Antti Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen big data asiakassuhdejohtaminen sosiaalinen media markkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
title_full Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
title_fullStr Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
title_full_unstemmed Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
title_short Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
title_sort sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
title_txtP Sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen ja big data
topic sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen big data asiakassuhdejohtaminen sosiaalinen media markkinointi Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakassuhdejohtaminen big data markkinointi sosiaalinen asiakassuhdejohtaminen sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45452 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503051429
work_keys_str_mv AT toivonentopiantti sosiaalinenasiakassuhdejohtaminenjabigdata