Adaptiivinen videopelimusiikki ja sen menetelmät

Musiikki on tärkeä osa videopelejä. Musiikki voi vaikuttaa irralliselta, mikäli se on liian toisteista tai epäyhdenmukaista pelitilanteen kanssa. Toisteisuutta ja epäyhdenmukaisuutta voidaan vähentää käyttämällä adaptiivista pelimusiikkia. Adaptiivinen musiikkitoistojärjestelmä muuntaa musiikkia pel...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Sauli
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Tietotekniikan laitos, Department of Mathematical Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45451
Kuvaus
Yhteenveto:Musiikki on tärkeä osa videopelejä. Musiikki voi vaikuttaa irralliselta, mikäli se on liian toisteista tai epäyhdenmukaista pelitilanteen kanssa. Toisteisuutta ja epäyhdenmukaisuutta voidaan vähentää käyttämällä adaptiivista pelimusiikkia. Adaptiivinen musiikkitoistojärjestelmä muuntaa musiikkia pelitilanteeseen liittyvien parametrien perusteella. Adaptiivisen musiikkitoiston avulla musiikista saadaan entistä kiinteämpi pelillinen elementti, ja siihen voidaan sisällyttää vihjeitä pelitilanteesta. Tutkielmassa tutustutaan taustamusiikin merkitykseen ja adaptiivisen musiikin mahdollisuuksiin. Tutkielmassa esitellään joitain yleisimpiä adaptiivisen musiikkitoiston menetelmiä, joista kahdesta laaditaan Unitypelimoottorissa toteutus. Niistä toista sovelletaan peliprojektiin. Music is an important element in video games. Music can seem unconnected if it is too repetitive or does not correlate with the gameplay situation. Repetitiveness and unconnectedness can be decreased by using adaptive game music. Adaptive music playback system adjusts the playback according to gameplay parameters. Music can be used as a more integral gameplay element with adaptive playback. Adaptive music can also contain clues about the game situation. In this thesis the importance of music and the advantages of adaptive playback are discussed. Some of the most common adaptive playback methods are presented. An adaptive playback implementation is developed in Unity game engine using two different approaches. One of them is applied in a game project.