Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta

Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa siitä, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on lukemaan opettamisesta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Brandt, Jonna, Heikkinen, Eeva
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45413
Description
Summary:Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa siitä, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on lukemaan opettamisesta. Tutkimuksemme aineisto koostuu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajaopiskelijoiden kirjoitelmista. Aineisto on kerätty syksyllä 2013 äidinkielen ja kirjallisuuden luennolla. Tutkimukseemme osallistunut kohdejoukko koostui ensimmäisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoista maisteriopiskelijoihin. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jossa lähestymme tutkimustehtäväämme seuraavan tutkimuskysymyksen kautta: Millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on lukemaan opettamisesta? Tutkimuksemme tulokset voidaan tiivistää luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten analyysin pohjalta seuraavasti: 1) luokanopettajaopiskelijat pitävät lukemaan opettamista yhtenä tärkeimmistä ja vastuullisimmista tehtävistä, 2) luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä lukemaan opettaminen on mielenkiintoinen, mutta haasteellinen tehtävä, 3) luokanopettajaopiskelijat näkevät itsensä epävarmoina ja riittämättöminä lukemaan opettajina sekä luokanopettajaopiskelijat epäröivät, millaisia menetelmiä käyttävät lukemaan opettamisessa, 4) luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä kodilla on ratkaiseva merkitys lukemaan oppimisessa.