Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta

Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää toimintakäytäntöjä lasten osallistamiseen. Kiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin tutkimustani varten ryhmän, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin kevään 2014 ajan. Monitaidetyöpajan päätavoitteet olivat lasten osallistamisen ed...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saruaho, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45432
_version_ 1826225687237754880
author Saruaho, Anna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saruaho, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saruaho, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saruaho, Anna
datasource_str_mv jyx
description Opinnäytetyöni tarkoituksena on löytää toimintakäytäntöjä lasten osallistamiseen. Kiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin tutkimustani varten ryhmän, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin kevään 2014 ajan. Monitaidetyöpajan päätavoitteet olivat lasten osallistamisen edistäminen ja hyvinvoinnin lisääminen taiteen keinoin. Vaikka toteutin toimintalähtöistä tutkimustani ilman valmista teoriaa ja tarkkaa ennakkosuunnitelmaa, johtoajatuksenani oli osallistaa lapsia vapauttavan pedagogiikan hengessä. Projektin liikkeellelähtöä siivitti ajatus, jonka mukaan lasten osallisuutta tulisi lisätä ja heidän ääntään kuunnella heitä koskevissa asioissa. Tätä pyrin toteuttamaan tietoisesti projektin eri vaiheissa. Tutkimukseni on luonteeltaan toimintalähtöistä ja osallistuvaa taistelevaa tutkimusta. Analysoin monitaidetyöpajan toimintaa ensisijaisesti omakohtaisten kokemusteni ja havaintojeni näkökulmasta. Kirjoitin itselleni koko toiminnan ajan muistiinpanoja, joita esittelen tutkimuksessa sekä alkuperäiskatkelmina että tulkittuina kuvauksina. Tulkitsen näitä aineistoni tihentymiä ja karikoita yksittäistapauksia yleisemmälle tasolle liittämällä käytännönkokemuksiani teorialähteisiin. Muistiin kirjaamisen lisäksi toteutin työpajassa projektin seurantaa ja arviointia erilaisten toiminnallisten menetelmien, kuten havainnoinnin, osallistumisen ja kyselyjen avulla. Tutkimukseni kuluessa syvennyin pohtimaan vallan ja osallisuuden suhdetta, sillä valtasuhteilla on keskeinen merkitys lasten osallistamisen toteuttamisessa. Työni päälähteitä ovat A.S. Neill, Alice Miller ja bell hooks, joiden kasvatusajattelun myötä tuon esiin pedagogiikan varjopuolia, joista jokaisen kasvattajan olisi hyvä olla tietoinen, jotta niistä voisi päästä eroon. Tutkimukseni on osa kouluyhteisön kehittämistä. Vaikka alkuperäinen idea oli tuoda esiin lasten ääntä, työssäni korostuu ennen kaikkea oma matkani opettajaksi oppimisen ja kasvamisen tiellä. Monitaidetyöpajan käytännössä keskeiseksi nousi vapauttavan ilmapiirin luominen, sillä se edisti lasten osallistumista toimintaan. Tämän tutkimuksen perusteella merkityksellisin käytännön ratkaisu ja muutoksen avain lasten osallisuuden lisäämiseksi koulussa on valtasuhteiden ja osallisuutta ehkäisevien käytäntöjen tiedostaminen ja sitä kautta mahdollistuva oman toiminnan muuttaminen.
first_indexed 2023-03-22T09:58:23Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saruaho, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2015-03-03T10:40:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2015-03-03T10:40:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1467540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45432", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opinn\u00e4ytety\u00f6ni tarkoituksena on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 toimintak\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 lasten osallistamiseen.\nKiinnostuin lapsia osallistavan taideprojektin toteuttamisesta ja perustin\ntutkimustani varten ryhm\u00e4n, jonka toimintaa ohjasin ja tutkin kev\u00e4\u00e4n 2014 ajan.\nMonitaidety\u00f6pajan p\u00e4\u00e4tavoitteet olivat lasten osallistamisen edist\u00e4minen ja hyvinvoinnin\nlis\u00e4\u00e4minen taiteen keinoin.\nVaikka toteutin toimintal\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 tutkimustani ilman valmista teoriaa ja\ntarkkaa ennakkosuunnitelmaa, johtoajatuksenani oli osallistaa lapsia vapauttavan\npedagogiikan hengess\u00e4. Projektin liikkeellel\u00e4ht\u00f6\u00e4 siivitti ajatus, jonka mukaan\nlasten osallisuutta tulisi lis\u00e4t\u00e4 ja heid\u00e4n \u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4n kuunnella heit\u00e4 koskevissa\nasioissa. T\u00e4t\u00e4 pyrin toteuttamaan tietoisesti projektin eri vaiheissa.\nTutkimukseni on luonteeltaan toimintal\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ja osallistuvaa taistelevaa\ntutkimusta. Analysoin monitaidety\u00f6pajan toimintaa ensisijaisesti omakohtaisten\nkokemusteni ja havaintojeni n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kirjoitin itselleni koko toiminnan\najan muistiinpanoja, joita esittelen tutkimuksessa sek\u00e4 alkuper\u00e4iskatkelmina\nett\u00e4 tulkittuina kuvauksina. Tulkitsen n\u00e4it\u00e4 aineistoni tihentymi\u00e4 ja karikoita\nyksitt\u00e4istapauksia yleisemm\u00e4lle tasolle liitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nkokemuksiani teorial\u00e4hteisiin.\nMuistiin kirjaamisen lis\u00e4ksi toteutin ty\u00f6pajassa projektin seurantaa\nja arviointia erilaisten toiminnallisten menetelmien, kuten havainnoinnin, osallistumisen\nja kyselyjen avulla.\nTutkimukseni kuluessa syvennyin pohtimaan vallan ja osallisuuden suhdetta,\nsill\u00e4 valtasuhteilla on keskeinen merkitys lasten osallistamisen toteuttamisessa.\nTy\u00f6ni p\u00e4\u00e4l\u00e4hteit\u00e4 ovat A.S. Neill, Alice Miller ja bell hooks, joiden kasvatusajattelun\nmy\u00f6t\u00e4 tuon esiin pedagogiikan varjopuolia, joista jokaisen kasvattajan\nolisi hyv\u00e4 olla tietoinen, jotta niist\u00e4 voisi p\u00e4\u00e4st\u00e4 eroon.\nTutkimukseni on osa kouluyhteis\u00f6n kehitt\u00e4mist\u00e4. Vaikka alkuper\u00e4inen\nidea oli tuoda esiin lasten \u00e4\u00e4nt\u00e4, ty\u00f6ss\u00e4ni korostuu ennen kaikkea oma matkani\nopettajaksi oppimisen ja kasvamisen tiell\u00e4. Monitaidety\u00f6pajan k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4\nkeskeiseksi nousi vapauttavan ilmapiirin luominen, sill\u00e4 se edisti lasten osallistumista\ntoimintaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella merkityksellisin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n\nratkaisu ja muutoksen avain lasten osallisuuden lis\u00e4\u00e4miseksi koulussa on valtasuhteiden\nja osallisuutta ehk\u00e4isevien k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen tiedostaminen ja sit\u00e4 kautta\nmahdollistuva oman toiminnan muuttaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2015-03-03 10:40:26.761638. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2015-03-03T10:40:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503031406.pdf: 446509 bytes, checksum: 08e1ac7fc4812117702af3d9522b3805 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2015-03-03T10:40:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201503031406.pdf: 446509 bytes, checksum: 08e1ac7fc4812117702af3d9522b3805 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten osallistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vapauttava kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistava pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taisteleva tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Toimintal\u00e4ht\u00f6inen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201503031406", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2015-03-03T10:40:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soveltava taide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_45432
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saruaho, Anna Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta lasten osallistaminen vapauttava kasvatus osallistava pedagogiikka taisteleva tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset osallistaminen soveltava taide
title Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
title_full Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
title_fullStr Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
title_full_unstemmed Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
title_short Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
title_sort toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
title_txtP Toimintalähtöinen ja osallistuva tutkimus lasten osallistamisesta
topic lasten osallistaminen vapauttava kasvatus osallistava pedagogiikka taisteleva tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lapset osallistaminen soveltava taide
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lapset lasten osallistaminen osallistaminen osallistava pedagogiikka soveltava taide taisteleva tutkimus vapauttava kasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45432 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201503031406
work_keys_str_mv AT saruahoanna toimintalähtöinenjaosallistuvatutkimuslastenosallistamisesta